اخبار

طرح ملی کوهورت در روانسر در حال انجام است

طرح ملی کوهورت در روانسر در حال انجام است

دکتر پاسدار در نشست خبری خبرگزاری های استان که در دوازدهم خرداد در مرکز مطالعات آینده نگر شهرستان روانسر برگزار شده ضمن اشاره به طرح کوهورت و شروع آن در این شهرستان از سال 93 گفت: با توجه به بافت جمعیتی و ساختار مناسب شبکه بهداشت و درمان شهرستان روانسر و همچنین نزدیکی آن به مرکز استان ، طرح مطالعه آینده نگر در این شهرستان اجرا شد که تاکنون 7000 نفر از جمعیت شهری و روستایی این شهرستان را در این طرح بزرگ پوشش داده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح در مرحله اول جمعیت بین 65-35 سال را مورد مطالعه همه جانبه قرار می دهد گفت:تمام پارامترهای مؤثر بر سلامتی این افراد شامل قندخون،چربی خون،فاکتورهای تیروئیدی و کبدی،کلیوی،فشارخون ،کم خونی ها ، آنالیز ادرار، معاینات پزشکی و نمونه آزمایش مو و خون برای آینده آنها مورد بررسی قرار می گیرد  و تا زمانی که فرد در قید حیات است تمام رخدادهای پزشکی که برای این افراد به وجود می آید ثبت خواهد شد و در نهایت اطلاعات به دست آمده تجزیه و تحلیل می شوند و عوامل موثر بر سلامتی و یا بیماری مردم این شهرستان مشخص خواهد شد.

دکتر پاسدار ضمن اشاره به اینکه استان ما پنجمین استان شروع کننده این طرح در کشور است افزود: طرح کوهورت جوانان 34-15 سال نیز درحال انجام است که تاکنون 1900 نفر از جوانان از نظرساختارهای اجتماعی که بر سلامت آنها مؤثر است وریزفاکتورهای دیگر مورد مطالعه قرار گرفته اند.

وی اشاره کرد:در مرحله اولیه طرح کوهورت مداخله درمانی انجام نمی شود بعد از اینکه کلیه افراد شهرستان اعم از روستایی و شهری مورد مطالعه قرار گرفتند و وضعیت موجود شفاف  و علت بیماریها آشکار شد ریزفاکتورهای مهم را مورد مطالعه قرار گرفته و مداخله درمانی شروع می شود.

دکتر پاسدار پیشگیری و ریشه یابی را از مهمترین اهداف این طرح دانست و اظهار داشت: تاکنون برای این طرح 2 میلیارد تومان هزینه شده است که در مراحل بعدی برحسب پیشرفت کار این اعتبار افزایش می یابد.

وی به عنوان یکی از محققان این طرح گفت: مراحل اولیه کوهورت سالمندی و کوهورت بدو تولد نیز در دست انجام است که امید است مردم شهرستان روانسر خودشان با همکاری و دادن اطلاعات دقیق و شرکت در این طرح،کوهورت را زنده نگه دارند تا نهالی که کاشته اند به ثمر بنشیند و بتوانند در سایه آن خود و نسل های آینده شان در آرامش زندگی کنند.

لث
ض

 

 

۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۲۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید