اخبار

آمار مبتلایان به دیابت بارداری در کرمانشاه سیری پیش رونده دارد

آمار مبتلایان به دیابت بارداری در کرمانشاه سیری پیش رونده دارد
کارشناس تغذیه مرکز دیابت بیمارستان آیت‌الله طالقانی کرمانشاه گفت: آمار مبتلایان به دیابت بارداری در استان سیری پیش رونده دارد و این مسئله نگران کننده است.
سما گل محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: عواملی همچون تغییر سبک زندگی و کاهش تحرک سبب شده دیابت در جامعه ما سیری پیش رونده داشته باشد و به دلیل تنوعی که در صنعت مواد غذایی بوجود آمده عادت‌های غذایی ناسالمی نیز در میان افراد رواج پیدا کرده است و این خود احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.
کارشناس تغذیه مرکز دیابت بیمارستان آیت‌الله طالقانی کرمانشاه افزود: رقابتی که میان گروه‌های مختلف مواد غذایی ایجاد شده سبب افزایش تنوع محصولات غذایی شده و این تنوع باعث شده که افراد در مصرف مواد غذایی رعایت لازم را نداشته باشند و نسبت به مصرف محصولاتی با شکر و نمک بالا گرایش یابند.
گل محمدی با اشاره به سیر فزاینده ابتلا به دیابت در استان کرمانشاه گفت: در مرکز دیابت بیمارستان آیت‌الله طالقانی کرمانشاه در هفته۴۰ تا ۵۰ پرونده جدید دیابت تشکیل می‌شود و این فاجعه است.
وی دیابت را بیماری قابل کنترل عنوان و بیان کرد: ابتلا به دیابت خود عوارضی همچون کبد چرب، چربی خون، فشارخون و... را در پی دارد که البته با رعایت مصرف مواد غذایی قابل کنترل است.
گل محمدی رعایت اصول در تغذیه‌ای در فرد دیابتی را نه یک محدودیت بلکه راهنمایی برای سلامتی دانست و افزود: بیمار مبتلا به دیابت باید اصل تنوع در خوردن مواد غذایی را رعایت کنند اما از مصرف قند و شکر یپرهیزد و مصرف سبزیجات را بالا ببرند همچنین روزانه حد دو تا سه واحد میوه مصرف شود.
وی مرکز دیابت بیمارستان آیت‌الله طالقانی کرمانشاه را از نخستین مراکز تخصصی دیابت در کشور نام برد و گفت: در این مرکز متخصص تغذیه، پزشک عمومی،  فوق تخصص غدد، پرستار و کارشناس تغذیه فعالیت دارند.
گل محمدی اظهار کرد: به صورت میانگین ماهیانه ۲۱۵ تا ۲۱۶ پرونده جدید در مرکز دیابت بیمارستان آیت‌الله طالقانی کرمانشاه تشکیل و روزانه به طور متوسط  ۱۰۰ تا ۱۵۰ مورد ویزیت انجام می‌شود.
وی در خصوص انواع دیابت گفت: دیابت در تقسم بندی عام شامل دیابت نوع یک، نوع دو و دیابت بارداری است و دیابت نوع دو بیش از ۸۵ درصد از دیابتی‌های استان را تشکیل می‌دهد.
گل محمدی نسبت به خطر افزایش ابتلا به دیابت بارداری در استان کرمانشاه هشدار داد و گفت: مراجعات به این مرکز نشان می‌دهد که ابتلا به دیابت بارداری به شکل فاجعه در حال افزایش است و  روزانه  ۱۰ تا ۱۲ باردار دیابتی به این مرکز مراجعه می‌کنند.
وی با اشاره به سیر پیشرونده ابتلا به دیابت بارداری در استان کرمانشاه تاکید کرد: افزایش آمار مبتلایان به دیابت بارداری در استان ناشی از رعایت نکردن الگوی غذایی سالم است و لازم است که قبل از بارداری برنامه‌ریزی لازم و معاینات صورت گیرد.
۵ خرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۱۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید