اخبار

اجرای طرح سلامت دهان و دندان برای 170 هزار دانش‌آموز ابتدایی

اجرای طرح سلامت دهان و دندان برای 170 هزار دانش‌آموز ابتدایی
سلامت دهان ودندان از شاخه‌های مهم بهداشت عمومی است که در سلامت کلی افراد تاثیر بسزایی دارد...
        
سلامت دهان ودندان از شاخه‌های مهم بهداشت عمومی است که در سلامت کلی افراد تاثیر بسزایی دارد. طرح تحول سلامت دهان ودندان از اسفند 93در میان دانش آموزان ابتدایی شروع شد و دانش آموزان 6تا14سال زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.  براساس قانون در این طرح 6ساله در طول هر سال تحصیلی 2 نوبت به دندان‌های دانش آموزان ابتدایی وارنیش فلوراید زده می‌شود تا امکان پوسیدگی دندانها را تا 50درصد کاهش دهد.
پوشش 100 درصدی روستاییان
مدیرگروه سلامت دهان ودندان معاونت بهداشت کرمانشاه با بیان این‌که مرحله دوم طرح ارتقای سلامت دهان ودندان دانش آموزان ابتدایی از اوایل اردیبهشت آغاز شده است، گفت: 170هزاردانش آموز در مقطع ابتدایی زیر پوشش این طرح قرار گرفته اند. «محمد رضافرخی» افزود: درطرح ارتقای سلامت دهان و دندان 95درصد دانش آموزان شهری و100درصد جمعیت روستایی استان زیر پوشش قرار گرفته اند. وی با اشاره به این نکته که انجام وارنیش فلورایدباعث مقاوم شدن 40تا50درصدی دندان‌ها در مقابل پوسیدگی می‌شود گفت:این طرح در روستاها از‌سوی بهورزان ودر شهرها از‌سوی کارشناسان وکاردان‌های بهداشتی اجرا می‌شود. به گفته این مسئول، در قالب طرح ارتقای سلامت دهان ودندان اقداماتی مانند وارنیش دندان، کشیدن دندان، ترمیم وفیشورسیلندر برای دانش آموزان انجام می‌شود. فرخی با اشاره به انجام 40هزار عمل فیشور سیلندر با شیارپوش دندان و 10هزار ترمیم دندان در میان دانش آموزان ابتدایی استان،یادآور شد:در قالب این طرح، تابستان امسال نیز برای 30هزار نوآموز پرونده معاینه دندانپزشکی در پایگاه‌های سنجش تشکیل می‌شود.
فعالیت 20 کانکس دندانپزشکی
وی به فعالیت 17 یونیت سیار خدمات دندانپزشکی در استان اشاره کرد و افزود: علاوه بر این برای ارتقای سلامت دهان و دندان دانش آموزان 20 کانکس دندانپزشکی با یونیت ثابت در مناطق شهری و روستایی استان دایر شده است.  فرخی با بیان این‌که 20 میلیارد ریال اعتبار برای کانکس‌های دندانپزشکی در نظر گرفته شده است گفت: این طرح در مناطق محروم به صورت رایگان اجرا و شامل خدماتی چون کشیدن و ترمیم دندان، فیشور سیلندر، وارنیش فلوراید و جرم‌گیری است.  وی همچنین از دایر شدن واحد دندانپزشکی در 53مرکز بهداشتی درمانی خبر داد و گفت:درصددیم تا طرح ارتقای سلامت دهان ودندان را برای سایر افراد جامعه گسترش دهیم که درهمین زمینه2اتوبوس و4یونیت برای ارائه خدمات دندانپزشکی به مناطق محروم وحاشیه شهرها اختصاص می‌یابند.
6پایگاه دندانپزشکی در مدارس ابتدایی
رئیس اداره سلامت وتندرستی اداره کل آموزش وپرورش استان نیز بابیان این مطلب که 262مدرسه ابتدایی شهر کرمانشاه زیر پوشش طرح تحول سلامت دهان ودندان قرار گرفته اند به همشهری گفت:در قالب این طرح یونیت‌های سیار ومراکز بهداشتی درمانی خدمات دندانپزشکی رایگان را به دانش آموزان ابتدایی ارائه می‌دهند.  «شیرزاد احسان خواه» از دایر شدن 6پایگاه ثابت دندانپزشکی درمدارس خبر داد و گفت: درصددیم تا برای ارائه خدمات به دانش آموزان در هرناحیه 2مدرسه را به عنوان پایگاه ثابت دندانپزشکی انتخاب کنیم. وی با تاکید براینکه برای داشتن دندان‌های سالم در دوران کودکی باید چند نکته از‌سوی کودک و والدین رعایت شود افزود:مسواک زدن، نخ کشیدن منظم، تغذیه صحیح در دوران نوزادی وکودکی و اجرای روش‌های پیشگیری از پوسیدگی نظیر درمان با فلوراید وشیارپوش‌ها و معاینات منظم برای تشخیص ودرمان زودهنگام بیماری‌های دهان ودندان موثراست.‌ وی به تعدادکل مدارس ابتدایی استان اشاره کرد و گفت: در سراسر استان 500مدرسه ابتدایی زیر پوشش این طرح قرار گرفته اند و طرح سلامت دهان ودندان برای همه دانش آموزان 6تا14ساله اجرا خواهد شد.
درطرح ارتقای سلامت دهان و دندان 95درصد دانش آموزان شهری و100درصد جمعیت روستایی استان زیر پوشش قرار گرفته اند. این طرح در روستاها از‌سوی بهورزان ودر شهرها از‌سوی کارشناسان وکاردان‌های بهداشتی اجرا می‌شود.
۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۰۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید