اخبار

20درصد از هزینه حوزه درمان صرف دیابت می شود

20درصد از هزینه حوزه درمان صرف دیابت می شود
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: ۲۰ درصد از هزینه‌‌های مربوط به حوزه درمان صرف بیماری دیابت می‌‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، ابراهیم شکیبا در مراسم نمادین زنگ سلامت که امروز در مدرسه علامه طباطبایی کرمانشاه برگزار شد اظهار داشت: 20 درصد از هزینه‌های درمانی در کشور صرف هزینه‌های درمان دیابت شده و در صورتی که در زمینه پیشگیری از بروز بیماری دیابت گام برداشته شود هزینه‌های درمانی نیز کاهش می‌یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در بخش بهداشت در استان گفت: تربیت سفیران سلامت دانش‌آموزی و غربالگری دیابت به صورت رایگان در تمامی پایگاه‌های بهداشتی از جمله اقدامات تحول بهداشت در طرح تحول نظام سلامت است.

شکیبا با اشاره به نام‌گذاری هفته سلامت تحت عنوان «غلبه بر دیابت، تحرک و تغذیه سالم» بیان کرد: برنامه غربالگری بیماری دیابت در تمامی مراکز درمانی به صورت رایگان در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دلیل اصلی مرگ و میر‌‌‌‌‌‌‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است بیان کرد: 10 هزار نفر در سال 92 به دلیل بیماری‌های غیر واگیر فوت شدند که 40 درصد از آن مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی گزارش شده است.

شکیبا دلیل مرگ و میر 38 میلیون نفر در دنیا در سال را بیماری‌های غیرواگیر دانست گفت: در مجموع 60 درصد از مرگ و میر‌‌ها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است که 28 میلیون نفر از این تعداد مربوط به کشورهای کم توسعه و متوسط به پایین است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه نقش کشورهای کمتر توسعه یافته در بروز بیماری‌های غیرواگیر بیشتر از سایر کشورها است افزود: دیابت به عنوان یک بیماری غیرواگیر با وجود اینکه به راحتی قابل پیشگیری بوده در صورت عدم درمان به موقع بسیاری از عوارض را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه دیابت نوع ب شیوع بیشتری دارد اظهار کرد: سن ابتلا به دیابت نوع ب میانسالی است و در اثر تغذیه ناسالم روز به روز احتمال بروز این نوع از دیابت در سنین پایین‌تر بیشتر شده است.

شکیبا گفت: با توجه به اینکه 90 درصد از دیابت‌ها از نوع دیابت نوع ب است پیشگیری از این نوع دیابت در اولویت بیشتری قرار داشته و در صورت مصرف تغذیه مناسب، تحرک کافی و کاهش مصرف قند و کربوهیدرات، بیش از 80 درصد از بروز این نوع از دیابت می‌توان پیشگیری کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه پرنوشی، پرخوری و پرادراری را از علائم ابتلا به دیابت برشمرد و عنوان کرد: برای پیشگیری از بروز دیابت نوع ب باید سرانه مصرفی انواع قند از 66 گرم در روز به زیر 25 گرم برسد.

۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۲۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید