اخبار

بیمه 70 درصد کرمانشاهی‌ها مقابل 'طاعون قرن'؛ بی‌خبری از بیشتر مبتلایان

بیمه 70 درصد کرمانشاهی‌ها مقابل 'طاعون قرن'؛ بی‌خبری از بیشتر مبتلایان
کارشناس مسئول ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: که از بیشتر مبتلایان به اچ‌ آی‌ وی در استان خبری نداریم اما حدود 70 درصد از جمعیت را تحت پوشش برنامه های کنترل و پیشگیری از ایدز قرار داده‌ایم.

علی کماسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: طرح خدمت رسانی بهداشت و درمان در مناطق حاشیه نشین استان گرچه از سال های گذشته آغاز شده اما از ابتدای سال 95 برنامه های کنترل و پیشگیری از بیماری اچ‌ آوی ‌وی هم به آن اضافه شده است.

کماسی به فعالیت مرکز مشاوره ایدز، ویژه نوجوانان و جوانان در استان نیز اشاره و اظهار کرد که این مرکز علاوه بر مشاوره، کاهش آسیب و آموزش، برنامه هایی برای حرفه آموزی و توانمندسازی نوجوانان و جوانان را با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای در دست اجرا دارد.

برنامه‌های پیشگیری از انتقال اچ‌ آی‌ وی مادران مبتلا به نوزادان (PMTC) هم از دیگر برنامه های جدید وزارت بهداشت است که از تیرماه 93 در استان کرمانشاه وارد مرحله اجرایی شده است.

به گفته کماسی، هم اکنون 15 مرکز پیشگیری از انتقال اچ‌ آی ‌وی مادر به کودک در شهرستان های کرمانشاه، اسلام آباد غرب، هرسین و قصرشیرین فعال هستند که با انجام تست سریع (Rapid Test)، اقدام به غربالگری زنان باردار می کنند.

آنچنان که او گفت، اگر تست اولیه مثبت باشد، بیمار برای انجام آزمایش های بعدی (الیزا و وسترن بلات) به مرکز استان معرفی و در صورت تایید بیماری، به مراکز خدمات درمانی ارجاع می شود.

 

*تعداد اندک مراکز درمانی

البته تعداد مراکز درمانی مبتلایان به اچ‌ آی‌ وی تنها سه مرکز است که در شهرستان های کرمانشاه، اسلام آبادغرب و هرسین قرار دارند و در مجموع 390 نفر را تحت درمان قرار داده اند.

بنابر اظهارات کماسی، طی 2 سه ماه آینده یک مرکز دیگر در شمال شهر کرمانشاه به بهره برداری می رسد که در گام نخست می تواند دست کم 100 بیمار را تحت درمان قرار دهد.

طبق اعلام کارشناس مسئول ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، تخمین زده می شود که 'بیش از 10 هزار بیمار' آلوده به اچ ‌آی‌ وی در استان وجود داشته باشد.

به گفته او در بیش از 2 دهه ای که روند شناسایی مبتلایان اچ ‌آی ‌وی در استان آغاز شده، تا پایان سال 94 بیش از سه هزار و 600 بیمار شناسایی شده که البته یک هزار و 200نفر آنان فوت کرده اند؛ یعنی حدود یک سوم.

گرچه تعداد مراکز خدمات درمانی مبتلایان به اچ ‌آی ‌وی در کرمانشاه کم است اما به گفته کماسی، در عوض تعداد مراکز مشاوره، آموزش و تشخیص بیماری ایدز بسیار زیاد است؛ طوری که حدود 70 درصد جمعیت استان را تحت پوشش قرار می دهد.

کماسی اظهار کرد: برای تحت پوشش قرار گرفتن 30 درصد دیگر از جمعیت استان، نیازمند امکانات و زیرساخت های بیشتری هستیم.

وی تاکید دارد که تمام مراحل خدمات رسانی به مبتلایان بر سه پایه استوار است؛ محرمانه بودن، رضایت مراجعین و رایگان بودن.

 

* از هر هفت هزار نفر، 10 تا 15 نفر مبتلا هستند‌

او اظهار کرد که 'از سه ماه پایانی سال 94 تاکنون اقدامات مثبتی برای کنترل و مقابله با بیماری ایدز آغاز شده که امید است منجر به یک تحول شود.'

کارشناس مسئول ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: تا پیش از این ماهانه حدود چهار هزار تست سریع (Rapid Test) برای تشخیص مبتلایان استان انجام می شد که اکنون به حدود هفت هزار تست رسیده است.

آنچنان که کماسی گفت، از هر هفت هزار تست اولیه، بین 10 تا 15 مورد مثبت است که افراد مبتلا برای انجام آزمایش های بعدی (الیزا و وسترن بلات) به مرکز استان معرفی و در صورت نیاز به مراکز خدمات درمانی ارجاع می شوند.

طبق آمار کماسی، تاکنون 2 هزار و 400 بیمار مبتلا به ویروس اچ ‌آی ‌وی در استان شناسایی شده اند که البته هنوز هویت بیش از 80 درصد از دیگر مبتلایان ناشناخته است.

 

* خبری از بیشتر مبتلایان نداریم

کماسی اظهار داشت: حتی از بسیاری از بیماران شناسایی شده هم سال هاست که خبری نداریم و نمی دانیم هنوز زنده هستند یا خیر؛ چون هیچ مراجعه ای برای درمان و کنترل بیماری خود نکرده اند.

وی افزود: در مجموع تنها در باره 390 نفری که تحت درمان قرار دارند، می توان با اطمینان گفت که ویروس اچ‌ آی‌ وی از طریق آنان به کسی منتقل نمی شود و این قطعیت در باره حدود 10 هزار نفر دیگر(شناسایی شده و نشده ها) وجود ندارد.

البته برخی از مبتلایان هم گرچه به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند اما مسئولان بهداشتی استان خیالشان از آنان راحت است و معتقدند که ویروس اچ‌ آی‌ وی را به دیگران منتقل نمی کنند.

به گفته کارشناس مسئول ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه 300 تا 400 مرد متاهل مبتلا به اچ‌ آی‌ وی در استان وجود دارد و با اینکه تحت درمان نیستند، همسران و فرزندان آنان سالم هستند و به ویروس مبتلا نشده اند زیرا خودشان اصول بهداشتی را با دقت رعایت کرده اند.

به باور او حتی مبتلایانی هم تنها یک بار گذرشان به مراکز مشاوره و درمان بیماری ایدز می افتد، از فضای آن تاثیر می گیرند و دست کم برخی اصول بهداشتی را رعایت می کنند.

کماسی بر این اعتقاد است که با توجه به افزایش بودجه مقابله با بیماری ایدز از سال گذشته و عزم جدی مسئولان این امید وجود دارد که به اهداف تعریف شده جهانی برسیم.

آنچنان که علی اکبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت 15 آذر 94 در همایش روز جهانی ایدز اعلام کرد، از سال 67 تا اول مهر ماه 94، 30 هزار و 183 فرد مبتلا به اچ‌ آی ‌وی در ایران شناسایی شده اند و 2 برابر این مبتلایان هم از بیماری خود اطلاع ندارند.

الگوی انتقال ویروس را پروین افسر کازرونی، رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت روز 20 فروردین 95 اعلام کرد و گفت که 67 درصد از بیماران شناسایی شده از طریق اعتیاد تزریقی و 18 درصد هم از طریق جنسی مبتلا شده اند.

کازرونی ارتقای برنامه‌های کاهش آسیب و گسترش پایگاه‌های مشاوره، برنامه ریزی برای ورود آموزش پیشگیری از ایدز به مدارس، راه‌اندازی پنج مرکز پایلوت مشاوره ایدز، ویژه نوجوانان و جوانان و ابلاغ چهارمین برنامه استراتژیک پیشگیری و کنترل ایدز به دستگاه‌ها را از جمله برنامه های وزارت بهداشت برای کنترل ایدز در کشور اعلام کرد.

او همچنین از گسترش برنامه‌های پیشگیری از انتقال ایدز مادر به کودک و ارتقای برنامه مراقبت از زنان آسیب پذیر با همکاری معاونت امور زنان ریاست جمهوری خبر داد و گفت که 15 درصد از کل آمار افراد مبتلا به ایدز از سال 67 تا 94 را زنان تشکیل داده‌اند.

طبق برنامه سازمان ملل، تا سال 2020 حداقل باید 90 درصد بیماران اچ ‌آی ‌وی شناسایی شوند، دست کم 90 درصد از شناسایی شده ها زیرپوشش درمان قرار گیرند و حداقل 90 درصد مبتلایان تحت درمان هم به سلامتی و درمان برسند.

از این برنامه با عنوان '90 – 90 – 90' یاد می شود که اکنون رقابت زیادی برای تحقق آن بین کشورها وجود دارد.

 

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۵۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید