اخبار

گزارش روزنامه همشهری از وضعیت سلامت زنان را ببینید

گزارش روزنامه همشهری از وضعیت سلامت زنان را ببینید
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی به نقل از همشهری مدرن شدن زندگی، کم تحرکی جسمانی را برای انسان‌ها به ارمغان آورده است وزمینه ساز بسیاری از بیماری‌ها شده است آمارها در کشورنشان می دهد که شیوع بیماری های ناشی از کم تحرکی به حدی رسیده که نیازمند توجه جدی است.
مدرن شدن زندگی،  کم تحرکی جسمانی را برای انسان‌ها به ارمغان آورده است وزمینه ساز بسیاری از بیماری‌ها شده است آمارها در کشورنشان می دهد که شیوع بیماری های ناشی از کم تحرکی به حدی رسیده که نیازمند توجه جدی است.بر اساس گزارش پژوهشگران کم تحرکی و ورزش نکردن می تواند 2 برابر چاقی باعث مرگ افراد شود و ایران جزو 10 کشوری است که به کم تحرکی وکاهش فعالیت بدنی مبتلاست.
کم تحرکی زنان روانسر
کارشناس مسئول برنامه میانسالان وسالمندان مرکز بهداشت استان به همشهری می گوید:در استان کرمانشاه همزمان با سراسر کشور طرح تحول نظام سلامت وتوسعه برنامه های بهداشتی وطرح مراقبت از سلامت مردان وزنان در دستور کار مرکز بهداشت قرار گرفت . «فریبا سهرابی» با اشاره به برنامه مراقبت از زنان میانسال جامعه که خانم‌های(30تا 59)سال راشامل می‌شود، می افزاید: از 4 سال گذشته طرح مراقبت از زنان میانسال به صورت پایلوت در شهرستان روانسر اجرا شد که این تحقیق مشکل کم تحرکی و افزایش وزن در میان زنان این شهرستان را تایید کرد. وی می گوید :این طرح هم راستا با طرح مراقبت از سلامت مردان وزنان که از برنامه های در حال اجرا در وزارت بهداشت است به اجرا در آمده و درآینده نزدیک بعد از تعیین تمهیدات لازم وابزار کار موردنیازفرمها تهیه ودر اختیار مراکز بهداشتی قرار خواهد گرفت و سلامتی افراد میانسال جامعه در مراکز بهداشتی بررسی وغربالگری خواهد شد . سهرابی آموزش واطلاع رسانی به جامعه هدف که زنان ومردان میانسال جامعه هستند را از برنامه های این طرح دانسته و می افزاید :هدف از اجرای این طرح ارتقای آگاهی وسلامت مردان وزنان در پیشگیری از بیماری‌هاست .
وی همچنین از اجرای طرح مراقبت از سلامت مردان در همه روستا ها، حاشیه شهرها وشهر های 20تا 50هزار نفرخبر داده و می گوید: در این طرح سلامت مردان از نظر تغذیه وفعالیت بدنی، مصرف دخانیات وسلامت عموی(جسمی وروانی) و انواع بیماری‌ها بررسی خواهد شد.
زنان شاغل، نیم ساعت ورزش می کنند
مدیرکل دفتر امور زنان وخانواده استانداری نیز در این باره به همشهری می گوید: متاسفانه فقر حرکتی معضلی است که زنان و دختران جامعه راتهدید می کند و مشکل کم تحرکی منجر به یکسری عوامل چاقی شده  وزمینه ساز امراض و بیماری ها ی ناشی از چاقی مانند چربی و دیابت می شود. «شریفه حق شناس» به طرحی که در سال گذشته در کارگروه زنان وجوانان مصوب گردید اشاره کرده و می افزاید: اختصاص نیم ساعت وقت اداری زنان شاغل استان به ورزش برای مراقبت از سلامت زنان شاغل از مصوبات این کارگروه بود که سال گذشته مصوب شد.
وی باابراز امیدواری از اجرای این طرح برای عموم جامعه می گوید: در استانداری کرمانشاه هر روز طرح صبحگاهی نیم ساعت ورزش بانوان شاغل اجرا می شود.حق شناس می افزاید :با هیات ورزش‌های همگانی رایزنی هایی برای برنامه هایی چون پیاده روی خانوادگی صورت گرفته است، هرچند این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد و همکاری رسانه ها در ترویج و فرهنگ سازی ورزش صبحگاهی بسیار مهم است.
نیاز زنان به تغذیه ویژه در میانسالی
کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت نیز می گوید: با توجه به اینکه دوره میانسالی مدت زمان طولانی‌تری را نسبت به سایر دوره ها ی سنی به خود اختصاص می دهد اصلاح شیوه زندگی و تغذیه در پیشگیری وکنترل بسیاری از بیماری‌های مزمن در میانسالی و سالمندی موثر است. «نیلوفر حیدری» مصرف لبنیات پرچرب،  مصرف کم میوه وسبزی، اسیدهای اشباع وقندوشکر را عادات غذایی غلط دانسته و می‌افزاید: چاقی واضافه وزن-فشار خون بالا، مصرف دخانیات، استرس وفشارهای روانی از علل عمده بیماری‌های غیر واگیر است. وی تغذیه زنان در دوره میانسالی را دارای اهمیت ویژه ای می داند ومی گوید :رژیم غذایی متعادل برای سلامت زنان ومردان مناسب است و نیاز های تغذیه ای زنان در مراحل مختلف زندگی متفاوت است، در زنان به علت تغییرات هورمونی ماهانه، مسایل باروری وبارداری وجود دارد که نیاز به توجه بیشتری در این دوران دارند . به گفته وی زنان در سنین آخر میانسالی به علت مسایل یائسگی نیازهای تغذیه ای ویژه ای دارند و مصرف کلسیم در این دوران برای سلامت استخوانها وپیشگیری از پوکی استخوان توصیه می شود .
این کارشناس  تغذیه، مصرف غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز وسفید، کل مغز دانه ها وحبوبات در دوره میانسالی را بسیار مهم عنوان کرده و می افزاید:برای جذب بهتر آهن در بدن بهتر است آهن با منابع ویتامین Cمصرف می شود. حیدری به غذاهایی که در سلامتی زنان وکنترل وزن آنها موثر است و محدودیت استفاده دارند هم اشاره کرده و می گوید:مصرف نوشابه ها-شربت ها-آب میوه صنعتی –غذاهای سرخ شده وگوشت های فرآوری شده مانند :سوسیس،  کالباس وغذاهای حاوی پنیر پیتزا در کنترل وزن زنان مهم است و بهتر است بیشتر ازغذاهای بخار پز استفاده کنند. وی می افزاید: مردان وزنان حداقل در هفته 3 روز 45دقیقه ورزش وپیاده روی را در برنامه خود بگنجانند و باخود مراقبتی و فعالیت بدنی منظم بسیاری از مشکلات جسمی مانند کم تحرکی و چاقی راکنترل کنند.  برای شهرستان‌ها هم برنامه داریم. معاون ورزش بانوان کرمانشاه نیز از فعال بودن 17 ایستکاه ورزشی در شهر خبر می دهد و می گوید: برای نهادینه کردن ورزش همگانی سلامت زنان و مردان ایستگاه‌های ورزشی صبحگاهی در مجموعه های ورزشی و پارک‌ها دایر است. «نرگس یوسفی» به همشهری می گوید: مجموعه ورزشی کوثر،  بهشتی، سجاد ، حجاب، اشرفی اصفهانی پارک باران ، ولی عصر، آزادگان، شاهد زنبق، شادی و کوهستان از مجموعه های ورزشی و پارک‌هایی هستنند که برنامه ورزش صبحگاهی در آنها انجام می شود. معاون ورزش بانوان استان با بیان این مطلب که تعامل خوبی با آموزش وپرورش داشته ایم می گوید: در تابستان حیاط مدارس به عنوان ایستگاه ورزشی برای بانوان در نظر گرفته شده همچنین طرح پیاده روی و ورزش صبحگاهی در شهرستان‌ها نیز به مرحله اجرا درآمده است. وی می افزاید :برای نهادینه کردن ورزش همگانی با همکاری شهرداری هر ساله همایش پیاده روی خانوادگی برگزار می کنیم که امیدواریم این برنامه امسال با استقبال خوب مردم مواجه شود.
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۲۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید