اخبار

مصاحبه روزنامه همشهری با کارشناس سلامت محیط دانشگاه در مورد طرح روستای سالم را ببینید

مصاحبه روزنامه همشهری با کارشناس سلامت محیط دانشگاه در مورد طرح روستای سالم را ببینید

روزنامه همشهری در گزارشی به بررسی طرح روستای سالم در استان کرمانشاه پرداخته است. متن این گزارش به این شرح است:

ماهیدشت شهر پایلوت استان برای اجرای طرح روستای سالم در سال 95 است.

روزنامه همشهری در گفتگو با لیلا تابنده کارشناس سلامت محیط معاونت بهداشتی گزارش کرد طرح «روستای سالم» یکی از طرح‌های ستاد ابتکارات جامعه‌محور است که اواخر سال 93 به همت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در 14 روستای استان کلید خورد.
زمینه اجرای این طرح در حوزه بهداشت و درمان است و گروه مهندسی سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه متولی اجرای آن محسوب می‌شود.
توانمندسازی جوامع محلی و روستایی برای رفع نیازهای اساسی توسعه با تمرکز بر مشارکت مردمی از جمله اهداف اجرای این طرح است.  در این طرح علاوه بر مباحث بهداشتی و درمانی، به سایر شاخص‌های توسعه روستاها با تمرکز بر مشارکت‌های مردمی توجه شده است.
روستای سالم، روستایی است که از همه شاخص‌های بهداشتی برخوردار باشد، امکانات سلامت برای افراد آن جامعه فراهم باشد، مردمانش از نظر جسمی و روحی سالم باشند و امنیت و رفاه نسبی داشته باشند.
سال گذشته از 14 شهرستان کرمانشاه یک روستا به عنوان روستای سالم انتخاب و طرح مذکور در آن اجرا شد. روستاهای پاطاق، حورآباد، دستجرده، فیروزآباد بزرگ، نجوبران، مارنگاز، تازه‌آباد، نوریاب، حشمر و چغاگینو ماهیدشت، کمره سفلی، سلیمان‌آباد دالاهو، کلانتر و قیطول مرجان روستاهایی بودند که طرح روستای سالم در آنها اجرا شد و البته هنوز ادامه دارد.
حالا یک سال از اجرای طرح «روستای سالم» در استان می‌گذرد و پروژه‌های عمرانی، اقتصادی، فرهنگی در روستاهای هدف اجرا شده است.

رضایتمندی از اجرای طرح
کارشناس طرح ستاد ابتکارات جامعه محور دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، اجرای طرح را رضایت بخش می‌داند و می‌گوید:  با این که این طرح برای اولین بار در کرمانشاه اجرا شد، خوشبختانه روند آن رضایت بخش و پیشرفت طرح مطلوب بوده است.
«لیلا تابنده» طرح ابتکارات جامعه محور را شامل چند مقوله روستای سالم، شهر سالم، نیازهای اساسی توسعه و زنان می‌داند و می‌گوید:  طرح روستای سالم در 14 روستای استان با هدف دستیابی به کیفیت بهتر زندگی از طریق توسعه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و توجه به تمام عوامل تعیین‌کننده سلامت از راه توانمند کردن جامعه اجرا شده است.
تابنده ادامه می‌دهد:  معیشت پایدار جامعه در دست روستاییان است. پس باید کاری کرد که مردم در روستاها بمانند. ما معتقدیم اجرای طرح روستای سالم می‌تواند مردم را به ادامه زندگی در روستاها امیدوار و از مهاجرت آنها به شهرها جلوگیری کند.
 
طرح زمان‌بر است
کارشناس بهداشت محیط کرمانشاه ادامه می‌دهد:  این پروژه زمان بر است و نباید انتظار داشت در طول یکی 2 سال به نتیجه مطلوب برسد.
به گفته تابنده جهاد کشاورزی، شرکت آب و فاضلاب، دامپزشکی، بنیاد مسکن، محیط زیست و میراث فرهنگی از جمله نهادهایی هستند که در اجرای طرح روستای سالم، کارگروه مهندسی را همراهی می‌کنند.

با دست خالی شروع کردیم
تابنده می‌گوید:  اجرای این طرح را با دست خالی و بدون کمترین اعتبار در استان آغاز کردیم. هرچند در اجرای پروژه با چالش‌های بسیاری روبه‌رو شدیم، اما با مشارکت بالای مردم و همکاری نهادها و دستگاه‌های مربوط توانستیم طرح را با درصد موفقیت بالا پیش ببریم. به گفته وی، در طرح روستای سالم تلاش بر این است که تمامی نیازهای مردم روستا از نظر اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی پاسخ داده شود. بنابراین در این زمینه وضع مردم از زوایای گوناگون بررسی می‌شود.

مشارکت مردمی
کارشناس طرح ستاد ابتکارات جامعه محور دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه می‌دهد:  کارگروه سلامت به عنوان راهنما و تسهیل‌گر امور به مردم کمک می‌کند و این خود مردم هستند که کارها را پیش می‌برند. تابنده می‌گوید:  حدود 60 درصد طرح از سوی مردم انجام می‌شود و باقیمانده را دستگاه‌های مربوط اجرا می‌کنند.

اجرای طرح در 28 روستای دیگر
کارشناس طرح ستاد ابتکارات جامعه محور دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه از اجرای این طرح در 28 روستای دیگر استان در سال آینده خبر می‌دهد و می‌گوید:  سال آینده قرار است از هر شهرستان 2 روستا برای اجرای طرح انتخاب شود. و به این ترتیب تعداد روستاهایی که طرح یادشده در آنها اجرا می‌شود، درمجموع به 42 روستا افزایش خواهد یافت.
تابنده می‌گوید:  ماهیدشت شهر پایلوت استان برای اجرای طرح روستای سالم در سال 95 است.

همه باید کمک کنند
این کارشناس می‌گوید:  بهداشت و سلامت، موضوعی همه‌جانبه است که تنها به فعالیت شبکه بهداشت و درمان ختم نمی‌شود و همه ارگان‌ها در ارتقای سطح سلامت جامعه موثرند. بنابراین در این طرح همه باید پای کار باشند تا به نتیجه مطلوب برسیم.
تابنده اظهار می‌کند:  ما در طرح معرفی روستای سالم تلاش می‌کنیم روستا به محلی برای گردشگری تبدیل شود. مثلا روستای پاتاق و حوری آباد از روستاهای فراموش شده‌ای بودند که با اجرای این طرح احیا شدند و از سال گذشته شاهد حضور گردشگران در این 2 روستا هستیم.

۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ۱۲:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید