اخبار

«راهم را هموار کن، آنگاه همه چیز را خواهم دید و تو را نیز»

«راهم را هموار کن، آنگاه همه چیز را خواهم دید و تو را نیز»
سخنی از یک روشن دل: چشم نه تنها به عنوان عضو بینایی، بلکه وسیله ای برای جهان بینی تلقی می شود. بینایی یعنی اینکه از جهان اطرافت ادارک داشته باشی. روز بینایی، متعلق به بینا یا نابینا نیست بلکه باعث می شود بصیرت بالا برود. ما نباید به خاطر نداشتن حس بینایی افسوس بخوریم بلکه باید از ادارک استفاده کنیم و کمال جو باشیم. بارها این جمله آزار دهنده را به ما گفته اند: خوش به حالتان که بدی های دنیا را نمی بینید اما غافلند که بدی ها با چشم باطن دیده می شوند.همیشه دعا می کنم حالا که باصره ام را از دست داده ام، لااقل به بصیرت دست یابم. چرا که بینایی به درست دیدن است نه به چشم دیدن.

 به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی الناز سلیمی کارشناس بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی به مناسبت  21 مهر ماه (13 اکتبر) روز جهانی ستایش بینایی گفت این روز  یک رویداد سالیانه است که تلاش می کند تا توجه عمومی را به این نکته جلب نماید که 80% موارد نابینایی قابل پیشگیری یا قابل درمان می­ باشند و دولت ها و مؤسسات و سایر منابع سرمایه گذار را باید تشویق نمود تا در پیشگیری جهانی از نابینایی سرمایه گذاری نمایند. هدف ازیادآوری این روز آن است که متولیان امور بهداشتی در جهت کنترل بیماری هایی که می توانند بینایی انسان را به مخاطره انداخته و وی را از نعمت بینایی محروم سازند، به فعالیت بپردازند.

وی گفت: که از 45 میلیون نابینای مطلق 135 میلیون نیمه نابینایی فعلی در جهان بیش از 90% آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند و در هر پنج ثانیه یک نفر به تعداد نابینایان افزوده می گردد و در هر دقیقه یک کودک نابینا می گردد. حدود 7% از ایرانیان به درجاتی از اختلالات بینایی مبتلا هستند. میزان کم بینایی در هر جامعه ای 4 تا 6 برابر آمار نابینایی آن جامعه است که در صورت عدام انجام اقدامات پیشگیرانه تا سال 2020، یکصد میلیون نفر دیگر به دلایل نه چندان پیچیده دچار نابینایی یا کم بینایی خواهند شد. زنان به میزان قابل توجهی با خطر بیشتری برای ابتلا به اختلال بینایی نسبت به مردان مواجه هستند. بیماری کاتاراکت شایع ترین علت نابینایی در دنیا کاملاً درمان پذیر است. دیابت نیز یکی از عوامل ایجاد نابینایی در کشور است.

ایشان اقدامات پیشگیرانه را برشمرد وافزود: مصرف سبزیجات  و میوه های تازه و لبنیات در حفظ سلامت قرنیه، عدسی و شبکیه چشم موثر است .

این کارشناس بیماریهای غیر واگیر همچنین یادآور شد استفاده از عینک آفتابی و کلاه لبه دار، جهت کاهش خطر ابتلا به آب مروارید و احتمالاً فرسودگی سنی شبکیه ، استفاده صحیح از لنزهای تماسی و اجتناب از آتش بازی های پرخطر و  پرهیز از مصرف سیگار در جلوگیری از پیشرفت آب مروارید، آب سیاه و فرسودگی سنی شبکیه چشم  موثر خواهد بود .

 وی در خاتمه گفت: افراد دارای سابقه بیماری های ارثی  به توصیه های رسانه ای درباره سلامت بینایی و انجام معاینات دوره ای چشم توجه نمایند.

۱۰ آبان ۱۳۹۴ ۱۲:۵۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید