اخبار

کرمانشاه نیاز فوری به جذب 100 "ماما" دارد

کرمانشاه نیاز فوری به جذب 100 "ماما" دارد
مسئول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: برای جبران کمبود نیروی مامایی استان در حال حاضر و بصورت فوری نیاز به جذب 100 مامای جدید داریم.
شیوا کاظمی در آستانه روز جهانی "ماما" در گفت و گو با خبرنگار سرویس «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، از فعالیت 586 ماما در سطح استان خبر داد و اظهار کرد: بر اساس استانداردها تعداد ماماهای فعلی پاسخگوی نیاز استان نیست.
وی اظهار کرد: چنانچه بخواهیم به حداقل استانداردها برسیم، نیاز به جذب حداقل 100 ماما در استان داریم.
وی تصریح کرد: جذب این 100 ماما در صورتی است که از همین حالا مشغول بکار شوند و قطعا در سالهای آینده این نیاز بیشتر خواهد شد.
کاظمی بر ضرورت جذب فوری نیروهای جدید مامایی در استان تاکید کرد و افزود: جذب این نیروهای جدید علاوه بر کاهش فشار کاری ماماها موجب رسیدگی سریع به مادران باردار و کاهش درد آنها خواهد شد.
وی اظهار کرد: مواقعی هست که یک ماما بطور همزمان مراجعه 10 مادر باردار را دارد و قطعا رسیدگی به همه آنها برای یک ماما به تنهایی زمان‌بر خواهد بود و علاوه بر ماما، مادران باردار را نیز دچار رنج می‌کند.
مسئول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به اجرای دو سیاست فرزند آوری و ترویج زایمان طبیعی در کشور اشاره کرد و افزود: قطعا برای اجرای این دو سیاست نیاز به حضور موثر ماماها داریم.
وی به افزایش آمار موالید استان در سالهای گذشته اشاره کرد و افزود: از سال 93 تاکنون تعداد موالید استان از 33 هزار به بیش از 36 هزار تولد رسیده و این درحالی است که طی این سالها افزایش ماما نداشته‌ایم.
این مسئول با قدیمی دانستن چارت‌های بیمارستانی، گفت: چارت کنونی بیمارستانها به دهه 40 و 50 برمی‌گردد و نیاز به بانگری فوری دارد.
وی با بیان اینکه بازنگری چارت‌های بیمارستانی در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته، گفت: با ابلاغ چارت‌های جدید راه برای استخدام نیروهای جدید مامایی باز می‌شود.
کاظمی در ادامه با اشاره به عدم پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی، گفت: بر اساس طرحی که چند ماه پیش مصوب شد، قرار شد تا بیمه‌ها خدمات ماماها را نیز پوشش دهند که در این راستا سه استان گلستان، اصفهان و اردبیل به عنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب شدند.
مسئول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: با حصول نتیجه اجرای پایلوت این طرح‌، اجرای آن در سراسر کشور کلید خواهد خورد و بسیاری از مشکلات ماماها با اجرای آن مرتفع می‌شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر مامایی که در زمینه کاری خود آموزش دیده نمی‌تواند برای بیمار خود یک سونوگرافی تجویز کند، زیرا بیمه‌ها خدمات ماماها را پوشش نمی‌دهند و مادر باردار مجبور است کلی هزینه کند و به متخصص زنان و زایمان مراجعه کند، بنابراین پوشش بیمه‌ای خدمات ماماها، کمک بسیاری هم به کاهش هزینه‌های درمانی مادران باردار خواهد کرد.
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۵:۰۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید