اخبار

همه گروه‌های سنی کشور کمبود ویتامین D دارند

همه گروه‌های سنی کشور کمبود ویتامین D دارند
یک کارشناس تغذیه اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های کشوری سال 1391، کمبود ویتامین D تقریبا در تمام گروه‌های سنی کشور وجود دارد.

نیلوفر حیدری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، ویتامین D را یکی از ویتامین‌های محلول در چربی عنوان کرد و افزود: این ویتامین به ویتامین آفتاب هم شهرت دارد، زیرا در اثر تابش نور خورشید در پوست افراد ساخته می‌شود.

حیدری اظهار کرد: این ویتامین علاوه بر نقشی که در جذب کلسیم، حفظ سلامت استخوانها و پیشگیری از پوکی استخوان دارد، می‌تواند از ابتلای افراد به بسیاری از بیماریهای غیرواگیر از جمله دیابت نوع 2 و انواع سرطانها نیز پیشگیری کند.

وی با بیان اینکه منابع غذایی از نظر ویتامین D غنی نیستند، گفت: تنها دو نوع ماده غذایی شاخص در این زمینه وجود دارد که یکی ماهی چرب (سالمونلا) و دیگری زرده تخم مرغ است.

این کارشناس تغذیه اظهار کرد: شیر و سایر لبنیات چنانچه بوسیله ویتامین D غنی شده باشند نیز می‌توانند منبع خوبی برای تامین این ویتامین باشند.

حیدری با بیان اینکه تشخیص کمبود این ویتامین تنها از طریق آزمایش امکان‌پذیر است، گفت: در حال حاضر برای جبران کمبود ویتامین D دستورالعمل توزیع قرص این ویتامین در بین تمام گروه‌های سنی ابلاغ شده که به تدریج برای همه گروه‌های سنی در حال اجرایی شدن است.

این کارشناس تغذیه با اشاره به آغاز توزیع قرص ویتامین D در بین دختران نوجوان در مدارس، گفت: سهمیه هر دانش آموز دختر در طول سال دریافت 9 قرص ویتامین D  است که باید در طول 9 ماه و هر ماه یک قرص مصرف شود.

وی همچنین از آغاز توزیع قرص ویتامین D برای گروه سنی زنان و مردان 30 تا 59 سال خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر این قرص‌ها در بعضی مراکز بهداشتی تهیه شده که در بین افرادی که در آن مرکز پرونده بهداشتی دارند، توزیع می‌شود.

حیدری تصریح کرد: به تدریج روند توزیع این قرص در بین تمام افراد جامعه و تمامی گروه‌های سنی کامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است افراد تنها به قرص اکتفا نکرده و این ویتامین را از بهترین منبع آن یعنی نور خورشید دریافت کنند.

وی افزود: برای ساخت ویتامین D در پوست باید دست‌ها، پاها و صورت حداقل دو بار در هفته و هر بار به مدت 10 تا 20 دقیقه در ساعات اوج تابش (10صبح تا 15 بعدازظهر) در معرض نور خورشید قرار گیرد.


۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ۰۸:۵۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید