اخبار

سالمندان مراقب آسیب های ناشی اززمین خوردن باشند

سالمندان مراقب آسیب های ناشی اززمین خوردن باشند

مرزبانی کارشناس سلامت سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه در خصوص پیشگیری از خطر سقوط در سالمندان  گفت : سالمندان به علت تغییرات جسمی و حرکتی ناشی از کهولت سن بیشتر در معرض حوادث خانگی و خیابانی قرار می گیرند و بیشترین قربانیان حوادث مختلف هستند که باید در این دوره بیشتر مراقب خود باشند زیرا در صورت بروز حادثه احتمال آسیب دیدگی در آنها بیشتر می شود.

وی با اشاره به اینکه  شایعترین علت مرگ ناشی از آسیب ها (injuries )  در سالمندان بدلیل زمین خوردن آنها است افزود:  بیش از یک سوم از افراد 65 ساله و بالاترهر ساله حداقل یکبار سابقه زمین خوردن را تجربه می کنند که شایعترین محل زمین خوردن ازپله ها است که بیشتر در محل استخوان های ران و لگن موجب

  مرزبانی به مشکلات جسمی و محیطی اشاره کرد و گفت: اختلال بینایی ،  درد های ناشی از التهاب مفاصل ، مشکلات اسکلتی، بخصوص در زانو  و پاها، عدم تعادل در راه   رفتن ،  استفاده از داروهای خواب آوربه عنوان عوامل جسمی،  و راه رفتن روی سطوح لغزنده ،  قالیچه هایی که در زیر پا لیز می خورند ، خیس بودن کف آشپزخانه ، نور ناکافی  و  نامناسب در راه پله ها و ...، تغییر وضعیت ناگهانی  مانند بلند شدن بلافاصله بعد از صرف غذا یا  بعد از دراز کشیدن که موجب افت فشار خون می شود، را از عوامل محیطی در آسیب های سالمندان دانست .

 جهت پیشگیری اززمین خوردن  باید تا حد امکان عوامل ایجاد کننده آنرا برطرف و محیط زندگی را متناسب با شرایط سالمند آماده نمود.

 این کارشناس سلامت دانشگاه برای پیشگیری از سقوط در سالمندان  توصیه هایی ارائه کرد که از آن جمله می توان به کنترل و درمان بیماری ها و اختلالات جسمی نظیر کنترل بینایی ،  درمان مشکلات اسکلتی، آگاهی از عوارض جانبی دارو هایی که مصرف می کنند ( مانند سرگیجه ، تاری دید و..)اشاره کرد.

   به سالمندانی که در هنگام راه رفتن تعادل ندارند یا گاه دچار سرگیجه می شوند توصیه شودبرای حفظ تعادل خود از چوب دستی 'عصا  یا راهبر ( واکر ) استفاده کنند و در هنگام بکارگیری آنها در زمین های نا هموار و نا آشنا و پیاده رو های خیس و یخ زده نیز باید مراقب باشند.

از پوشیدن کفش یا دمپایی هایی که خطر لیز خوردگی دارند مانند:  دمپایی ابری روی سطوح سرامیکی مرطوب  خودداری کنند.

   
مرزبانی همچنین گفت: کف پوش آشپزخانه و حمام نباید لیز باشد. در صورت شستن کف اشپزخانه و یا خیس شدن آن به هر دلیلی و یا ریختن روغن در کف آشپزخانه ،  بلافاصله آن را خشک کنید،  اشیاء مورد استفاده خود را در قفسه های پایین کا بینت گذاشته تا دسترسی به آنها آسان باشد و جلوی دست و پای شما را نگیرد واز چهار یایه های محکم استفاده کنید.میله هایی را بعنوان دستگیره بر روی دیوار حمام نصب کنید که بتوان قبل از لیز خوردن با گرفتن آنها تعادل خود را حفظ و از افتادن جلوگیری کنید. در صورت ایستادن طولانی مدت در زیر دوش حمام می توان از دوش سیار و یک صندلی حمام استفاده کرد. روشنایی و تهویه مناسب حمام در طول استحمام فراموش نشود. استفاده ازوسایل گرم کننده سوختی مثل بخاری، پیک نیک و... درحمام  ممنوع است زیرا از طرفی باعث کاهش اکسیژن محیط واز طرفی تولید گاز های سمی وخطرناک میکند که علاوه بر خطر مرگ  باعث سرگیجه و عدم تعادل و در نتیجه خطر سقوط وضربه  به افراد خواهد شد.

از قالیچه های کوچک که به علت اتکای کم احتمال دارد در زیر پا لیز بخورد استفاده نشود. ریشه های  اطراف فرش  می تواند باعث زمین خوردن شود ، آنها را باید زیر فرش قرار داد. دمای پایین اتاق ممکن است باعث کاهش دمای بدن و به دنبال آن زمین خوردگی گردد. دمای مناسب  اتاق در زمستان حدود 22  درجه سانتی گراد می باشد. حاشیه پایین چهار چوب  در اتاق محل شایعی برای زمین خوردگی است،  بهتر است آنها را با برچسب رنگی یا رنگ کردن مشخص  کنید. تلفن در نزدیکی محل خواب یا نشستنتان باشد تا در زمان پاسخگویی، که با عجله بلند می شوید زمین نخورید. سیم وسایل برقی مانند: تلویزیون، آباژور و ... از کنار دیوار رد شده باشد و در مسیر عبور و مرور نباشد. برای سکونت خانه ای را انتخاب کنید که بین اتاق ها  اختلاف سطح یا پله وجود نداشته باشد زیرا وجود پله یا اختلاف سطح در داخل منزل خطر زمین خوردن را افزایش می دهد . مبلمان و وسایل منزل به نحوی چیده شوند که حداقل خطر برخورد با آنها وجود داشته باشد. از تغییر دکوراسیون مکرر مبلمان و میز و صندلی پرهیز شود.
وی در خاتمه تاکید کرد در مسیر پله ها از نور کافی استفاده شودو پله هایی که لبه آنها جلو است می تواند باعث گیر کردن پا و زمین خوردن شوند . سعی شود روی پله ها مفروش شوند و فرش آن حتما چسبندگی کا فی به سطح زیرین را داشته باشد اما  از فرش کردن پله ها با موکت های نقش دار خودداری کرده زیرا می تواند باعث اختلال در دیدن لبه های پله  وباعث زمین خوردن شود.  




۱۳ تیر ۱۳۹۵ ۱۴:۵۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید