اخبار

تا پایان سال میزان اسید چرب روغن‌های خوراکی به زیر 3 درصد می‌رسد

تا پایان سال میزان اسید چرب روغن‌های خوراکی به زیر 3 درصد می‌رسد

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بر اساس برنامه وزارت بهداشت، تا پایان سال میزان اسیدچرب ترانس تمام روغن‌های خوراکی، پخت و پز و سرخ کردنی به زیر سه درصد می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، دکتر قباد محمدی در نشست خبری که به مناسبت 24 مهر روز جهانی غذا، برگزار شد، اظهار کرد: تا حدود 15 سال قبل میزان اسیدچرب موجود در فرآورده‌های روغنی بیش از 30 درصد بود که این اسیدچرب یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز سکته و سرطان در جوامع است.

 وی با اشاره به برنامه وزرات بهداشت برای کاهش این میزان، عنوان کرد: هم‌اکنون میزان اسیدچرب موجود در انواع روغن به زیر پنج درصد رسیده است.

به گفته این مسئول، وزارت بهداشت باز هم برای کاهش میزان اسید چرب ترانس موجود در روغن ها برنامه دارد و قرار است تا پایان سال میزان آن به زیر سه درصد برسد.

 روغن‌ قنادی تا 30 درصد اسیدچرب ترانس دارند

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان کرد: متاسفانه میزان اسیدچرب موجود در رو‌غن‌های قنادی هنوز هم بالا و در حدود 20 تا 30 درصد است که وزارت بهداشت برای کاهش این رقم نیز برنامه دارد.

 مواد غذایی فله‌ای نخرید

وی در بخش دیگری از سخنان خود از مردم خواست از خرید مواد غذایی فله‌ای خودداری کرده و محصولاتی را تهیه کنند که شناسنامه‌دار و تحت کنترل وزارت بهداشت و سازمان غذ و دارو است.

محمدی مهمترین نشانه استاندارد بودن یک ماده غذایی را وجود آرم سازمان غذا و دارو بر روی آن دانست و یادآور شد: این آرم به تنهایی کافی نیست، بلکه محصول باید شماره پروانه ساخت، آدرس و شماره تلفن دقیق کارخانه  و تاریخ تولید و انقضا داشته باشد.

 نان صنعتی مصرف کنید

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین به مردم توصیه کرد، از نان‌های صنعتی بیشتر از نان فله‌ای استفاده کنند، زیرا نان صنعتی درمعرض حرارت کمتری قرار دارد.

وی با اشاره به احتمال وجود جوش شیرین در نان‌های فله‌ای، تصریح کرد: جوش شیرین عامل اصلی پوکی استخوان و فقر آهن است.

به گفته این مسئول برای خرید نان‌های بسته‌بندی نیز باید به تاریخ مصرف آن دقت کرد، زیرا نان تاریخ مصرف کوتاهی دارد و اگر کپک بزند سم "آفلاتوکسین" در آن تولید می‌شود که عامل اصلی سرطان کبد است.

  همه مواد غذایی بسته‌بندی شده  دارای چراغ راهنما می شوند

وی در بخش دیگری از سخنان خود از اینکه همه مواد غذایی بسته‌بندی شده تا پایان سال به چراغ راهنما مجهز می‌شوند، خبر داد.

محمدی با بیان اینکه درج برچسب تغذیه‌ای (چراغ راهنما) بر روی مواد غذایی از 12 ماه قبل در کشور آغاز شده، تاکید کرد: این طرح باید تا آخر امسال در همه کارخانجات اجرا شود و هیچ واحدی حق ندارد ماده غذایی فرآوری شده را بدون این برچسب‌ها وارد بازار کند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: در این برچسب میزان چهار نوع ماده قند، نمک، چربی و اسیدچرب ترانس در محصول مشخص می‌شود که اگر کم باشد با رنگ سبز، اگر متوسط باشد با رنگ زرد و اگر زیاد باشد با رنگ قرمز نمایان می‌شود.

وی معتقد است، این کار هم به سلامت مردم کمک می‌کند و هم باعث می‌شود صنایع نیز میزان مصرف این چهار ماده را در تولیدات خود کم کنند.

 مصرف نمک، شکر و چربی در ایران بالا است

محمدی با بیان اینکه مردم ایران 20 درصد بیشتر از متوسط جهانی شکر مصرف می‌کنند، عنوان کرد: شکر عامل اصلی دیابت است که هزینه‌هایی حتی بیشتر از سرطان را هم در پی دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، میانگین مصرف نمک در ایران را نیز دو برابر استاندارد دانست و بیان کرد: نمک فقط آن چیزی نیست که ما به غذا اضافه می‌کنیم، بلکه نان، غذا و همه آنچه که می‌خوریم دارای نمک است.

به گفته این مسئول، نمک عامل اصلی سرطان معده و فشار خون است.

محمدی افزود: مردم ایران 20 درصد هم چربی بیشتر استفاده می‌کنند و میزان مصرف اسیدچرب ترانس نیز بین مردم کشور ما بالا است.

 مهمترین هدف ایمنی و سلامت غذا است

وی با اشاره به اینکه در ایران علاوه بر امنیت غذا (رسیدن غذای کافی به دست همه مردم)، سلامت و ایمنی غذا نیز بسیار اهمیت دارد و مدام پایش می‌شود، تاکید کرد: وزارت بهداشت برنامه‌های متعددی برای تامین سلامت غذای مردم دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اجرای سالانه طرح PMS، را از جمله این طرح‌ها دانست که شامل نمونه‌برداری از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها و انجام آزمایش روی این نمونه‌ها است.

محمدی تصریح کرد: طرح دیگر بررسی میزان باقی مانده سموم، مقدار فلزات سنگین، نیترات و نیتریت در میوه‌ها و سبزیجات است که از میادین میوه و تره‌بار انجام می‌شود.

وی توزیع مکمل‌های دارویی مانند آهن، اسید فولیک و ویتامین‌ها به صورت رایگان در مناطق محروم را از دیگر طرح‌ها خواند.

به گفته این مسئول، وظیفه اصلی سازمان غذا و دارو بررسی سلامت ماده غذایی از تهیه مواد اولیه، فرآوری تا نگهداری و عرضه و همچنین تامین سلامت مواد آرایشی بهداشتی و تجهیزات پزشکی است.

۲۲ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۲۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید