اخبار

سوسیس و کالباس را از برنامه غذایی خود حذف کنید

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی از خانواده‌ها خواست تا مصرف سوسیس و کالباس و سایر فرآورده‌های گوشتی را از برنامه غذایی خود حذف کنند، چراکه سرطان زایی این مواد به اثبات رسیده است.

فرزاد بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، با اشاره به شیوع مصرف فرآورده‌های گوشتی مثل سوسیس و کالباس به دلیل خوشمزگی و سرعت بالای تهیه و آماده شدن آنها، از مردم خواست تا برای حفظ سلامتی خود مصرف فرآورده‌های گوشتی را از برنامه غذایی خود حذف کنند.

وی با اشاره به استفاده از نیترات و نیتریت‌ها به عنوان افزودنی در تولید محصولات فرآوری شده گوشتی مثل سوسیس و کالباس گفت: این مواد در بدن به نیتروزآمین تبدیل می‌شوند که به شدت سرطان زا هستند و لذا مصرف آنها توصیه نمی‌شود.

وی افزود: از نظر علمی ثابت شده که نیتروزآمین‌ها سبب تشدید سلول‌های سرطانی می شوند و لذا مصرف فرآورده‌های گوشتی حتی در مواردی که به صورتی کاملا بهداشتی و استاندارد تهیه شده باشند نیز توصیه نمی‌شود.

وی یادآور شد: مصرف فرآورده‌های گوشتی در بروز و شیوع سرطان‌های دستگاه گوارش اثرگذار است، حتی اگر فرآورده‌های گوشتی تحت نظارت کامل و براساس استانداردها تولید شده باشند. در تولید برخی فرآورده های گوشتی که در شرایط غیر استاندارد تولید می‌شوند از گوشت های آلوده و پوست مرغ نیز استفاده می‌شود.

بابایی، میزان استفاده از مواد چرب شامل گوشت‌های چرب و چربی‌ها را در تولید سوسیس و کالباس و سایر فرآورده‌های گوشتی بالا دانست و گفت: معمولا در فرآوری این نوع از مواد غذایی، برای افزایش میزان بازارپسندی محصولات از ادویه‌ها نیز به میزان زیاد استفاده می‌شود که مصرف همگی این مواد برای سلامتی مضر است.

بابایی بیان کرد: سوسیس و کالباس و سایر فرآورده‌های گوشتی علاوه بر دارا بودن مقادیر زیاد چربی، به دلیل سرخ شدن در مقادیر زیادی از روغن، میزان کلسترول، تری گلیسیرید و اسیدهای چرب ترانس نیز در آنها به میزان زیادی بالا رفته و همگی این مواد باعث بیماری‌های قلبی و زمینه‌ساز انسداد عروق بوده و می‌توانند سلامتی افراد را به مخاطره بیندازند.

وی، مصرف فرآورده‌های شده در کودکان، نوجوانان و جوانان را به دلیل میزان کالری بالای آنها زمینه ساز چاقی در این افراد دانست و گفت: مصرف این نوع مواد غذایی، چاقی و اضافه وزن را برای افراد در پی خواهد داشت.

 

۳ آذر ۱۳۹۴ ۱۳:۴۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید