اخبار

مسمومیتی که به راحتی مرگ شما را رقم می‌زند

مسمومیتی که به راحتی مرگ شما را رقم می‌زند

رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزشهای مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه گاز منوکسیدکربن بی‌رنگ و بی‌بو و بی‌مزه است، گفت: به همین علت مسمومیت با این گاز به راحتی اتفاق افتاده و درصورت عدم اقدام به موقع مرگ فرد را رقم می‌زند.

وریا رحیمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، مسمومیت با گاز منوکسید کربن را از جمله مسمومیتهای مهم و شایع در فصول سرد سال عنوان کرد و افزود: منوکسید کرین گازی است که در اثر سوختن ناقص سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوییل و ذغال چوب حاصل می‌شود.

وی افزود: متاسفانه از آنجا که این گاز بی‌رنگ، بی‌بو، بی‌مزه و غیرمحرک است، مسمومیت با آن به راحتی اتفاق می‌افتد.

رحیمی اظهار کرد: با ورود منواکسید کربن به بدن، این گاز با هموگلوبین خون ترکیب پایداری تشکیل داده و در نتیجه اکسیژن‌رسانی به بافتهای بدن راکاهش می‌دهد.

وی افزود: در صورت مسمومیت شدید با این گاز فرد پس از بروز تشنج می‌میرد و همین امر موجب شده تا مسمومیت با منوکسیدکربن یکی از مرگ‌بارترین انواع مسمومیت‌ها محسوب شود.

رحیمی مکانیک‌ها، جوشکاران، آتش نشانها، شاغلین در ترمینال‌های اتوبوسرانی، رانندگان تاکسی و کارگرانی که در محیط بسته از بخاری‌های نفتی جهت گرم کردن محیط استفاده می‌کنند را از جمله مشاغل در معرض خطر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن عنوان کرد.

وی افزود: همچنین تمام خانواده‌هایی که در فصول سرد سال برای گرم کردن منازل از چراغ های نفتی یا بخاریهای گازی بدون دودکش استفاده کرده و  نکات ایمنی در مورد نصب دودکش استاندارد را رعایت نمی‌کنند در معرض خطر مسمومیت با این گاز قرار دارند.

رحیمی با اشاره به تفاوت علائم مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در افراد مختلف، سردرد، ضربان شدید شقیقه‌ها، وزوز گوش، سرگیجه، خواب آلودگی و در غلظت‌های بالاتر تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش هوشیاری و کما را از جمله علائم این نوع مسمومیت عنوان کرد و افزود: نهایتا در صورت عدم اقدام بموقع این مسمومیت مرگ فرد را رقم می‌زند.

وی اظهار کرد: در صورت مشاهده موارد مسمومیت با گاز منوکسیدکربن باید بلافاصله و در اولین اقدام مصدوم را سریعا به هوای آزاد منتقل کرد و سریعا با اورژانس تماس گرفت.

وی افزود: درصورت امکان و در دسترس بودن باید برای مصدوم از اکسیژن 100درصد  استفاده کرد و در صورت قطع تنفس عملیات احیا قلبی عروقی توسط افراد آگاه برای مصدوم انجام شود.

رحیمی هشدار داد، فرد کمک کننده خود نباید بصورت طولانی مدت در معرض گاز منواکسیدکربن باشد، زیرا این امکان هست که خود او نیز دچار مسمومیت شود.

وی در خصوص راهکارهای پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن اظهار کرد: استفاده از بخاری‌های بدون دودکش تنها در محیط هایی که دارای تهویه و جریان مناسب هوا می‌باشند مجاز است و بکار بردن این وسایل در محیط‌های بسته و فاقد جریان هوا می‌تواند مسمومیت افراد را رقم بزند و بهتر است افراد از بکار بردن این وسایل در این محیط‌ها اجتناب کنند.

وی توصیه کرد: افراد در هنگام استفاده از بخاری‌های نفتی و گازی، جهت پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسید کربن حتما از نصب صحیح و کارکرد مناسب دودکش‌ها اطمینان حاصل کنند.

رحیمی با بیان اینکه مواردی از مسمومیت‌های کشنده با گاز منوکسیدکربن در رانندگانی گزارش شده که برای گرم کردن خودروی خود در فصول سرد سال از گاز پیک نیکی استفاده نموده اند، نسبت به انجام این عمل هشدار داد.

وی افزود: همچنین حضور در گاراژهای دربسته که در آن اتومبیل با موتور روشن وجود دارد خطر بروز مسمومیت با منوکسیدکربن را به همراه دارد.

به گفته رحیمی تماس طولانی مدت با مقادیر کم گاز منوکسید کربن نیز می‌تواند فرد را به بیماری‌های قلبی- عروقی مبتلا کند و تماس طولانی مدت نیز با این گاز بویژه در کودکان می‌تواند با بروز اختلالات رفتاری و کاهش حافظه و ضریب هوشی آنها همراه باشد.

وی با اشاره به وجود مقادیری از گاز منوکسید کربن در دود سیگار، گفت: این گاز می تواند در اثر مصرف طولانی مدت سیگار سبب بروز مسمومیت مزمن در افراد سیگاری شود.

وی هشدار داد: نوزادان، افراد سالمند، بیماران دارای ناحتی‌های قلبی-عروقی و زنان باردار در صورت تماس با منوکسیدکربن حتی در صورت نداشتن علائم شدید بایستی توسط پزشک معاینه شوند و در مورد زنان باردار ممکن است جنین آسیب دیده باشد، درحالیکه علائمی در مادر مشاهده نشود.

 

۱۸ آبان ۱۳۹۴ ۱۱:۱۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید