اخبار

مادران گیلان‌غربی بالاترین آمار سزارین استان را در اختیار دارند

مادران گیلان‌غربی بالاترین آمار سزارین استان را در اختیار دارند

ترویج زایمان طبیعی و رایگان کردن آن در بیمارستان‌های دولتی، یکی از بسته‌های پیش‌بینی شده در طرح تحول نظام سلامت است که از اوایل سال جاری همزمان با سراسر کشور در استان کرمانشاه نیز به اجرا گذاشته شد.

 به گزارش  روزنامه همشهری معاونت بهداشتی در گزارشی از نشست ترویج زایمان طبیعی اعلام کرد برنامه ترویج زایمان طبیعی و رایگان کردن آن در بیمارستان‌های دولتی، یکی از بسته‌های پیش‌بینی شده در طرح تحول نظام سلامت است که از اوایل سال جاری همزمان با سراسر کشور در استان کرمانشاه نیز به اجرا گذاشته شده است.

درواقع افزایش آمار زایمان به روش سزارین در کشور منجر به چنین تصمیم‌گیری مهمی ازسوی وزارت بهداشت شده و در همین زمینه دانشگاه‌های علوم پزشکی، اقدام‌های ویژه‌ای را برای کنترل زایمان سزارین در میان بانوان آغاز کردند.
گروه مامایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز اخیرا اقدام به برگزاری نشست  4 روزه  تربیت مربی  برای امادگی زایمان فیزیولوژیک با حضور 50 ماما از استان‌های ایلام، کردستان، لرستان و کرمانشاه در معاونت بهداشتی کرد.

این مربیان پس از برگزاری ابن نشست به عنوان مربی کلاسهای آمادگی برای زایمان به آموزش ماردان باردار می پردازند و این کلاسها برای مادران از هفته بیست تا سی وهفتم بارداری در هفت جلسه برگزار می شود .
این آموزشها باعث میشود که سطح آمادگی و توانمندی مادران برای مواجهه با ترس واضطراب زایمان طبیعی از بین رفته و بهترین روش را برای زایمان پیدا کنند .
آمار سالانه
کارشناس مسئول سلامت مادران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می‌گوید: بهداشت فردی، تغذیه، بهداشت روان و کاهش درد، نحوه سازگاری با درد، تمرینات ورزشی دوران بارداری و مراقبت‌های پس از زایمان از مواردی بود که در کلاس‌های این همایش به آن پرداخته شد.
«فریبا شفیعی» در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که برگزاری چنین همایش‌ها و کلاس‌هایی در راستای سیاست‌های وزارت بهداشت برای ترویج زایمان طبیعی در قالب طرح تحول نظام سلامت است، می‌افزاید: در دنیا 10 تا 15 درصد زایمان به‌صورت سزارین انجام می‌شود. این در حالی است که در کشور ما بر اساس آمار در سال گذشته بالای 50 درصد زایمان‌ها به صورت سزارین انجام شده است.

کاهش سزارین در کرمانشاه
کارشناس مسئول سلامت مادران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان این که عمل سزارین در کرمانشاه طی سال‌های اخیر روند کاهشی داشته است ومیزان سزارین در استان کرمانشاه ار متوسط کشوری پایین تر است و با شروع طرح تحول روند کاهش آن بیشتر نیز شده است.
دکتر شفیعی، ترس از درد را مهم ترین عامل رو آوردن مادران باردار به عمل سزارین می‌داند و ادامه می‌دهد: اغلب مادران بر این باورند که با عمل سزارین در زمان کوتاهی زایمان را انجام می‌دهند و درد کمتری می‌کشند؛ غافل از این‌که زایمان طبیعی مزایای بسیاری دارد که سزارین ندارد.

تقویت فرهنگ زایمان طبیعی
دکتر شفیعی می‌گوید: نهادینه شدن زایمان طبیعی در جامعه نیازمند مشارکت همه‌ اقشار جامعه است و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز از سال گذشته برنامه‌هایی در این زمینه  اجرا کرده است.
وی تنها راه کاهش آمار سزارین را ترویج فرهنگ زایمان طبیعی، آموزش به مادران باردار و آگاه‌ کردن آنها از مزایای زایمان طبیعی عنوان می‌کند و می‌گوید: باید فرهنگ اشتباه برتری زایمان غیرطبیعی اصلاح شود.

عوارض زیاد سزارین
کارشناس مسئول سلامت مادران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه معتقد است که سزارین مانند هر عمل جراحی دیگری خالی از خطر و عوارض نیست و خون ریزی و عفونت، مهم ترین عوارض پس از انجام این عمل است.
دکتر شفیعی توضیح می‌دهد: از عوارض طولانی مدت سزارین می‌توان به اختلالات جفت وبند ناف در حاملگی‌های بعدی، افزایش خطر پارگی رحم در بارداری‌های بعدی و چسبندگی‌های شکمی که هر نوع جراحی را دچار مشکل می‌کند ، اشاره کرد.
وی اضافه می‌کند : همچنین حجم خونی که در زایمان طبیعی از دست می‌رود، نصف عمل زایمان به روش سزارین است و مهم‌تر از همه درد پس از زایمان در زایمان فیزیولوژیک به نسبت بسیار کمتر است.
 به گفته دکتر شفیعی گرچه تاکنون در استان آماری از مرگ‌ومیر مادر و نوزاد در عمل سزارین نداشته ایم، اما احتمال مرگ مادر و جنین با زایمان به روش سزارین بیش از روش طبیعی است. هرچند دلیل قطعی آن مشخص نیست.

بیشترین و کمترین زایمان سزارین در استان
وی می‌افزاید: طبق آمارها مادران گیلان‌غربی بالاترین و مادران ثلاثی پایین ترین میزان زایمان به روش سزارین را در استان دارند.
کارشناس مسئول سلامت مادران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان این‌که سالانه در استان 35 هزار مادر زایمان می‌کنند، می‌گوید: بیش از نیمی از زایمان‌ها در شهرستان کرمانشاه اتفاق می‌افتد.
به گفته دکتر شفیعی، کرمانشاه با 16هزار زایمان در سال، بالاترین میزان ولادت‌ها را دارد و شهرستان‌های روانسر و دالاهو کمترین میزان زایمان و درنتیجه پائین‌ترین آمار زاد و ولد را دارند.

 

۱۹ اسفند ۱۳۹۴ ۱۴:۱۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید