اخبار

غربالگری بیماری کم کاری تیروئید در تمامی شهرستانهای استان کرمانشاه اجرایی شده است.

علائم کم کاری تیروئید نادر است و به راحتی قابل تشخیص نیست، اما در صورت تشخیص می توان از عقب ماندگی ذهنی کودک پیشگیری کرد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریها معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: غربالگری بیماری کم کاری تیروئید در تمامی شهرستانهای استان کرمانشاه از اواخر سال 85 اجرایی شده است.

 

دکتر ناهید خادمی در ادامه اظهار داشت: تیروئید غده کوچکی در جلو گردن است که وظیفه آن ترشح هورمون تیروکسین است که این هورمون در تکامل مغز نقش مهمی دارد و کم کاری غده تیروئید می تواند به عقب ماندگی ذهنی منجر شود.

 

خادمی در ادامه تصریح کرد: علائم کم کاری تیروئید نادر است و به راحتی قابل تشخیص نیست، اما در صورت تشخیص می توان از عقب ماندگی ذهنی کودک پیشگیری کرد.

 

وی گفت: از سال 1957 کشورهای مختلف برنامه غربالگری بیماری کم کاری تیروئید را آغاز کردند. این برنامه در کشور ما نیز از سال 1370 در سه استان اصفهان، بوشهر و شیراز اجرایی شد.

 

خادمی افزود: با اجرایی شدن برنامه در سه استان یاد شده مشخص شده که این برنامه باید در سراسر کشور اعمال شود، بر این اساس اجرایی شدن برنامه از سال 85 در کرمانشاه آغاز شد و در همان سال تمامی شهرستانها را تحت پوشش قرار داد.

 

وی در خاتمه اظهار داشت: از سال 85 تا پایان سال 88 به طور متوسط در هر سال 30 تا 55 بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید داشته ایم که درمان آنها انجام شده است.

۲۹ خرداد ۱۳۸۹ ۱۰:۱۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید