اخبار

دفع به موقع ادرار برای حفظ سلامت کلیه ضروری است

دفع به موقع ادرار برای حفظ سلامت کلیه ضروری است

یک متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری با اشاره به انواع عفونت های ادراری که شامل انواع ویروسی و میکروبی می باشند گفت که نوع ویروسی این عفونت ها حالت حاد و دوره کوتاه دارد و بدون نیاز به آنتی بیوتیک با مصرف مایعات خوب می شود اما نوع میکروبی نیاز به درمان آنتی بیوتیکی پس از انجام کشت ادامه دارد.

دکتر رضا عاقل نژاد افزود: عفونتهای میکروبی دستگاه اداری تحتانی و فوقانی را درگیر می نمایند که درگیری قسمت فوقانی (کلیوی) با درد پهلو، تب ، تهوع، استفراغ علاوه بر علایم سوزش و تکرر ادرار که در نوع تحتانی (مثانه) وجود دارد مشخص می گردد.

وی در رابطه با چگونگی تشخیص عفونت های ادراری گفت: تشخیص و درمان اساسی عفونتهای اداری میکروبی آزمایش ساده و کشت ادرار قبل از شروع آنتی بیوتیک می باشد و روشهای تصویربرداری شامل سونوگرافی ، MRI، CTscan در تشخیص عفونت های اداری بدون عارضه زیاد کمک کننده نمی باشند.

 این فلوشیب اندویورولوژی و لاپاراسکوپی دانشگاه علوم پزشکی در باره تاثیر داروهای گیاهی بر کلیه گفت: داروهای گیاهی دارای مولکولهایی می باشند که نظیر داروهایی صناعی می توانند اثر مفید یا مضر و عوارض جانبی داشته باشند. چنانکه بسیاری داروهای صناعی نیز ابتدا از گیاهان استخراج شده و سپس بصورت مصنوعی با میزان مشخص جهت حصول نتیجه دلخواه بازسازی شده اند. لذا مصرف داروهای گیاهی از نظر نوع و میزان استفاده برای تاثیر مناسب و جلوگیری از مضرات و عوارض بایستی حتما تحت نظر پزشکان دارای تجربه در این خصوص یا افراد آشنا به طب سنتی صورت پذیرد و ترجیحاً از داروهای دارای استاندارد قابل قبول استفاده شود.

دکتر عاقل نژاد با اشاره به اینکه دفع ادرار به موقع بر سلامت کلیه ها بسیار مؤثر است گفت: اصولا بهتر است افراد از نگه داشتن طولانی مدت ادرار در مثانه خودداری نماید چرا که به مرور سبب تغییرات غیرطبیعی در مثانه می شود. اگرچه خلقت مثانه به نحوی است که در صورت سلامت کامل در مواقع نیاز می تواند ادرار را به مدت بسیار طولانی تر از معمول در خود ذخیره سازد بدون اینکه صدمه جدی به کلیه های بدن فرد وارد گردد.

وی همچنین در مورد چگونگی میزان مصرف آب گفت: مصرف کم آب می تواند برای بدن و کلیه ها مضر باشد و سبب بسیاری بیماری ها از جمله انواع سنگ های ادراری و طولانی شدن دوره عفونت های ادراری شود. میزان مصرف آب در افراد مختلف و شرایط مختلف متفاوت است .

وی افزود: در محیط های گرم، در صورت فعالیت بدنی، تعریق زیاد ، قرار گرفتن در معرض آفتاب و باد ، تب، بیماریهای تنفسی و ... میزان دفع آب بدن زیاد شده نیاز به مصرف آب بیشتری می باشد. در موارد رژیم های غذایی خاص و مصرف بعضی داروها بعضی بیماریها نیز میزان آب بیشتری نیاز است . بطور کلی در صورتیکه ادرار فرد غلیظ و پررنگ باشد آب بدن کم است و در صورت شفاف، بی رنگ بودن مصرف آب احتمالا کافی است.بعضی بیماران خاص نیاز به مصرف آب کمتر دارند که در صورت توصیه پزشک باید رعایت گردد.

وی در پایان با اشاره به پیشرفتهای درمان بیماریهای کلیوی گفت: خوشبختانه با پیشرفت علم هر روز توانایی ما برای درمان و پیشگیری از بیماریها در حال افزایش است. امروزه وجود انواع داروهای موثر درمان غیرجراحی بسیاری بیماریهای کلیه و مجاری اداری را ممکن ساخته است و همچنین پیشرفت علم، پیدایش روشهای جدید کم تهاجمی نیاز به بسیاری از اعمال جراحی سنگین با عوارض بالا را از بین برده و روشهای جراحی بسته نظیر سنگ شکنی آندوسکوپی، لاپاراسکوپی که از لحاظ زیبایی و عوارض بسیار قابل قبول تر و از لحاظ میزان موفقیت معادل جراحی های سنگین قدیمی می باشند با موفقیت جای اکثر این روشهای قدیمی را گرفته اند.

۸ آذر ۱۳۹۴ ۰۹:۵۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید