اخبار

کرمانشاه در اهدای عضو رکورد زد

کرمانشاه در اهدای عضو رکورد زد
کرمانشاه با نجات 25 نفر تنها در یک ماه در اهدای عضو رکورد زد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از انجام چهار مورد اهدای عضو در استان طی یک ماه گذشته خبر داد و اظهار کرد: این تعداد، از تمام موارد اهدای عضو در سال گذشته بیشتر بوده است.

 دکتر حمیدرضا شتابی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با اشاره به انجام تنها دو پیوند عضو طی سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته سه مورد رضایت برای اهدای عضو داشتیم که متاسفانه بر اثر تاخیر تنها دو مورد آن به پیوند منجر شد و یک مورد دیگر قابلیت پیوند عضو را از دست داد.

 شتابی به راه اندازی واحد فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال گذشته اشاره کرد و افزود: این واحد از مهرماه سال گذشته با مشخص شدن اعضای آن با جدیت کار خود را آغاز کرد و حدود یک سال را صرف انجام تبلیغات و فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو از طریق رسانه ها و سایر راه‌های تبلیغاتی مانند نصب بنر کرد.

 وی افزود: خوشبختانه این تبلیغات در حال حاضر جواب داده و طی یک ماه گذشته چهار مورد رضایت منجر به اهدای عضو داشتیم که از تمام موارد اهدای عضو در سال گذشته بیشتر بوده است.

 شتابی این آمار را بسیار مطلوب دانست و ابراز امیدواری کرد، این روند تا پایان سال و نیز در سالهای آتی با رشد بیشتری ادامه داشته باشد.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به ثبت ماهانه پنج تا 10 مورد مرگ مغزی در استان اظهار کرد: چنانچه بتوان برای این موارد رضایت اهدای عضو گرفت، می‌توان تعداد زیادی از بیماران نیازمند اهدای عضو را نجات داد.

 شتابی اظهار کرد: در حال حاضر حدود 25 هزار نفر در کشور در لیست انتظار برای اهدای عضو هستند و در استان کرمانشاه نیز بیش از 500 نفر تنها بیمار دیالیزی داریم که باید برای رهایی از دیالیز پیوند کلیه انجام دهند.

 وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در خصوص اهدای عضو افراد مرگ مغزی، گفت: چنانچه این فرهنگ نهادینه شود، بسیاری بیماران نیازمند اهدای عضو از دارو و درمان و تخت بیمارستان نجات پیدا می‌کنند و خود و خانواده‌شان می‌توانند به زندگی عادی برگردند.

 شتابی تاکید کرد: اهدای عضو اهدای زندگی به افراد است و همه باید این اطلاع را پیدا کند که بیمار مرگ مغزی به هیچ عنوان به زندگی بر نمی‌گردد و می‌توان با اهدای اعضای او چندین نفر را به زندگی برگرداند.

 گفتنی است: در ماه گذشته اهدای اعضای "بابک کاظمی"، "پرستو قریبی"، نعمت حاتمی" و "فرید محمدی" در کرمانشاه نجات بخش زندگی 25 نفر شد.

 

۲۰ آبان ۱۳۹۴ ۱۱:۵۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید