اخبار

عضوهایی که جان می بخشند /گزارش همشهری از اهدای عضو در کرمانشاه

عضوهایی که جان می بخشند /گزارش همشهری از اهدای عضو در کرمانشاه
دی ماه سال گذشته بود که با اهدای اعضای بدن جوان 28ساله کرمانشاهی به 3 بیمار زندگی دوباره ای به آنها بخشیده شد .
مادر داغدار این جوان که پس از 8 روز بستری بودن فرزندش در بخش مراقبت های ویژه از بازگشت سلامتی وی نامید شده بود تصمیم گرفت کلیه ها و کبد پسر 28 ساله اش علی را اهدا کند.  خودش می‌گوید: با این کار احساس کردم علی هنوز زنده است و زندگی می کند.  به گفته این مادر داغ دیده همین‌که آدم حس کند تکه ای از بدن عزیزش هنوز زنده است و به دیگران زندگی بخشیده،احساس رضایتی به او دست می دهد که تا سال های سال به وی و خانواده آرامش می بخشد. وی معتقد است چنین اقداماتی خانواده های بسیاری را از خطر مرگ عزیزان دور نگه می دارد و زندگی را در آنها جاری می کند. فرهنگ اهدای عضو گرچه اقدام جدیدی در کشور و استان ما محسوب نمی شود، اما گاه برخی حساسیت ها نسبت به این رفتار و تفکر انسانی مانع اجرای درست چنین روش های زندگی بخشی در جامعه ، بویژه شهرهای سنتی تر مثل کرمانشاه می شود و این در حالی است که در استانی چون کرمانشاه بیش از 612بیمار دیالیزی داریم که مستعد کمک و پیوند کلیه هستند اما مشکلات مالی و مواردی از این دست مانع تامین سلامتی آنها می شود.
 6 نفر حاضر به اهدای عضو شدند
مسئول واحد فراهم آوری اعضا کرمانشاه  با اشاره به تعداد بیماران مرگ مغزی سال 94 در استان می گوید: در سال گذشته 40مورد بیمار مرگ مغزی داشته ایم که تنها 6مورد آن به اهدارسید.  به گفته وی با اهدا اعضای بدن 6 مورد از این افراد  مرگ مغزی درسال گذشته 30 بیمار هم استانی حیات دوباره یافتند و از مرگ حتمی نجات پیدا کردند.
« کبری طلیعی »ادامه می دهد :واحد فراهم آوری اعضا بیش از یک سال و6ماه است که فعالیت خود را در استان شروع کرده و پیش از این  به عنوان یک واحد شناسایی در استان فعالیت می کرد .
پیوند رایگان است
طلیعی با بیان این مطلب که در صورت رضایت خانواده‌های بیمار مرگ مغزی شده می توان از قلب، ریه،کلیه ها، کبد،پانکراس دریچه های قلب ، قرنیه،  پوست ، استخوان ، روده برای نجات جان بیماران نیازمند استفاده کرد می افزاید  :خدمات برای پیوند دهنده وپیوند گیرنده رایگان ارائه می شود.
وی رنج سنی اهدا کنندگان اعضای بدن این 6 مورد اهدایی در سال گذشته را 21تا 59سال معرفی می کند و می گوید:از اعضای بدن بیماران مرگ مغزی شده یکساله تا 65 ساله می توان استفاده کرد.
 نظارت 5 گروه پزشکی
این مسئول می افزاید: قبل از اهدای اعضای بدن بیمار باید 5گروه پزشکی مرگ مغزی بیمار راتایید کنند.  وی ادامه می دهد :قبل از اهدای اعضای بیمار 5دسته متخصص شامل متخصصان بیماری های مغز واعصاب، جراحان مغز واعصاب ، متخصصان داخلی،   بیهوشی وپزشکی قانونی باید مرگ مغزی بیمار را مورد تایید قرار دهند. همچنین 2نوبت نوار مغزی از بیمار گرفته می شود وتست بالینی که تایید کننده مرگ مغزی است باید تایید شود . نهایتا در صورت رضایت خانواده بیمار کار اهدای اعضا انجام می شود .
نیاز به فرهنگسازی داریم
وی می افزاید: نیازمند فرهنگ سازی در این زمینه هستیم . اینکه مردم مرگ مغزی را باور کنند وقبل از اینکه بگذارند عزیزانشان زیر خاک بروند به بیماران نیازمند زندگی دوباره ای ببخشند. مسئول فراهم آوری اعضا یادآوری می کند : با حمایت های رئیس دانشگاه وهیات امنا یک دستگاه نوار مغزی EFGویک دستگاه ونتیلاتور دستگاه تنفسی برای کاندید پیوند بیمارستانی و آمبولانس واحد فراهم آوری اعضاخریداری شده است.

گزارش: نرگس نادری نیا از همشهری

۵ خرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۵۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید