اخبار

کودکان پرخطرترین گروه سنی از نظر بروز مسمومیتها می باشند

کودکان پرخطرترین گروه سنی از نظر بروز مسمومیتها می باشند
دکتر وریا رحیمی: کودکان خردسال طبیعتی کنجکاو داشته و معمولاً هر چیزی را به دهان میبرند و بنا به گفته کارشناسان این عمل بخشی از آموزش و درک این گروه سنی از محیط اطرافشان است. متاسفانه این واکنش طبیعی می تواند در عین حال زمینه ساز بروز برخی مسمومیت در آنها شود.
رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزشهای مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به نام گذاری روز دوشنبه 4 آبان به عنوان روز پیشگیری از مسمومیت در کودکان گفت: به منظور پیشگیری از بروز مسمومیت ها در کودکان  توجه  به برخی نکات می تواند کمک کننده باشد عمده ترین موارد مسمومیت در کودکان در اثر خوردن داروها، مواد شیمیایی و محصولات خانگی مانند، مواد آرایشی بهداشتی، فرآورده های شوینده، سفیدکننده و لوله باز کن، لاک پاک کن (استون) و گیاهان آپارتمانی سمی بوده است، لذا باید  به کودکان خود بیاموزیم بدون اجازه بزرگسالان هیچ چیزی را ننوشند و یا نخورند.

وی تاکید کرد: درب کمدهایی که در آن مواد شیمیایی خطرناک، مواد شوینده و سفید کننده را نگه می دارید با قفل یا طناب محکم نمائید و همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی سریعاً درب آن را ببندید و همچنین در هنگام استفاده از محصولات شیمیایی و پاک کننده چنانچه مجبور شدید به زنگ درب ورودی و یا تلفن جواب دهید، هرگز از کودک خود چشم برندارید.

دکتر رحیمی بر لزوم نگهداری داروها، محصولات شیمیایی و شوینده، نفت و بنزین در ظرف اصلی آن اظهار داشت: هیچگاه این فرآورده ها را در ظرف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگه داری نکنید. این عمل سبب خورده شدن اتفاقی این مواد توسط کودکان می شود.

وی افزود: داروهای مصرفی افراد خانواده را دور از دسترس کودکان نگهدارید و داروهای خود را در مقابل چشم کودکان نخورید، چرا که کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می کنند و ممکن است دور از چشم والدین داروها را به دهان ببرند. همچنین در هنگام بیماری کودکتان مراقب باشید تا داروها را دقیقا با همان مقداری که تجویز شده است به کودک بدهید و اگر به کودک خود دارو می دهید به او تفهیم کنید که این دارو است و از کلماتی مثل آبنبات، شکلات و یا خوراکی استفاده نکنید.

رحیمی مشکلات خانوادگی را عاملی خطرساز دانست و گفت: در هنگام بروز مسائل و مشکلات خانوادگی، بیشتر مراقب کودکان باشید. در این شرایط کودکان در برابر حوادث و مسمومیت اتفاقی آسیب پذیرترند.

وی گلها و گیاهان آپارتمانی را عاملی دیگر از عوامل بروز مسمومیت در کودکان دانست و گفت: گلها و گیاهان آپارتمانی را دور از دسترس کودکان قرار دهید و هنگام بازی کودکان در فضای باز مراقب آنها باشید تا توسط گلها و گیاهان سمی، مسموم نشوند. بسیاری از گیاهان و گلهای آپارتمانی مانند خرزهره و دیفن باخیا، سمی هستند و تماس پوست با آنها و یا به دهان بردن آنها منجر به مسمومیت می شود. 

۴ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۰۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید