اخبار

این بیماری بی خبر ویران می‌کند!

یک متخصص داخلی گفت: اگر چه بیماری فشار خون علامت ظاهری ندارد، اما از درون بدن فرد بیمار را تخریب می‌کند.
دکتر سید جعفر نوابی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با اشاره به ابتلای بیش از 14 درصد افراد جامعه به فشار خون بالا، گفت: متاسفانه بیشتر این افراد از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.
نوابی زمینه‌های ارثی را یکی از عوامل موثر در ابتلا به فشار خون بالا عنوان کرد و افزود: همچنین چاقی، رژیم غذایی پرنمک و استرس هم از جمه ریسک فاکتورهای ابتلا به فشار خون بالا هستند.
این متخصص داخلی با بی‌علامت خواندن این بیماری اظهار کرد: متاسفانه فشار خون بالا علامت ظاهری نداشته و تنها از راه آزمایش فشار خون وجود آن مشخص می‌شود.
وی با اشاره به بروز این بیماری در سنین 35 تا 50 سالگی، توصیه کرد: افرادی که زمینه ارثی ابتلا به این بیماری را دارند از سن 30 سالگی هر سال یک مرتبه و سایر افراد هر دو سال یکبار برای انجام آزمایش فشار خون اقدام کنند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: برای گرفتن فشار خون هم باید دو تا سه بار فشار خون گرفته شود و میانگین آنها به عنوان فشار خون فرد در نظر گرفته می‌شود.
وی با بیان اینکه منظور از فشار خون بالا فشار 14 به 9 است، تصریح کرد: چنانچه فشار خون سیستولی بین 12 تا 14 و فشار خون دیاستولی بین 8 تا 9 باشد فرد در مرحله پیش فشار خون است و به شدت مستعد ابتلا به فشار خون بالاست.
نوابی فشار خون را عامل موثری در ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان کرد و افزود: ارگان‌هایی مانند قلب، مغز، کلیه، چشم و عروق بیش از سایر ارگانها در معرض آسیب‌های ناشی از فشار خون بالا هستند.
این متخصص داخلی اظهار کرد: عوارض بالای شفار خون در حالیست که بسیاری افراد نسبت به این بیماری بی اهمیت هستند و از آنجا که علائم آن را مشاهده نمی‌کنند در کنترل آن سهل انگاری می‌کنند.
وی افزود: فشار خون در حالی علامت ظاهری نداشته که در داخل بدن به تدریج در حال تخریب عروق و ارگان‌های بدن است و زمانی علامت آن بروز پیدا می‌کند که ارگانی تخریب شده باشد که آن موقع دیر شده است.
نوابی در همین راستا بر تشخیص زودهنگام فشار خون از طریق آزمایش و نیز بر مراقبت و کنترل این بیماری در صورت تشخیص آن تاکید کرد.
۱ آذر ۱۳۹۴ ۱۲:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید