اخبار

دغدغه امروز ما در مدارس "مسائل جنسی" است

دغدغه امروز ما در مدارس "مسائل جنسی" است

قائم مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اگر تا چند سال پیش دغدغه ما در مدارس بحث سیگار و مواد مخدر بود، امروز دغدغه اصلی ما در مدارس مسائل جنسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه دکتر ناهید خادمی در مراسم آغاز به کار طرح تربیت سفیران سلامت دانش آموزان که امروز (12 بهمن) در محل پژوهش سرای دانش آموزی برگزار شد، با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در کشور، گفت: این طرح در آغاز کار خود را برای تحول در بخش درمان آغاز کرد و خوشبختانه از چند روز قبل و با توجه و تمرکز بیشتر بر بحث بهداشت در مناطق حاشیه نشین که عمدتا افراد کم‌بضاعت جامعه هستند، این طرح فصل دیگری از کار خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه بهداشت و خودمراقبتی مقدم بر درمان است، گفت: توجه به درمان یعنی بیمارمحوری و ما اگر بخواهیم به نوک قله سلامت برسیم باید مردم را محور اصل کار خود قرار دهیم.

خادمی تصریح کرد: مادامی که مردم مشارکت و دخالتی در امر مراقبت و سلامت از خود نداشته باشند، هر چقدر هم که بیمارستان بسازیم و تجهیزات درمانی اضافه کنیم، قطعا جوابگوی نیازهایمان در حوزه درمان نخواهد بود، بنابراین باید به سمتی برویم که مردم را در امر سلامت خود دخیل کنیم و بیش از پیش به آموزش‌های خودمراقبتی و افزایش آگاهی جامعه در این زمینه توجه کنیم.

قائم مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه بیماریهای قلبی و عروقی را عامل 40 درصد موارد مرگ و میر سالانه در استان عنوان کرد و افزود: متاسفانه علاوه بر بالا بودن این موارد، شاهد کاهش سن مبتلایان به این بیماری‌ها هستیم.

خادمی افزود: در سالهای گذشته سن افرادی که سکته قلبی و مغزی می‌کردند بالای 60 سال بود، ولی امروزه خبر سکته را در افراد جوان هم می‌شنویم و همه اینها به دلیل سبک زندگی ناسالمی است که داریم.

وی با اشاره به ابتلای بیش از 19 درصد جمعیت استان به فشار خون بالا گفت: بیش از 50 درصد این افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند و بیش از 70 درصد آنها مراقبت لازم را در زمینه بیماری خود ندارند و عمدتا با مشکلات چشمی و کلیوی ناشی از فشار خون بالا به پزشک مراجعه می‌کنند.

خادمی همچنین از ابتلای هفت تا 10 درصد جمعیت استان به دیابت نوع 2 خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه این افراد زمانی به پزشک مراجعه می کنند که بسیار دیر شده و تنها باید خدمات بازتوانی بگیرند.

قائم مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به آمار بالای سرطان در استان هم اشاره کرد و افزود: متاسفانه در حال حاضر سالانه دو هزار مورد ابتلا به سرطان داریم که بیشتر آنها زمانی تشخیص داده می‌شوند که فاصله زیادی تا مرگ ندارند و این آمار در زمینه سرطان سینه سالانه تشخیص 200 تا 300 مورد است که متاسفانه بیشتر آنها  همزمانی تشخیص داده می‌شوند که نیاز به جراحی و شیمی درمانی دارند.

خادمی با بیان اینکه تا زمانی که خودمراقبتی در میان مردم همه‌گیر نشود، امکانات درمانی کشور جوابگوی تعداد بیماران نخواهد بود، گفت: متاسفانه این عدم توجه به غربالگری و خود مراقبتی در مردان بیشتر از زنان است.

وی اظهار کرد: همه این مواد موجب شده تا وزارت بهداشت بسته‌های بهداشتی را درزمینه توانمندسازی همه اقشار جامعه و در راستای افزایش خودمراقبتی ارائه دهد.

وی تصریح کرد: این بسته‌ها برای گروه‌های کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان و مادران به صورت جداگانه تدوین شده که به تدریج همه این بسته‌ها اجرایی می‌شود.

خادمی محور همه این بسته‌ها را آموزش عنوان کرد و افزود: یکی از این بسته‌ها مربوط به گروه نوجوانان است و از آنجا که عمده این نوجوانان در مدارس هستند، تمرکز برنامه‌های آموزشی خود را در مدارس گذاشته‌ایم.

این مسئول نوجوانی را سن بسیار حساسی عنوان کرد و افزود: دانش آموزان در این سن با تغییرات جسمی و روحی و عوارض مربوط به دوران بلوغ مواجه هستند و نیاز است تا مربیان بهداشتی و پرورشی مدارس بیش از پیش به وضعیت نوجوانان توجه کرده و پاسخگوی سوالات مختلف آنها در همه زمینه‌های مربوط به دوران بلوغ باشند.

خادمی سیگار را یکی از چالش‌های دانش آموزان عنوان کرد و افزود: عمده افراد سیگاری استعمال سیگار را از سنین نوجوانی و از دوران مدرسه آغاز کرده‌اند و این چالش باید با دقت بیشتری در مدارس ما مورد توجه قرار گیرد.

وی مواد مخدر را دیگر چالش عنوان کرد و افزود: فرای این دو چالش، چالشی دیگری که در مدارس با آن مواجه هستیم، بحث مسائل جنسی است.

خادمی افزود: از مربیان بهداشتی و پرورشی می‌خواهیم تا با حوصله و با دقت به سوالات دانش آموزان در این زمینه پاسخ دهند و سوالات آنها در زمینه آگاهی از این مسائل را بی‌جواب نگذارند.

وی تصریح کرد: اگر دغدغه ما تا چندسال پیش بحث سیگار و مواد مخدر بود، امروز دغدغه ما در مدارس بحث مسائل جنسی است که باید به این دغدغه حتما پرداخته شود.

خادمی ابراز امیدواری کرد: طرح سفیران سلامت بتواند راهکار مناسبی برای رفع دغدغه‌های اینچنینی در مدارس باشد و از همه مربیان خواست تا با جدیت در این طرح حضور داشته و به خاطر داشته باشند که دانش آموزان امروز آینده سازان فردای کشور هستند.
 

۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ۱۴:۱۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید