اخبار

گزارش خبرگزاری کردپرس از عوارض مصرف داروهای ماهواره ای را ببینید

گزارش خبرگزاری کردپرس از عوارض مصرف داروهای ماهواره ای را ببینید
کردپرس گزارش می دهد:
داروهای ماهواره ای، خطرناک های اغوا کننده

مصرف داروهای ماهواره ای د رکشور ما طی جند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته و به تبع آن مخاطرات زیادی را برای مردم به همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، داروهای ماهواره ای به داروهایی غیر مجازی اطلاق می شود که از طریق ماهواره تبلیغ می شوند و سالانه موارد بسیاری ازعوارض ناشی از مصرف آن و مرگ ومیر را در کشور رقم می زند.

هرچه بر زمان طول عمر بشریت اضافه می شود، زندگی او همراه با دشواریها و پیچیدگی های فراوان تری روبه رو می شود، فضای مجازی وارتباطات نوین بر زندگی بشر غالب می آید، میل به کمال و عاری ازنقص بودن در وجود سیری ناپذیر انسان فانی از ابتدا تا انتها وجود داشته و خواهد داشت از این رو برای به دست آوردن آن حتی خود را به دام مخاطرات نیز خواهد انداخت.
قطعا تا ده سال پیش شبکه های مجازی و ماهواره ای به این گستردگی و شدت در زندگی مردم حضور نداشتند،ما هر روز شاهد تبلیغاتی فریبنده در این شبکه هاهستیم که بیننده را محو خودمیکند و با سفارش دادن این محصولات و مصرف آنان سلامت خود را به خطر می اندازد.
از آنجایی که این داروها به شکل زیر زمینی تهیه می شود و هیج نام و نشانی از محل تولید کننده ندارند و فاقد نام شرکت معتبری هستند، مصرف کننده پس از بروز عوارض و مشکلات ناشی از مصرف آن، دستش به هیچ جایی بند نمی شود و نتیجه آن نیز پرونده هایی است که در دادگاه شکل می گیرد و به جایی ختم نمی شود.
این داروها عمدتا در شرایط بسیار نامناسب و با مواد اولیه نامرغوب و سرطان زا تهیه می شوند و طی یک فرایند نامطلوب به شکل فاسد شده و تاریخ گذشته به دست متقاضی و خریدارانش که عمدتا زنان( سالن های زیبایی زنانه)و جوانان(باشگاه های بدنسازی) هستند می رسد و عوارضی مانند سردرد، سوء هاضمه، تپش قلب، بی خوابی، توهم، آلرژی، وابستگی و گاه مرگ آنان را رقم می زند، در حالی که هدف عرضه کنندگان این داروها چیزی جز کسب سودهای کلان نیست و از این راه سالانه 40 میلیون دلار از طریق مشتریان ایرانی خود به جیب می زنند.
بر کسی پوشیده نیست که برای درمان یک بیماری لازم است که پزشک بیمار را از نزدیک معاینه کند تاطبق شرایط جسمی و نوع بیماری برای فرد دارو تجویز کند و در حالیکه بسیاری ازمردم ما داروهایی را می خرند که از راه دور و بدون تجویز برایشان پیجیده می شود و این حاصل تنهایک چیز است تبلیغات گسترده این شبکه ها.
پرفسور غلامرضا بهرامی از اساتید برجسته و عضو هئیت علمی دانشکده دارو سازی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از جمله افرادی هستند که بیشترین تحقیقات در زمینه چهار نوع از داروهای ماهواره ای پر مصرف ( شامل داروهای لاغرکننده، داروهای افزایش وزن، فراورده هایی که برای برطرف کردن مشکلات جنسی استفاده می شوند و نیز مکمل های ورزشکاران) با سفارش دادن آنان و آزمایشات انجام داده است، وی به خبرنگار کردپرس گفت: در خصوص فراورده های لاغر کننده که بیشترین نوع تبلیغات ماهواره ای را به خود اختصاص داده است و از پرمصرف ترین ها نیز است نزدیک 14 فراورده را که در این شبکه ها تبلیغ می شد خریداری نمودیم و روی آنان آنالیز انجام دادیم که نتایج نشان داد متاسفانه هیچکدام از آنان عاری از تقلب نبودند و تقلب هایی که در آنان صورت گرفته ازنوع بسیار بدی هستند.
پرفسور بهرامی با اشاره به اینکه ماده موثره به کار گرفته شده در این داروها یک مسهل قدیمی و سرطان زا است که از مسهل های از رده خارج است ، اظهارداشت: این ماده دارای مشتقات آمفتامین است که عوارض متعدد بسیارزیادی دارد که یک پوشش گیاهی روی آن قرارداده شده اما در کل ماده موثره آن یک ماده شیمایی خطرناک و بسیار ارزان است.
وی در خصوص داروهای افزایش وزن نیز خاطر نشان نمود: عمده این فرآورده ها دارای استروئید یا کورتن هستند که باعث پف آلودشدن صورت می شوند و در کنارش کوهی از عوارض را به همراه خود دارد اما مردم ناآگاهانه از آن استفاده می کنند.
عضو هئیت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان این مطلب که داروهایی که برای برطرف کردن مشکلات جنسی استفاده می شود خصوصا در مردان قریب به اتقاق دارای تقلب هستند، تصریح نمود: این داروها حاوی مواد شیمایی خطرناکی هستند و افراد می توانند این داروها را باقیمت ارزان تر و دوز مناسب تر از داروخانه ها تهیه نمایند.
پرفسور بهرامی درباره نوع چهارم از داروهایی که روی آن تحقیقات انجام داده است، تاکید کرد: مکمل های غیر مجاز حاوی استروئید هستند درحال که مکمل ها خود به تنهایی با عث افزایش وزن نمی شوند بلکه در کنار آنها باید استروئید مصرف گردد ولی این استروئید ها گاهی به شکل جداگانه توسط ورزشکاران و در باشگاه ها مصرف می گردد در حالی که خود آن مکمل های ماهواره ای نیز حاوی استروئید است.
وی میزان مصرف داروهای ماهواره ای را درکشور بالا دانست و افزود: درصوتی که بخواهید این محصولات را   سفارش دهید اگر که عرضه کنند گان این محصولات متوجه شوند برای یک مرکز آکادمیک وپزشکی یا انجام آزمایشات است به هیج عنوان آن دارو را به شما نخواهند فروخت.
استاد برجسته دانشکده داروسازی کرمانشاه یادآورشد: استفاده از داروهای ماهواره ای و غیر مجاز مشکلات عدیده ای را برجامعه تحمیل نموده است و مردم می توانند همین داروها را با قیمت های مناسب تر وبه شکل کاملا ایمن از داروخانه ها تهیه نمایند.
وی در پایان گفت: آنجه که در ماهواره ها به عنوان دارو تبلیغ می شود دروغ محض است در داروهای کاهنده وزن مواد سرطان زایی به کار می رود که 50 سال است که از رده خارج شده اند و هیج کشوری دیگر آنها رامورد استفاده قرار نمی دهد.و مواد به کار رفته در آنان به مرور باعث وابستگی فرد می شود.
کیومرث رحیمی، رئیس اداره بازرسی ویژ ه مبارزه با کلای قاچاق سلامت محور معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به خبرنگار کردپرس گفت: تبلیغات دارو در فضای مجازی و ماهواره کاملا ممنوع است و فروش دارو در داخل کشور نیز حتی اگر دارای مجوز باشد از طریق اینترنت و فضای مجازی ممنوع است.
وی با اشاره به اینکه خرید دارو فقط از طریق مراجعه به داروخانه مجاز است، اظهار داشتـ: در خصوص مکمل های تغذیه ای و آرایشی نیز امکان خرید از طریق اینترنت از داروخانه ها فراهم شده است و این به شرطی است که آن داروخانه از کمیسیون ماده 20 دانشگاه علوم پزشکی مجوز ان را اخذ نموده باشد که در کرمانشاه تا کنون چنین مسئله ای رخ نداده است.
رحیمی خاطرنشان نمود: دارو یک شمشیر دو لبه است که اگر کنترل کیفی و شرایط نگهداری حمل و نقل آن به درستی لحاظ نشده باشد قطعا این شمشیر نه تنها دشمن بلکه دوست را نیز از پا در خواهد آورد.
وی در پایان با بیان این مطلب که برای ورود یک داروی خارجی به داخل کشور شدید ترین کنترل ها در نظرگرفته می شود، ادامه داد: از آنجا که در بحث دارو مسئله سلامت مردم است برای تولید دارو در داخل کشور سخت ترین نطارت ها اعمال می شود اما داروهای ماهوارهای فاقد هرگونه نظارت هستند.
در نهایت ذکر این نکته ضروری است که یکی از عوامل گرایش های روز افزون مردم به سمت چنین داروهایی نا آگاهی مردم ما از عوارض مصرف و نحوه تولید این داروها است و در این زمینه رسانه ها می توانند نقش موثری را دراین باره داشته باشند بطوریکه هم اکنون آن طور که بایسته است به این امر پرداخته نشده است.
۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ۰۸:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید