اخبار

قلیان‌سرا"های کرمانشاه جمع می‌‎شوند

قلیان‌سرا"های کرمانشاه جمع می‌‎شوند

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه از جمع آوری تمامی اماکن عرضه قلیان در سطح شهر کرمانشاه در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

 

بهمن خدادادیان در گفت و گو با خبرنگار سرویس «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با اشاره به رواج گسترده عرضه قلیان، گفت: متاسفانه باور غلطی در این زمینه وجود دارد که تصور می‌کنند به دلیل استفاده از آب، مضرات قلیان کمتر از سیگار است، درحالیکه برخلاف تصور عمومی به دلیل استفاده از آب در قلیان، مضرات آن چندین برابر مصرف سیگار است.

 

خدادادیان افزود: به دلیل عبور دود قلیان از آب این ذرات مرطوب و سنگین می‌شوند و به همین علت با ورود آنها به دستگاه تنفسی، این ذرات به مجاری تنفسی چسبیده و ایجاد مشکل می‌کنند.

 

وی افزود: در زمینه قلیان مشکل بهداشتی دیگری نیز وجود دارد و آن مربوط به استفاده مشترک از "دهنی" قلیان است که عاملی برای انتقال بیماریهای دهان و دندان و نیز هپاتیت به شمار می‌رود.

 

وی تصریح کرد: در کنار همه اینها محل‌های عرضه قلیان به مکانی برای عرضه دیگر مواد از جمله مواد مخدر و  مشروبات الکلی تبدیل شده‌اند.

 

خدادادیان با تاکید بر لزوم جمع آوری قلیان از سطح شهرستان کرمانشاه، گفت: در همین راستا هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مختلف از جمله نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و اصناف به عمل آمده و مقدمات کار فراهم شده و همه در این زمینه به توافق رسیده‌اند.

 

وی تصریح کرد: بر اساس توافق به عمل آمده در ابتدا با شناسایی محل‌های عرضه قلیان، به این اماکن اخطارهای لازم داده شده و پس از اخطار، مهلت چندروزه برای آنها تعیین می‌شود تا بساط عرضه قلیان را جمع آوری کنند.

 

خدادادیان اظهار کرد: این طرح در آینده‌ای نزدیک اجرایی خواهد شد و قطعا برخورد مشترک و قانونی با عرضه کنندگان قلیان صورت خواهد گرفت.

 

مسئول کلینیک مبارزه و ترک دخانیات کرمانشاه با اشاره به شناسایی 90 مکان عرضه قلیان در سطح شهر کرمانشاه، گفت: بیشتر این مراکز در پارک کوهستان، پارک شرقی و غربی تاق بستان و کرناچی مستقر هستند.

 

وی تصریح کرد: شناسایی کامل این مراکز در تیرماه انجام خواهد شد و با ذکر اسامی و آدرس آنها توسط تیم مشترک از دستگاه‌های مختلف، ابتدا تذکرات و اخطارهای لازم به آنها داده شده و سپس مهلت چند روزه برای جمع آوری قلیان‌ها به آنها داده می‌شود.

 

خدادادیان همچنین با اشاره به استعمال قلیان توسط برخی افراد در محل‌های تفریحی و پارک‌های سطح شهر نیز گفت: این کار موجب شکسته شدن قبح قلیان شده و به همین علت با امور پارک‌های شهرداری کرمانشاه و نیروی انتظامی در زمینه جمع آوری قلیان از سطح پارک‌ها هم بر اساس قانون که عرضه مواد دخانی را در اماکن عمومی ممنوع کرده، هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است.

 

۸ تیر ۱۳۹۵ ۱۰:۲۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید