اخبار

دکتر رضوان مدنی : 80 درصد تلفات بیماری دیابت در مناطق فقیرنشین و متوسط رخ می‌دهد

دکتر رضوان مدنی : 80 درصد تلفات بیماری دیابت در مناطق فقیرنشین و متوسط رخ می‌دهد
مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کرمانشاه گفت: 80 درصد تلفات دیابت کشور معمولا در مناطق فقیرنشین و متوسط رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، دکتر فاطمه رضوان‌مدنی در مراسم افتتاح نخستین "اتوبوس دیابت" کرمانشاه که امروز (دوشنبه، 23آذر) برگزار شد، از دیابت به عنوان یک بیماری متابولیک مهم یاد کرد که ناشی از افزایش قندخون به دلیل اختلال در تولید انسولین است.

وی دیابت را پرهزینه‌ترین بیماری غدد در جهان دانست و ادامه داد: اگر این بیماری درمراحل اولیه تشخیص و کنترل شود، هزینه درمان آن در دیابت نوع اول 12 برابر و در دیابت نوع دوم ( که 90 درصد موارد دیابت را شامل می‌شود) 24 برابر زمانی است که فرد دچار عوارض بیماری شده است.

مدیرانجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کرمانشاه تعداد فرادی که هم اکنون در دنیا مبتلا به دیابت هستند را 346 میلیون نفر اعلام کرد و یادآور شد: در کشور ما هم پنج میلیون نفر به دیابت مبتلا  هستند.

به گفته رضوان‌مدنی حدود 7 تا 8 درصد جمعیت استان کرمانشاه نیز درگیر بیماری دیابت هستند.

وی بیان کرد: هر10 ثانیه دو نفر در دنیا به دیابت مبتلا می‌شود و در هر 8 ثانیه یک نفر در اثر این بیماری و عوارض آن جان خود را از دست می‌دهد.

مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کرمانشاه تاکید کرد: یک میلیون نفر در سال به دلیل عوارض بیماری دیابت قطع عضو می‌شوند.

رضوان‌مدنی قطع عضو، بیماری‌های قلبی، کلیوی و ... را از عوارض دیابت برشمرد و خاطرنشان کرد: 50 درصد مرگ و میر افراد دیابتی ناشی از عوارض قلبی و عروقی و 10 تا 20 درصد موارد مرگ و میر نیز ناشی از عوارض کلیوی است.

وی اظهار کرد: 50 درصد افراد مبتلا به دیابت از مشکل خود خبر ندارند و بخش زیادی از 50 درصد باقی مانده نیز دنبال درمان نیستند.

 مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کرمانشاه با بیان اینکه 80 درصد تلفات بیماری دیابت در مناطق فقرنشین و متوسط است، ادامه داد: این افراد معمولا برای درمان مشکل خود به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و از همین رو تصمیم گرفتیم با راه‌اندازی "اتوبوس دیابت"، ما به سراغ ساکنین این مناطق برویم.

رضوان‌مدنی گفت: این اتوبوس ابتدا در مناطق هشت‌گانه شهر کرمانشاه و سپس در شهرستان‌های استان به راه می‌افتد و به مردم آموزش می‌دهد که برای پیشگیری از دیابت چگونه زندگی  کنند، تحرک داشته باشند، غذا بخورند و بدون استرس زندگی کنند.

به گفته وی در این اتوبوس غربالگری دیابت هم با اندازه‌گیری قند خون، فشار خون و چربی خون و همچنین اندازه‌گیری شاخص توده بدنی (نسبت قد به وزن) انجام می‌شود.

 مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کرمانشاه از پیگیری‌های دو ساله برای راه‌اندازی این اتوبوس خبر داد و عنوان کرد: در این راه از استانداری کرمانشاه، دانشگاه علوم پزشکی، هلال احمر و انجمن حمایت از بیماران دیابتی کمک گرفتیم.

وی معتقد است، اگر با راه افتادن این اتوبوس حتی دو نفر هم از بیماری خود مطلع شوند، باز هم هدف این طرح محقق شده است.

۲۳ آذر ۱۳۹۴ ۱۲:۵۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید