اخبار

احتمال وجود 12 هزار بیمار آلوده به HIV در کرمانشاه

احتمال وجود 12 هزار بیمار آلوده به HIV در کرمانشاه
کارشناس مسئول ایدز و بیماری‌های آمیزشی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از تخمین وجود بیش از 12 هزار بیمار آلوده به HIV در استان خبر داد.
علی کماسی به مناسبت هفته اطلاع رسانی ایدز (14 تا 20 آذر) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، ویروس HIV را عامل اصلی ابتلا به بیماری ایدز عنوان کرد و افزود: این ویروس از طریق تماس جنسی، تزریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده، استفاده از سرنگ مشترک آلوده و از طریق مادر به جنین قابل انتقال است.

 وی اظهار کرد: با ورود ویروس HIV به بدن، فرد آلوده به ویروس نامیده می‌شود و این مرحله بسته به عوامل مختلف از جمله سن(کودکان زودتر وارد فاز ایدز می‌شوند)، تغذیه، استرس، بارداری و قدرت سیستم ایمنی فرد تا ورود به مرحله اصلی بیماری(ایدز) می‌تواند بین 10 تا 15 سال به طول بینجامد.

 به گفته کماسی، افراد آلوده به HIV چنانچه درمان مناسب را دریافت کنند و به موقع دارو مصرف کنند به ندرت وارد فاز ایدز می‌شوند و می‌توانند مانند سایر افراد به زندگی عادی خود ادامه دهند. همچنین افرادی که درمان مناسب را دریافت می‌کنند قدرت انتقال ویروس از آنها به دیگران تا حد زیادی کاهش یافته و تقریبا به صفر می‌رسد و بر همین اساس این افراد به راحتی می‌توانند ازدواج کرده و صاحب فرزند شوند و این بیماری به خانواده آنها منتقل نشود.

 این کارشناس HIV، کاهش وزن بیشتر از 10 درصد، اسهال بیش از یک ماه، انواع سرطانها و بیماری‌های عفونی را از جمله علائم بیماری ایدز عنوان کرد و افزود: با فعالیت چند ساله ویروس HIVدر بدن، این ویروس به تدریج گلبولهای سفید خون را از بین می‌برد و همین امر موجب می‌شود تا بعد از 10 تا 15 سال فرد وارد فاز اصلی بیماری شده و مبتلا به ایدز شود.

 کماسی با بیان اینکه مدت عمر افراد در مرحله ایدز بین چند ماه تا چند سال متغیر است، گفت: افراد حتی اگر با ورود به مرحله ایدز درمان مناسب را دریافت کنند، هرچند به سختی اما می‌توانند مجددا به وضعیت عادی و پیش از ورود به فاز ایدز برگردند.

 وی در همین راستا در کنار آموزش بحث توسعه درمان برای بیماران HIV را بسیار حائز اهمیت دانست و توصیه کرد: این بیماران به طور جد پیگیر درمان و دریافت داروهای خود باشند.

 کماسی در ادامه از وجود 29 هزار و 414 بیمار آلوده به HIV شناسایی شده در کشور خبر داد و اظهار کرد: این تعداد بیمار که آمار آنها به صورت تجمعی است در حقیقت افراد آلوده شناسایی شده هستند و تخمین زده می‌شود که تعداد واقعی این بیماران در کشور چیزی حدود 75 تا 110 هزار نفر باشد.

 وی همچنین تعداد بیماران آلوده به HIV شناسایی شده در سطح استان را بیش از 3500 نفر، اعلام و تصریح کرد: با توجه به تخمینی که در سطح کشور برای تشخیص تعداد واقعی این بیماران زده می‌شود، در استان نیز تخمین ما وجود بیش از 12 هزار بیمار آلوده به HIV است.

 کماسی بر تجمعی بودن آمار بیماران آلوده به HIV تاکید کرد و افزود: در حال حاضر از مجموع 29 هزار و 414 بیمار آلوده به HIV شناسایی شده در کشور بیش از 6000 نفر آنها فوت کرده اند. همچنین از مجموع 3500 بیمار آلوده به HIV شناسایی شده در استان نیز 1300 نفر آنها تاکنون فوت کرده‌اند.

 کماسی از نگرانی‌ها برای پیشروی راه انتقال HIV از اعتیاد تزریقی به سمت انتقال جنسی در سال‌های اخیر خبر داد و اظهار کرد: طی سالهای اخیر سهم اعتیاد تزریقی که 67 درصد موارد انتقال HIV را به خود اختصاص می‌داد در حال حاضر به 43 درصد رسیده است، از طرف دیگر سهم انتقال جنسی که در سالهای گذشته سهم 15 درصدی در انتقال موارد HIV داشت در سال گذشته 35 درصد موارد انتقال این بیماری را به خود اختصاص داده است.

 کماسی هشدار داد: چنانچه دستگاه‌ها‌ و نهادهای آموزشی کشور از جمله آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و تمامی رسانه‌ها بویژه صدا و سیما سهم خود را در زمینه آموزش، پیشگیری و مراقبت از این بیماری انجام ندهند در سالهای آینده مشکل حاد در این زمینه پیدا خواهیم کرد.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر آموزش‌های خوبی در زمینه اطلاع رسانی این بیماری در سطح کشور داده می‌شود، این میزان اطلاع رسانی را با توجه به نیازی که به آگاهی در زمینه این بیماری در سطح جامعه وجود دارد بسیار ناکافی دانست.

 کماسی با بیان اینکه تماس جنسی یک رفتار پنهان است، گفت: ورود در این زمینه با توجه به شرایطی که کشور ما دارد بسیار سخت است و ما تنها نیاز داریم در این زمینه آموزش‌های کافی به ویژه به جوانان داده شود.

 بیشتر بیماران شناسایی نشده را زنان تشکیل می‌دهند

 کماسی از افزایش شمار زنان آلوده به HIV در سالهای اخیر خبر داد و علت این افزایش را شناسایی زنانی که درسالهای گذشته از همسران معتاد خود آلوده شده بودند، عنوان کرد.

 وی افزود: آلوده شدن زنان به HIV نگرانی مضاعف دارد، زیرا آنها می‌توانند این بیماری را در صورت عدم مراقبت‌های لازم به کودکان خود نیز انتقال دهند. از طرف دیگر متاسفانه بحث اعتیاد در میان زنان هم افزایش پیدا کرده و مصرف برخی مواد مخدر از جمله شیشه، آنها را به سمت انجام رفتارهای پرخطر سوق می‌دهد. با توجه به انگ اجتماعی که بیماری ایدز دارد، حدس ما بر این است بیشتر بیماران شناسایی نشده ما را زنان تشکیل دهند.

 72 مرکز در استان خدمات تشخیصی، پیشگیری و درمانی HIV را انجام می‌دهند

 کارشناس ایدز و بیماری‌های آمیزشی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه از وجود 52 مرکز تشخیص بیماری ایدز در سطح استان خبر داد و اظهار کرد: در کنار این مراکز 17 مرکز دیگر هم هستند که خدمات کاهش آسیبی ارائه داده و در جهت پیشگیری و آموزش به بیماران فعالیت می‌کنند. همچنین در کنار این مراکز تشخیصی و پیشگیری، سه مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری نیز که مرکز اصلی آن در میدان رفعتیه شهر کرمانشاه است، جهت درمان بیماران آلوده به HIV در نظر گرفته شده است.

۱۶ آذر ۱۳۹۴ ۱۲:۱۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید