اخبار

تنباکو عامل اصلی بیماری انسداد ریه است

تنباکو عامل اصلی بیماری انسداد ریه است
شاید اگر انسان ماده ای به نام نیکوتین را در برگ تنباکو نشناخته بود، هیچ گاه به بیماری مزمن انسدادی ریه مبتلا نمی­شد.

  به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی کارشناس بیماریهای غیر واگیر این معاونت به مناسبت نوزدهم نوامبر (28 آبان) روز جهانی بیماری مزمن انسداد ریه  گفت: نوزدهم نوامبر در تقویم سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان روز جهانی بیماری‌های مزمن انسداد ریوی (COPD[1]) ثبت شده است. این بیماری یکی از علل عمده مرگ و میر و ناتوانی در کل جهان است که هر ساله باعث هدر رفتن سرمایه‌های مادی و انسانی بی شماری می‌شود، به طوری که به نظر می رسد تا سال 2020، این بیماری به سومین علت مرگ و میر در سراسر جهان تبدیل شود.

   الناز سلیمی در خصوص مشخصات این بیماری گفت بیماری مزمن انسدادی ریه، بیماری است مزمن با سیر کند و پیش رونده که مشخصه ی اصلی آن انسداد غیر قابل برگشت راه های هوایی می باشد. این بیماری شباهت های زیادی با آسم دارد، اما برخلاف آسم که انسداد راه های هوایی در آن قابل برگشت است، در این بیماری، برگشت پذیری کامل راه های هوایی وجود ندارد و بیماران از نظر علت بروز، آسیب شناسی، سابقه بیماری و پاسخ به درمان، تفاوت های زیادی با هم دارند.

این بیماری به سه دسته برونشیت مزمن، آمفیزم ریوی و بیماری راه های کوچک تنفسی تقسیم می شود که شایع ترین نوع آن، بیماری برونشیت مزمن است که مشخصه ی آن سرفه خلط دار مزمن به مدت حداقل سه ماه در طی دو سال متوالی در بیمارانی است که سایر علل سرفه خلط دار مزمن در آنها رد شده باشد و تشخیص قطعی آن بر اساس شرح حال است.

سلیمی افزود:عوامل مختلفی به عنوان علت بروز این بیماری بیان شده است، اما هنوز در بیشتر نقاط جهان، خصوصاً در کشورهای در حال توسعه، استعمال دخانیات مهم ترین عامل است. متأسفانه در سال های اخیر به واسطه ی افزایش میزان گرایش خانم ها به استعمال مواد دخانی، میزان ابتلا خانم ها به شدت افزایش یافته و علاوه بر آن، افزایش میزان گرایش به استعمال دخانیات در کشورهای بزرگی مانند چین در شدت افزایش میزان مبتلایان، تأثیر به سزایی داشته است. لازم به ذکر است، شدت تأثیرات عوامل دخانی به عواملی از جمله زمان شروع مصرف، طول زمان مصرف و میزان ماده دخانی مصرفی وابسته است. به طور مثال، جنین یک مادر باردار که در مجاورت استعمال دخانیات قرار دارد، از طریق جفت تحت تاثیر عوارض حاصله قرار گرفته و پس از تولد میزان حساسیت پذیری ریوی بسیار بیشتری نسبت به موالید دیگر خواهد داشت.

از دیگر علل ابتلا، عفونت های مکرر تنفسی به خصوص در دوران کودکی، مسایل شغلی چون کارگران معادن زغال سنگ و طلا و کسانی که با گرد و غبار، الیاف کتان و ... مجاورت دارند، عوامل ژنتیکی، عوامل آلودگی های هوا و مسائل زیست محیطی حاصل از آن است، به طوری که میزان ابتلا به بیماری در مناطق شهری نسبت به مناطق روستایی شیوع بسیار بیشتری دارد.

  وی در خاتمه افزود:یکی از علائم عمده این بیماری، تنگی نفس پیش رونده است که می تواند با خس خس سینه همراه باشد. علاوه بر آن، علائم بالینی به شکل سرفه مزمن که می تواند با دفع خلط نیز همراه باشد، خستگی، احساس فشار بر روی قفسه سینه، کبودی لب ها و یا زیر ناخن انگشتان جز علائمی است که نزد بیماران دیده می‌شود که به تدریج باعث افت فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی بیمار می گردد.

۳ آذر ۱۳۹۴ ۱۰:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید