اخبار

دکتر گویا: تحولات بزرگی در دنیا برای پایان همه گیری HIV صورت گرفته است

دکتر گویا: تحولات بزرگی در دنیا برای پایان همه گیری HIV صورت گرفته است
 به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی نشست یکروزه هم اندیشی ایدز با حضور ریاست مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ، معاونت های بهداشتی استان های کرمانشاه ،لرستان ، کردستان وهمدان  در تاریخ نهم دیماه در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی برگزار شد.

رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت وضعیت HIV اپیدمی شده در کشور را بررسی کرد و گفت :تحولات بزرگی در دنیا برای پایان همه گیری HIVصورت گرفته است .

وی افزود بدون مداخلات جامع و مدیریت شده افزایش روزافزون موارد انتقال از طریق جنسی (موج سوم اپیدمی) بیماری کاملاً محتمل می باشد و شواهد حاکی از تغییر الگوی انتقال بیماری به سمت انتقال موارد جنسی است که بخشی از آن مربوط به مصرف مواد اعتیادآور جدید و محرک هاست.

دکتر گویا  همچنین الگوی انتقال در موارد ثبت شده HIV در ایران تا پایان شهریور سال 94 که شامل اعتیاد تزریقی، ابتلا از طریق موارد آموزشی ، انتقال مادر به کودک و موارد نامشخص را بررسی کرد.

ویضمن بررسی تعداد موارد بر مبنای گزارش گیری روتین در سطح ملی و روند شناسایی زنان مبتلا به HIV از سال 65 تا پایان سال 92 اظهار داشت: بیش از 30% کل موارد ابتلا به HIV کشور در سال 93 مربوط به زنان بوده است .

معاون امور بهداشتی دانشگاه نیز در این نشست  ضمن مقایسه موارد مبتلایان به HIV در استان و راه های انتقال  این بیماری به مقایسه موارد اچ ای وی در جهان ، کشور و استان کرمانشاه اشاره کرد.

دکتر شکیبا در ادامه به زیر ساخت های ارائه خدمات پیشگیری HIV معاونت امور بهداشتی کرمانشاه ، برنامه های مهم آینده مرتبط با کنترل و پیشگیری HIV ، تلاش در جهت ادغام برنامه های کنترل و پیشگیری HIV در بسته خدمتی حاشیه نشینی اشاره کرد و ساماندهی به وضعیت خدمات پاراکلینیک و آزمایش های موردنیاز، تقویت و همکاری و نظارت بر فعالیت های باشگاه مثبت، برگزاری همایش ها و نشست های هم اندیشی، نوسازی ساختمان و ارتقاء نیروی انسانی مرکز مشاوره بیماری های رفتاری، توسعه و گسترش دسترسی به درمان ضد رترو ویروسی، ایجاد مراکز MMT در حاشیه شهر با قابلیت استفاده معتادین سخت در دسترس، جلب مشارکت و توجیه مدیران ارشد کلیه سازمان ها و تقویت فعالیت کمیته کنترل و پیشگیری ایدز استان، اختصاص منابع مالی کافی را برای اجرای برنامه ها از دیگر اقدامات انجام شده در این خصوص دانست.

 

۹ دی ۱۳۹۴ ۱۲:۵۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید