اخبار

عامل این "بیماری" همه جا هست!

عامل این "بیماری" همه جا هست!
یک متخصص ریه آلرژن‌ها را بسیار متنوع دانست و اظهار کرد: مواد غذایی، گردو خاک موجود در هوا و حتی ورزش هم می‌تواند برای برخی افراد به عنوان ماده آلرژی زا عمل کند.
دکتر علی معینی در گفت و گو با خبرنگار سرویس «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: آلرژی واکنش بدن علیه برخی عوامل محرک زاست که در زمان بروز این واکنش‌ها بدن تظاهرات مختلفی از خود نشان می‌دهد.
 وی اظهار کرد: برخی تظاهرات آلرژی در پوست(به صورت کهیر، خارش و قرمز شدن)، در چشم(به صورت قرمز شدن، خارش و آبریزش)، در دستگاه تنفسی فوقانی(به صورت گرفتگی و آبریزش بینی و خارش ناحیه حلق) و در دستگاه تنفسی(به صورت تنگی نفس) می‌تواند بروز پیدا کند.
 این متخصص ریه با بیان اینکه هر ماده‌ای می‌تواند برای افرادی به عنوان ماده محرک و آلرژی‌زا عمل کند، گفت: بسته به نوع دستگاه ایمنی افراد، بسیاری مواد می‌توانند برای گروهی از افراد به عنوان ماده آلرژن عمل کنند.
 معینی با اشاره به تنوع آلرژن‌ها گفت: برخی مواد غذایی مانند گوشت، شیر، ماست و ماهی و نیز برخی میوه‌ها مانند انار و گوجه می‌تواند موجب بروز علائم آلرژی در برخی افراد شود.
 وی تصریح کرد: همچنین گردو غبار موجود در هوا و ریزگردها نیز می‌توانند برای برخی افراد آلرژی زا باشند.
 معینی مصرف برخی داروها را نیز برای برخی افراد عامل محرک زا دانست و افزود: مواردی از آلرژی را هم داریم که در اثر ورزش کردن به وجود می‌آیند و افراد با ورزش دچار تنگی نفس می‌شوند.
 این متخصص ریه گرده‌های گل و گیاهان را شایع‌ترین عوامل آلرژی‌زا عنوان کرد و افزود: موارد این نوع آلرژی عموما در اوایل فصل بهار با گرده افشانی گل‌‌ها و نیز در اوایل فصل پاییز با گرده افشانی چمن‌ها بیشتر بروز پیدا می‌کند.
 معینی ژنتیک و ارث را نیز در زمینه بروز آلرژی موثر دانست و اظهار کرد: آلرژی می‌تواند در هر سنی بروز پیدا کند و بار نخست در برخورد با ماده آلرژن تظاهرات علائم آلرژی بسیار خفیف است، اما خاطره برخورد با این ماده آلرژن در حافظه سیستم ایمنی بدن باقی می‌ماند و در صورت برخورد مجدد با آن آلرژن، سیستم ایمنی واکنش شدیدتری از خود نشان داده و سبب بروز علائم آلرژی می‌شود.
 این متخصص ریه با بیان اینکه آلرژی درمان قطعی ندارد، گفت: راهکار درمانی در زمینه آلرژی کاهش علائم آن است و در مرحله اول توصیه ما دور شدن از ماده آلرژی زاست، اما در مواردی مانند گرد و خاک یا ریزگردها که در تمام محیط وجود دارند، این امکان مهیا نیست.
 معینی اظهار کرد: برخی داروها هستند که علائم آلرژی را کاهش می‌دهند و توصیه می‌شود افراد زمانی که می‌دانند امکان عود آلرژی آنها وجود دارد می‌توانند از این داروها استفاده کنند. بطور مثال افرادی که می‌دانند در فصل بهار آلرژی آنها عود می‌کند باید در اسفندماه با مراجعه به پزشک دارو تهیه کرده و مصرف کنند تا مانع بروز علائم آلرژی شوند.
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۴:۰۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید