اخبار

رییس دانشگاه : شیوع سیگار بین دبیرستانی‌ها در حال افزایش است

رییس دانشگاه : شیوع سیگار بین دبیرستانی‌ها در حال افزایش است

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه نسبت به شدت شیوع استعمال سیگار در بین دانش آموزان دبیرستانی  هشدار داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، دکتر حسین کریم در آیین افتتاح اولین کلینیک ترک دخانیات شهرستان کرمانشاه، سیگار را یک شروع نامیمون برای شکستن قبح انجام برخی کارهای ناپسند عنوان کرد و افزود: متاسفانه استعمال سیگار پایان شومی هم دارد و ابتلای فرد سیگاری به انواع بیماریها مرگ افراد سیگاری را رقم می‌زند.

کریم بیماری‌های قلبی و عروقی را یکی از مهم‌ترین علل مرگ و میر عنوان کرد و افزود: سیگار یکی از ریسک فاکتورها و عوامل اصلی ابتلا به این بیماری‌ها است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: با توجه به نقشی که سیگار در ابتلا به این بیماری‌ها دارد، قطعا با کنترل و کاهش مصرف آن در جامعه می‌توان تا حد مطلوبی روند کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را شاهد بود.

کریم با اشاره به روند نزولی ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در کشورهای توسعه یافته اظهار کرد: این کشورها حدود چند دهه بر روی کنترل و کاهش فاکتورهای خطر این بیماری‌ها از جمله استعمال دخانیات، فشار خون، چربی خون، چاقی و اضافه وزن و نیز بحث بی تحرکی کار کردند تا در نهایت موفق شدند علاوه بر کنترل رشد بیماریهای قلبی و عروقی روند ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهند.

نمی‌توانیم کل کشور را بیمارستان کنیم!

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به افزایش موارد ابتلا به این بیماریها در کشورهای کم درآمد گفت: متاسفانه در کشور ما هم روند ابتلا به این بیماریها و سرطان با رشد فزاینده‌ای در حال افزایش است.

وی اظهار کرد: روند افزایش موارد ابتلا به این بیماری‌ها به حدی زیاد است که در حال حاضر با کمبود جدی تخت برای افراد مبتلا به این بیماریها مواجه هستیم.

کریم با بیان اینکه بحران ابتلا به این بیماری‌ها در کشور جدی است، گفت: این در حالیست که متاسفانه کمتر کسی در کشور به فکر کنترل این بیماری هاست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به افزایش تجهیزات درمانی جهت درمان این بیماریها هم اشاره کرد و افزود: تا کی می‌خواهیم تخت بیمارستانی اضافه کرده و بخش‌های آنژیوگرافی راه اندازی کنیم. قرار نیست کل کشور را بیمارستان کنیم و ضرورت دارد در کنار این اقدامات به طور جدی‌تری به بحث پیشگیری توجه شود.

کریم به قانون ممنوعیت استعمال دخانیات درکشور ایرلند اشاره کرد وافزود: در همان روزهای نخست اجرای این قانون در کشور ایرلند آمار مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی 18 درصد کاهش یافت و این نشان می‌دهد که با کنار گذاشتن استعمال دخانیات می‌توان اثرات مفید آن را بر کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی در کوتاه مدت هم شاهد بود.

وی با بیان اینکه از تجربیات دیگر کشورها در بحث کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و نیز کاهش استعمال دخانیات باید استفاده کرد، گفت: خوشبختانه به لحاظ قانونی ما قانون جامع و کاملی را برای مقابله با دخانیات داریم که مصوب سال 1385 است، اما متاسفانه تاکنون گام موثری برای اجرای آن برداشته نشده است.

در گام اول باید دانشگاه بدون دخانیات داشته باشیم

کریم بر ضرورت تشکیل بسیج همگانی در راستای مقابله با استعمال دخانیات تاکید کرد و افزود: برای مقابله با استعمال دخانیات در کنار آموزش و اطلاع رسانی، ممنوعیت استعمال دخانیات هم ضروری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه برای مقابله با استعمال دخانیات باید از خود دانشگاه شروع شود گفت: ما ابتدا باید یک دانشگاه بدون سیگار داشته باشیم تا بتوانیم برای نجات جامعه از این معضل اقدام کنیم.

شیوع سیگار بین دبیرستانی‌ها به شدت در حال افزایش است

کریم با اشاره به افزایش شیوع استعمال سیگار بین دانش آموزان گفت: متاسفانه استعمال سیگار بین دانش آموزان دبیرستانی ما به شدت در حال افزایش است و اگر آموزش و پرورش حواسش نیست ما باید حواسمان باشد و بعد از مجموعه دانشگاه، دبیرستانها باید جامعه هدف ما باشند.

وی به شکسته شدن قبح کشیدن سیگار به ویژه در میان نسل جوان و قشر دانشجو اشاره کرد و افزود: باید دوباره قبح سیگار را برگردانیم تا بتوانیم جوانان و قشر دانشجوی خود را از این معضل نجات دهیم.

کریم همچنین مضرات قلیان را همپای سیگار عنوان کرد و افزود: در این زمینه هم نیاز است تا بطور جدی برای مقابله با آن وارد عمل شویم.

باید تمام خانه‌های بهداشت مرکز ترک دخانیات شوند

کریم با بیان اینکه تنها با راه اندازی یک مرکز نمی‌شود و نمی‌توان با استعمال دخانیات مبارزه کرد گفت: تمام خانه‌ها و مراکز بهداشت ما باید مرکزی برای ارائه آموزش‌ها در خصوص مضرات سیگار و شیوه‌های ترک آن باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر اینکه آمار سیگاری‌ها باید در پرونده الکترونیکی لحاظ شود، اظهار کرد: تا سه سال آینده که برای تمام مردم استان پرونده سلامت الکترونیکی تهیه می‌شود باید در هر لحظه آمار سیگاری‌ها را داشته باشیم و در فعالیت بهورزها هم تعداد افراد سیگاری که یک بهورز توانسته آنها را ترک دهد هم باید لحاظ شود.

۲۸ دی ۱۳۹۴ ۱۲:۲۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید