اخبار

نوشابه پروبیوتیک در کرمانشاه به مرحله تولید رسید

نوشابه پروبیوتیک در کرمانشاه به مرحله تولید رسید

به گزارش خبرگزاری فارس، برای نخستین بار در کشور توسط عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نوشابه پروبیوتیک به مرحله تولید رسید.

قند این نوشابه‌ پروبیوتیک به نسبت نوشابه‌های معمولی پایین‌تر است، این در حالی است که سرانه مصرف شکر در ایران برای هر فرد 30 کیلوگرم و نمک 6 کیلوگرم اعلام شده است که در مقایسه با میانگین سرانه مصرف جهانی این دو محصول، به ترتیب پنج و سه کیلوگرم است.

بر اساس گزارش فارس، سرانه مصرف نوشابه در ایران چهار برابر میانگین جهانی است و هر ایرانی به طور متوسط سالانه 42 لیتر نوشابه مصرف می‌کند.

در تولید نوشابه پروبیوتیک در کرمانشاه مقدار قند آن را تا 20 درصد نسبت به نوشابه‌های معمولی کاهش داده‌اند.

این اختراع طرح تحقیقاتی دکتر احسان صادقی عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه و با همکاری بخش خصوصی به مرحله تولید رسید که فرآیند تولید علمی و آزمایشگاهی آن با همکاری پژوهشگران گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه با موفقیت انجام شده و اکنون کارخانه "روز نوش" سرمایه‌گذاری تولید این نوشابه را بر‌عهده دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه در آیین رونمایی از تولید نوشابه پروبیوتیک، اظهار داشت: حمایت برای توسعه چنین محصول دانش‌بنیان و جدید که در ماندگاری تولید و ایجاد اشتغال در استان کرمانشاه موثر است در راس برنامه‌های استانداری کرمانشاه است.

رضا رحیمی با بیان اینکه کارهای جدید و نوآورانه جزو برنامه‌های حمایتی نخست استان است، ادامه داد: تولید نوشابه پروبیوتیک با سلامت افراد جامعه در ارتباط است و تا جایی که امکان داشته باشد از این واحد و واحدهای مشابه حمایت می‌کنیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در این خصوص بیان کرد: فرهنگ‌سازی در این حوزه نقش مهمی در آگاه‌سازی مردم برای استفاده از نوشابه پروبیوتیکی دارد.

دکتر عبدی با بیان اینکه 50 درصد محصولات غذایی استان کرمانشاه دارای نشان پروبیوتیک هستند‌، گفت: دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه بر سلامت محور بودن این محصول مهر تایید می‌گذارد و مصرف نوشابه پربیوتیک در کاهش بیماری‌های ناشی از مصرف محصولات قدیمی این فرآورده موثر و مفید است.

این مسؤول تصریح کرد: محصولات پروبیوتیک سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و موجب جذب کلسیم و کاهش چربی می‌شوند و بیماری‌های قلبی و عروقی که همچنان نخستین عامل مرگ و میر در استان و کشور است را می‌توانند کاهش ‌دهند.

دکتراحسان صادقی، دانشیار گروه صنایع‌غذایی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه و مخترع این نوشابه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با بیان اینکه مقدار قند این نوشابه پروبیوتیک را تا 20 درصد نسبت به نوشابه‌های معمولی کاهش داده‌ایم، اظهار داشت: میکروارگانیسم پروبیوتیکی که به این نوشابه‌ها اضافه شده سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و همچنین کلسترول خون را کاهش می‌دهد و فلور طبیعی دستگاه گوارش افراد را حفظ می‌کند.

تولید‌کننده این محصول نیز گفت: در تولید نوشابه پروبیوتیک از هیچ نگه‌دارنده مجاز و غیر‌مجاز استفاده نشده است، لذا قند در آن وجود ندارد و دغدغه پوکی استخوان نیز در آن حذف شده است و این محصول قابلیت جذب پروتئین را بالا می‌برد و ضد سرطان بودن آن نیز ثابت شده است.

ایوب آدینه‌وند خاطرنشان کرد: در حال حاضر روزانه 60 هزار بطری را می‌توانیم تولید کنید که قابلیت افزایش تا 120 هزار بطری را نیز داریم.

۶ تیر ۱۳۹۵ ۱۱:۲۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید