اخبار

سکته مغزی در کمین ماست

سکته مغزی در کمین ماست
29 اکتبر برابر با هفتم آبان روز جهانی پیشگیری از سکته مغزی نامگذاری شده و این روز بهانه ای است برای توجه بیشتر به این بیماری.
 دکتر کیانوش خاموشی متخصص مغز و اعصاب در گفت وگو با روابط عمومی شبکه بهداشت ودرمان صحنه گفت : سکته مغزی یا استروک از دیدگاه WHOعبارت است از " بروز سریع نشانه های اختلال موضعی یا منتشر عملکرد مغز که بیش از 24 ساعت  به طول بیانجامد یا سبب مرگ شود به شرطی که هیچ علتی غیر از منشاء عروقی نداشته باشد.
وی گفت :البته اگر این علائم کمتر از 24 ساعت به طول بیانجامد ولی در تصویر برداریهای حساس مانند MRI اثرات انفارکت در مغز (از بین رفتن سلولهای مغزی بدلیل عدم اکسیژن رسان و خون ) مشاهده شود می توانیم آنر جزء استروک تلقی نمائیم همچنین گاهی  حمله ایسکمیک گذرا  رخ می دهد که آنرا اغلب سکته مغزی کوتاه یا گذرا  (TIA)می نامند. 
دکتر خاموشی در ادامه دلایل اهمیت سکته مغزی را مرگ ومیر و عوارض بالا ی ناشی از آن برشمرد و گفت :با رعایت نکات ساده می توان از خیلی موارد سکته مغزی پیشگیری نمود.
وی بروز ناگهانی نقایص عصبی، حرکتی، بینایی و گفتاری را از علایم مهم بروز سکته مغزی عنوان کرد و گفت : ‌احساس کرختی یا ضعف که بطور معمول فقط در یکطرف صورت یا بدن، در یک دست یا پا و بسیار ناگهانی بروز می‌کند، تاری ناگهانی دید که موجب مشکل در بینایی یک یا هر دو چشم و گاهی نیز فرد دچار دوبینی یا تیره شدن کلی دید می‌شود، مشکل در راه رفتن که ناشی از سرگیجه ناگهانی، از دست دادن تعادل و از دست دادن هماهنگی است، گیجی که موجب نامفهوم شدن ناگهانی گفتار، اختلال تکلم، دشواری در پیدا کردن واژه‌های مناسب و یا حتی ناتوانی در درک گفته‌های دیگران می‌شود و سردرد غیرعادی و فوق‌العاده شدید که شبیه به یک ضربه ناگهانی و گاهی با سرگیجه و حالت تهوع همراه است، از نشانه‌های مهم سکته مغزی هستند که باید نسبت به بروز آنها توجه داشت.

این متخصص مغز و اعصاب افزود :  فشار خون بالا ،کلسترول بالا، دیابت، چاقی، کشیدن  سیگار ،ورزش نکردن،و نوشیدن الکل  احتمال بروز سکته مغزی را افزایش می دهد بنابراین جهت جلوگیری از سکته مغزی  سیگار نکشید ،بطور منظم‌ ورزش‌ کنید ،از رژیم‌ غذایی‌ کم‌چربی‌ استفاده‌ کنید ،نمک کم مصرف کنید، اگر دیابت‌ دارید قند خون خود را در حد طبیعی کنترل کنید ،فشار خون‌ خود را مرتب‌ کنترل‌ کنید ،

وی همچنین گفت : ،میوه و سبزیجات که سرشار از ویتامین و مواد آنتی اکسیدان هستند و ماهی‌های روغنی خصوصا قزل‌آلا و قباد سبب بهبود جریان خون می‌شوند لذا مصرف حداقل دو بار در هفته از این ماهی‌ها از سکته مغزی پیشگیری می‌کند. 

دکتر خاموشی درپایان سه ساعت اولیه سکته مغزی  را زمان طلایی برای کاهش عوارض ناشی از آن  ارزیابی کرد و گفت : در زمان بروز علائم سکته مغزی این علائم  را نادیده نگیرید، حتی اگر فقط یک علامت داشتید و یا علائم خفیف بودند و یا برطرف شدند ، فورا خودتان را به پزشک برسانید و  اگر یکی یا چند تا از علائم سکته مغزی را برای بیش از چند دقیقه داشتید، ،زمانی را که علائم سکته مغزی شروع شده اند، بررسی کنید. این نکته مهمی است که باید به پزشک در بیمارستان اطلاع دهید .
۷ آبان ۱۳۹۴ ۱۳:۴۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید