اخبار

یلدا شام نخورید

یلدا شام نخورید
هر چند مواد غذایی که در شب یلدا مصرف می‌شوند، مفید و مناسب هستند اما در بحث رعایت الگوی تغذیه صحیح یک شب هم مهم است و توجه به مسائل بهداشت و تغذیه در آنها ضروری .بنابر این برای اینکه بلندترین شب سال را به سلامتی سپری کنید به نکات زیر توجه کنید.

خوراکی های شب یلدا به اندازه کافی متنوع و حجیم هستند، پس توصیه مهم  به شما این است که یا شام را حذف کنید یا شام بسیار سبکی میل کنید.  و در واقع در وعده ناهار وشام  ، برای احتراز از دریافت زیاد کالری  غذای کمتری مصرف کنید  و از مصرف غذاهای سرخ شده اجتناب کنید و ، سعی کنید نیمی از بشقاب خود را با سالاد و سبزی  پر کنید .  

به گزارش روابط عمومی کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی با اشاره به مطلب فوق افزود : برای پذیرایی از میهمانان و یا اعضا خانوار خود  شهروندان می بایست از انواع شیرینیهای ساده و در اندازه کوچک  تهیه کنند تا  با افزایش  دریافت قند و چربی اضافی مواجه  نشوند ،در مصرف شیرینی وشکلات  زیاده روی نکنند و برای صرف چای ، بجای قند و شکلات ، از چند عدد  کشمش یا  توت خشک ویا خرما در حد کم استفاده نمایند.

نیلوفر حیدری گفت:بجای مصرف شیرینی و شکلات اصولا بهتر است از میوه استفاده کنید تا ضمن تامین نیاز بدن به میوه ها  و بهره گیری از املاح و ویتامین های آنها ،انتی اکسیدان موجود در  آن نیز که در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر ازجمله دیابت ، بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها موثر است به کمک سیستم ایمنی بیاید. همچنین مصرف سالاد وسبزی  مانع جذب چربی ها و مواد قندی شده و بدین ترتیب از اضافه وزن جلوگیری می کند.

این کارشناس تغذیه همچنین از شهروندان خواست تا در انتخاب آجیل دقت کرده و از پسته هایی که پوست بسیار زرد براق یا مغز قرمز شده دارند ، آجیل های شور و پر نمک که زمینه را برای فشار خون بالا فراهم می کنند و نیز آجیل های مانده و قدیمی مصرف نکنند.

وی افزود : هرچند مصرف آجیل سالم برای بدن سیار مفید است اما  نباید در مصرف آن زیاده روی کرد چون در هر 100 گرم انواع مغزها وتخمه ها  به طور متوسط 500 تا 600 کالری وجود دارد که موجب چاقی می شود

 حیدری همچنین از شهروندان خواست که به جایگزین کردن مصرف دوغ و آب بجای نوشابه بپردازند و به هیچ عنوان از نوشابه(حتی انواع کم کالری) و آبمیوه های صنعتی که حاوی قند زیادی هستند استفاده نکنند.

 

۳۰ آذر ۱۳۹۴ ۱۰:۱۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید