اخبار

اینگونه "فرش" بشویید...

اینگونه "فرش" بشویید...

یک متخصص طب فیزیکی با توصیه به اینکه افراد حتی المقدور شستن فرش را به قالیشویی بسپارند، گفت: در نهایت اگر افراد اصرار دارند خودشان فرش بشویند، باید از چند نفر برای این کار کمک بگیرند.

 دکتر کامبیز خاموشیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، تصریح کرد: بانوان باید به خاطرداشته باشند فرش، قالیچه و پتو در حالت خشک و خیس وزن بسیار متفاوتی دارند.

 خاموشیان افزود: فرش یا پتو وقتی خیس می‌شود وزنشان تا 10 برابر هم افزایش می‌یابد و افراد نباید فکر کنند چون در حالت خشک می‌توانند پتو یا فرش را بلند کنند، وقتی خیس شد هم می‌توانند به تنهایی آن را بلند کنند و باید حتما برای شستن آن ازچند نفر کمک بگیرند.

 وی شایعه‌ترین عارضه هنگام شستن فرش را پارگی دیسک کمر عنوان کرد و افزود: ساده ترین عارضه این کار نیز گرفتگی چند روزه کمر است.

 خاموشیان تصریح کرد: همچنین به دلیل اینکه بیشتر افراد هنگام شستن فرش با دست خود حرکت‌های تکراری انجام می‌دهند، یکی دیگر از شایع‌ترین آسیب‌ها التهاب تاندون‌های مچ دست است.

 این متخصص طب فیزیکی افزود: همچنین به دلیل اینکه افراد هنگام شستن فرش روی زانوهای خود می‌نیشنند دچار آسیب زانو شده و در صورت داشتن آرتروز زانو، بیماری آنها تشدید می‌شود.

 خاموشیان از همین رو توصیه کرد: افراد زمان شستن فرش اگر می‌خواهند نشسته این کار را انجام دهند حتما از چهار پایه برای نشستن استفاده کنند تا فشار کمتری به زانوی آنها وارد شود.

 وی افزود: همچنین برای جلوگیری از آسیب کمر و زانو توصیه می‌شود افراد از پاروهای دسته بلند برای شستن فرش استفاده کنند.

 این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: چنانچه دسته پاروها کوتاه است افراد باید هنگام شستن فرش یک پا را جلو و یک پا را عقب بگذارند و از پای خود یک حالت اهرم مانند برای کمر درست کنند که به کمر آنها فشار وارد نشده و دچار آسیب نشوند.

 خاموشیان با بیان اینکه بیشتر آسیب‌ها هنگام بلند کردن فرش خیس به افراد وارد می‌شود، گفت: از همین رو افراد باید از بلند کردن فرش خیس به تنهایی اجتناب کرده و از چند نفر کمک بگیرند.

 وی خاطرنشان کرد: بسیاری آقایان این مرحله را انجام داده و اقدام به بلند کردن فرش خیس می‌کنند که همین امر موجب شده تا موارد پارگی دیسک را در آقایان داشته باشیم.

 خاموشیان افزود: مردان نباید فکر کنند چون توان بیشتری دارند می‌توانند فرش خیس را به تنهایی یا نهایت دو نفره بلند کنند و باید از افراد دیگری هم کمک بگیرند.

 

۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ۰۹:۳۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید