اخبار

معاون بهداشت وزیر بهداشت در گفتگوی ویژه خبری؛ ویروس آنفولانزا منحصر به ایران نیست

معاون بهداشت وزیر بهداشت در گفتگوی ویژه خبری؛ ویروس آنفولانزا منحصر به ایران نیست

ویروس آنفولانزا منحصر به ایران نیست/ تیم های بهداشتی به محض اولین گزارش آنفولانزا در رفسنجان حضور یافتند/نیازی به تعطیل کردن مدارس نیست

معاون بهداشت وزیر بهداشت آنفولانزای H1N1 را از نوع آنفولانزای نوع A دانست و اظهار داشت: طبق آمارهای ما سال گذشته 86 نفر بر اثر بیماری آنفلوانزا نوع A فوت کردند ضمن این که تا کنون 1963 مورد مشکوک گزارش شده است.
به گزارش وبدا؛ دکتر علی اکبر سیاری در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته با بیان این خبر، افزود: شرایط متفاوت آمارهای فوتی امسال در مقایسه با سال گذشته، ناشی از فضاسازی های انجام گرفته و گسترش شبکه های اجتماعی است اما به محض گزارش اولین مورد آنفولانزا در 12 آبان در رفسنجان، تیم های بهداشتی ما در محل حضور یافتند.
وی تصریح کرد: تا کنون در رفسنجان 370 نفر به دلیل عفونت تنفسی بستری شده اند که تنها 4 نفر از آنها فوت کرده اند در حالی که در سال 87 در این شهر، 8 نفر جان خود را از دست دادند و شرایط تحت کنترل است اما در استان کرمان، این موج هنوز فروکش نکرده است.
دکتر سیاری در خصوص علائم آنفولانزا نیز گفت: تب شدید، سردرد، درد اندام و عضلات، سرفه از علائم این بیماری هستند و در کودکان نیز بی حالی، تغییر رنگ پوست، اختلالات هشیاری و تب نیز از علائم این بیماری هستند اما لازم است تا مصرف از مصرف خود سرانه آسپرین و آنتی بیوتیک بپرهیزند.
معاون بهداشت وزیر بهداشت در خصوص رعایت نکات بهداشتی، خاطر نشان کرد: لازم است تا مبتلایان، از روبوسی و بغل کردن و دست دادن پرهیز کنند و همواره فاصله یک متر را با سایرین، رعایت کنند همچنین شستشوی مداوم دست در طول روز به میزان هر بار 20 ثانیه بسیار اهمیت دارد همچنین اگر فردی بیش از 3 روز تب بالا، استفراغ شدید، تنگی و سختی تنفس دارد حتما باید به پزشک مراجعه کند.
دکتر سیاری ویروس آنفولانزا را منحصر به ایران ندانست و گفت: کشورهای مختلف منطقه مانند ترکیه، هند، پاکستان و بنگلادش با شیوع این ویروس روبرو هستند
 
وی در خصوص واکسن آنفولانزا نیز گفت: این واکسن به کشور وارد می شود و جزء برنامه کشوری واکسیناسیون نیست که برای عموم مردم توصیه شود کما اینکه در هیچ یک از کشورهای دنیا، این واکسن جزء برنامه کشوری نیست اما اقشار آسیب پذیر و دارای خطر بالا مانند کودکان کمتر از 5 سال و شیرخوار و افراد بالای 60 سال می توانند در اواخر شهریور و یا اوایل پاییز این واکسن را تزریق کنند.
معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن تأکید بر مراقبت بیشتر افراد مبتلا به آنفولانزا، در خصوص اثر گذاری واکسن این بیماری گفت: دو تا سه هفته طول خواهد کشید تا واکسن آنفولانزا اثرات خود را در بدن بگذارد.
وی همچنین تزریق واکسن برای زنان بارداری که در چندین ماه نخست بارداری هستند را بلامانع دانست.
دکتر سیاری ضمن رد ادعای برخی رسانه ها مبنی بر فوت یک نفر در استان همدان بر اثر ابتلا به ویروس آنفولانزا، آخرین آمار فوت شدگان بر اثر آنفولانزا در سراسر کشور را 36 نفر اعلام کرد و گفت: طبق پیش بینی های ما در هفته های آینده برخی از استان های کشور مانند کرمانشاه و آذربایجان شرقی با شیوع این ویروس روبرو خواهند شد.
معاون بهداشت وزیر بهداشت به مردم اطمینان خاطر داد که نگران نباشند و توصیه ‌های بهداشتی را رعایت کنند تا از ابتلا به این ویروس در امان باشند.
وی در خصوص تعطیلی مدارس در استان کرمان به دلیل شیوع ویروس آنفولانزا، اظهار داشت: نیازی به تعطیل کردن مدارس نیست و سازمان بهداشت جهانی نیز این موضوع را اعلام کرده است اما اگر دانش آموزی به ویروس آنفولانزا مبتلا است باید تا زمان بهبودی علائم این بیماری در منزل استراحت کند تا موجب انتقال ویروس به سایر دانش آموزان نشود.
۱۸ آذر ۱۳۹۴ ۱۴:۵۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید