اخبار

آمادگی ایران برای تقویت سیستم درمانی عراق

آمادگی ایران برای تقویت سیستم درمانی عراق
جام کوردی– رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران برای تقویت سیستم بهداشتی و درمانی عراق آمادگی دارد.

دکتر حسین کریم یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار جام کوردی، به آمادگی برای آموزش نیروهای درمانی عراق در ایران اشاره کرد و گفت: می توانیم به راحتی نیروهای درمانی و بهداشتی عراق را در کرمانشاه آموزش دهیم تا کیفیت سیستم درمانی این کشور ارتقا پیدا کند.

وی اعلام کرد: این امکان وجود دارد تا آموزش های تخصصی، درمانی، حین خدمت و فوق تخصصی عراقی ها را در کرمانشاه انجام دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تأکید بر اینکه ایران در زمینه بهداشتی برند و سیستم خاص خود را در جهان دارد، اظهارداشت: ما می توانیم برای تقویت سیستم بهداشتی و حذف بسیاری از بیماری ها در عراق به این کشور کمک کنیم.


حضور بیماران عراقی در کرمانشاه

دکتر کریم در بخش دیگری از گفت وگوی خود با جام کوردی با اشاره به ظرفیت های توریست درمانی در استان کرمانشاه گفت: ما می توانیم علاوه بر توریست درمانی، در زمینه توریست بهداشتی، آموزشی و پژوهشی نیز فعالیت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مشکلی در زمینه توریسم درمانی در ایران وجود ندارد، اظهارداشت: اکنون بیماران بسیاری از کشور عراق کارهای درمانی خود را در کرمانشاه پیگیری می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی به مشکلات بیماران عراقی برای ورود به ایران اشاره کرد و افزود: این افراد عمدتاً از طریق معرفی آشنایان و یا از طریق دلالان برای درمان وارد کرمانشاه می شوند از این رو باید روند ورود پزشکان به کرمانشاه سیستمی و منظم شود.

کریم با بیان اینکه باید داخل عراق شرکت هایی تشکیل شود که کار انتقال بیمار را به صورت سیستمی و منظم دنبال کنند، افزود: در این زمینه به دنبال ایجاد ارتباط بین شرکت های عراقی و ایرانی و ایجاد مسیر مناسب برای بیماران هستیم.

این مقام مسئول در رابطه با وعده های مقامات اقلیم کردستان عراق به منظور ایجاد زمینه برای حضور شرکت های توریست درمانی ایرانی در عراق، گفت: تاکنون در این زمینه شاهد اقدامی عملی نبودیم؛ چندین درخواست برای ایجاد یک پایگاه به منظور جذب بیماران به مقامات عراقی داده ایم اما تاکنون زمینه مجوزی به ما ندادند.

انتقاد از سیستم دلالی

کریم با انتقاد شدید از دلالی هایی که برای حضور بیماران عراقی در ایران انجام می شود، اظهارداشت: متأسفانه نحوه رفت و برگشت بیماران در این سیستم مشخص نیست و بیمارانی که با واسطه دلالان برای درمان سفر می کنند با مشکلات بسیاری از جمله بالا بودن هزینه های درمانی روبه رو هستند.

وی اعلام کرد: به تازگی شرکتی ایرانی- عراقی خواهان شروع کار در زمینه انتقال بیمار شده است و ما نیز به دنبال فراهم کردن زمینه های مناسب برای فعالیت این شرکت هستیم.

ایجاد پایگاه جذب بیماران عراقی در قصرشیرین

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه امید چندانی به همکاری مقامات کشور عراق در زمینه توریسم درمانی نداریم، عنوان کرد: به زودی پایگاهی را در قصرشیرین برای جذب بیماران عراقی ایجاد خواهیم کرد.

کریم توضیح داد: پایگاهی که در قصرشیرین ایجاد می شود کار ساماندهی بیماران را انجام خواهد داد؛ در این مرکز بسیاری از امکانات درمانی ایجاد می شود تا بسیاری از مشکلات بیماران در بدو ورود به قصرشیرین مرتفع شود و دیگر نیازی به مراجعه به دیگر نقاط کشور نباشد.

وی افزود: برای بیمارانی که پس از مراجعه به مرکز قصرشیرین نیاز به اقدام تخصصی دارند هماهنگی های لازم با مراکز درمانی در مرکز استان انجام می شود تا مسائل درمانی بیمار با کمترین مشکل انجام شود.

ایجاد بخش رسیدگی به بیماران عراقی در بیمارستان های کرمانشاه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین اعلام کرد که در تمامی بیمارستان های کرمانشاه بخشی برای رسیدگی به مشکلات بیماران عراقی ایجاد شده است.

کریم ادامه داد: این بخش کارهای نوبت دهی و درمان بیماران را پیگیری می کند و آنان را پس از طی مراحل درمانی به مراکز پزشکی عراق و یا قصرشیرین باز می گرداند.

 

تقویت بیمارستان های مرزی

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه بیمارستان های مرزی تقویت خواهند شد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی در قصرشیرین و گیلانغرب بیمارستان های مجهز و مناسبی دارد که ما به دنبال تقویت هرچه بیشتر آنها هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در رابطه با بحث توریسم درمانی در سایر نقاط ایران نیز گفت: یک بیمار عراقی در صورتی که بخواهد مسائل درمانی خود در دیگر شهرهای ایران همچون همدان پیگیری کند متحمل مخارج سنگینی خواهد شد، اما هزینه های درمانی آنان در کرمانشاه بسیار ناچیز است.

کریم با تأکید بر اینکه به دنبال حداقل کردن هزینه ها برای بیماران عراقی هستیم گفت: پس از تصویب قیمت های نهایی آنها را از طریق روزنامه جام کوردی برای مخاطبان عراقی منتشر خواهیم کرد.

وی وعده داد که اواخر امسال و اوایل سال آینده در بخش توریسم درمانی کرمانشاه رشد بسیار چشمگیری داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پایان صحبت های خود با اعلام آمادگی برای اعزام تیم های پزشکی برای درمان مجروحین جنگی به عراق، گفت: تاکنون چندین نوبت پزشکان کرمانشاهی برای درمان مجروحین جنگی و جنگ زده ها به مناطق مختلف عراق اعزام شده اند و در صورتی که دولت این کشور درخواست کند بازهم آمادگی اعزام تیم های پزشکی به عراق را داریم.

 

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۲۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید