اخبار

پیشگیری از وبا بهترین راه برای مقابله با ترس از این بیماری است

متخصصان و پزشکان بر این اعتقادند که گرچه وبا می تواند مرگبار باشد اما پیشگیرى از آن بسیار آسان بوده و با کمی توجه و دقت، در صورت وجود تسهیلات بهداشتى و آب لوله کشى سالم اصولاً وبا تهدید عمده اى محسوب نمی شود.

پیشگیری از وبا بهترین راه برای مقابله با ترس از این بیماری است
ایرنا - متخصصان و پزشکان بر این اعتقادند که گرچه وبا می تواند مرگبار باشد اما پیشگیرى از آن بسیار آسان بوده و با کمی توجه و دقت، در صورت وجود تسهیلات بهداشتى و آب لوله کشى سالم اصولاً وبا تهدید عمده اى محسوب نمی شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا براساس اطلاعات پزشکی؛ وبا یکی از بیماریهای واگیر عفونی است که فقط در انسان ایجاد بیماری می‌کند.
براساس همین اطلاعات، عامل بیماریزایی وبا یک باکتری به نام " ویبریو کلرا " است و این بیماری در اثر سم تولید شده از این باکتری که در روده کوچک تکثیر می‌یابد، ظاهر می‌شود. آنچه که از تاریخچه پزشکی بر می آید حاکی از این است که بیماری وبا به این دلیل که اولین بار در منطقه‌ای به نام " التور "در آفریقا پیدا شد به این نام خوانده شده است.
دکتر حسین بیگلری کارشناس مسوول بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه در رابطه با بیماری وبا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه وبا یک بیماری حاد اسهالى است که به علت عفونت روده‌ها با باکتری به نام «ویبریو کلرا» به وجود مى‌آید، گفت: معمولا با گرم شدن هوا شدت فعالیت عامل بیماری وبا بیشتر می شود.
وی افزود: بیماری وبا در یک محدوده ی زمانی از اواسط بهار تا پایان مهر ماه شیوع بیشتری دارد که البته بسته به مناطق گرمسیری در کشور ممکن است محدوده زمانی شیوع بیماری بیشتر باشد.
وی اظهار داشت: بیماری وبا شاخص ترین بیماری از گروه بیماری های منتقله از طریق آب و غذا می باشد که بدلیل قابلیت بالای میکروب در ایجاد همه گیری (اپیدمی) و قابلیت سرایت به دیگران ، در کنار خطرات مرگ و میری ( که می تواند بدلیل از دست دادن آب و مایعات بدن داشته باشد) از اهمیت خیلی ویژه ای برخوردار است.
بیگلری در ادامه افزود: عامل بیماری معمولا بدنبال مصرف آب آشامیدنی آلوده، استفاده از مواد غذایی در معرض فساد، استفاده از سبزیجات ضدعفونی نشده و همچنین مصرف یخ های غیر بهداشتی می تواند به انسان منتقل شود و در محدوده ی زمانی یک تا سه روز ( که معمولا دوره ی نهفتگی این بیماری است ) در بدن تکثیر پیدا کند.
براین اساس و برطبق اطلاعات پزشکی؛ آلودگى با میکروب وبا در نتیجه نوشیدن آب‌هاى آلوده یا خوردن غذاهاى خام یا نیمه‌خام مثل سبزیجات یا ماهى به وجود مى‌آید.
پزشکان و متخصصان عفونی بر این اعتقادند که مهمترین علایم بیمارى وبا شامل اسهال، دل پیچه، تهوع، استفراغ و کم آبى بدن است گرچه ممکن است علائم بیمارى خفیف باشد اما پنج درصد افراد مبتلا دچار بیمارى شدید مى‌شوند که با اسهال آبکى شدید، استفراغ و گرفتگى عضلات ساق پا همراه است.
این افراد به علت از دست رفتن سریع مایعات بدنى دچار کم آبى شدید و شوک مى شوند و در صورت عدم درمان ، در طول چند ساعت مرگ رخ مى‌دهد.
بیگلری در رابطه با علائم بیماری وبا در ادامه اظهار داشت: وبا در گروهی از بیماران می تواند علائم اسهال آبکی بدون تب و استفراغ ایجاد کند، در گروه سالمندان ، زنان باردار و کودکان می تواند بالقوه خطرناک باشد اما در گروهی از افراد که از سیستم ایمنی قوی تری برخوردار هستند ممکن است علائم خیلی بارز نباشد و حتی به شکل یک اسهال آبکی ساده بروز کند به طوری که غالبا این افراد به صورت ناقل هستند و دیر شناسایی می شوند.
اطلاعات پزشکی حاکی از این است که علایم بالینی بیماری وبا در دو مرحله رخ می دهد ؛ مرحله تخلیه ای که در این مرحله بیمار ناگهان دچار اسهال آبکی، پرفشار و بدون درد می‌شود و اندکی بعد استفراغ روی می‌دهد، در موارد شدید ممکن است حجم مدفوع از 250 سی‌سی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در 24 ساعت بیشتر شود و بیمار تا 40 بار در روز مدفوع داشته باشد.
مدفوع در این بیمار، فاقد صفرا و خون و خاکستری رنگ (نمای آب برنجی) و دارای بوی غیر زننده می‌باشد و مرحله دیگر، مرحله روی هم خوابیدگی عروق (کلاپس) است که به علت کم شدن آب بدن ، بیمار وارد این مرحله می‌شود و با از دست دادن سه تا پنج درصد وزن طبیعی بدن ، تشنگی و با کاهش پنج تا هشت درصد وزن بدن، ضعف و سرگیجه دیده می‌شود. متخصصان عفونی می گویند کاهش بیش از 10 درصد وزن بدن منجر به ترشح کم ادرار و گاهی قطع کامل ادرار ، نبض ضعیف ، چشمهای گود رفته ، پوست چروکیده، شکم فرورفته ، گرفتگی عضلانی به علت اختلالات در میزان الکترولیتهای بدن و در شیر خواران فرورفتگی ملاج و در نهایت خواب آلودگی و مرگ می‌شود.
کارشناس مسوول بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه با تاکید بر اهمیت پیشگیری از بیماری وبا و لزوم تمهیدات در این زمینه ، گفت: بیماری وبا معمولا در طی چند سال گذشته بدلیل عدم وجود سیستم بهداشتی مناسب در همسایگان شرقی کشور از کشور های افغانستان و پاکستان ابتدا به استان سیستان و بلوچستان و بعد به سایر نقاط کشور گسترش پیدا می کرد ولی با تشدید مراقبت های بهداشتی در مناطق مرزی سال به سال این موارد کاهش پیدا کره است.
وی مهم ترین اقدامات در بیماری وبا را شامل اقدامات پیشگیری به صورت ضدعفونی کردن و انگل زدایی سبزیجات و میوه جات بعد از شستشو با آب آشامیدنی و استفاده از محلول پرکلرین یا مایع ظرفشویی و جدا کردن قسمت های فاسد سبزیجات ذکر کرد.
بیگلری همچنین عدم خرید مواد غذایی از دست فروش ها و خودداری ازشنا کردن در برکه ها و آب های راکد اطراف شهرها، دقت در رعایت موازین بهداشتی هنگام شنا در استخرها، توجه به خرید یخ از اماکن مورد تایید مقامات بهداشتی و نگهداری موادغذایی بلافاصله بعد از طبخ در صورت عدم مصرف در یخچال را از دیگر موارد پیشگیری از بیماری وبا عنوان کرد.
وی گفت: افراد در صورت بروز اسهال آبکی بدون علائم بارز، تب، استفراغ و درد شکم حتما به فکر احتمال بیماری وبا باشند و به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنند.
بنابراین چون بیماری بیشتر از طریق آب آلوده شیوع می‌یابد، پزشکان توصیه می کنند، افراد سعی کنند برای نوشیدن آب، شستشوی ظروف ، خوردن سبزیجات از آب لوله کشی کلردار استفاده کنند در غیر این صورت آب را بجوشانند و پس از سرد شدن مصرف کنند. سبزیجات و میوه‌ها را قبل از مصرف با محلول پرکلرین گندزدایی و پس از شستن با آب سالم مصرف کنند.از خوردن ماهی خام یا کم پخته که از آب آلوده گرفته شده، اجتناب شود.
به دیگران توصیه کنیم از شنا کردن در استخرهای عمومی و از خوردن آبمیوه و ساندویچ یا هر غذایی که احتمال داده می شود آلوده باشد، جدا خودداری کنند.
بیگلری با تاکید بر این که در صورت تایید تشخیص بیماری وبا ، فرد باید تحت درمان مناسب آنتی بیوتیکی برای جلوگیری از ناقل بودن و سرایت بیماری به دیگران قرار بگیرد، افزود: اولین اقدام درمانی در بیماران مبتلا به وبا (التور) جبران سریع آب و الکترولیت های از دست رفته بدن ،درمان سریع آنتی بیوتیک و خودداری از مصرف خود سرانه ی داروهای ضد اسهال می باشد.
وی در ادامه گفت: معمولا مسافران می توانند این بیماری را به سرعت به مواد دیگر منتقل کنند بنابراین شستشوی مکرر دست با آب و صابون و توجه به بهداشت عمومی و محیط بخصوص در دستشویی ها حائز اهمیت است.
بیگلری افزود: از آنجایی که مصرف آب لیمو می تواند قدرت دفاعی معده را در مقابل میکروب وبا تقویت کند توصیه می شود در هنگام مسافرت در هوای گرم استفاده شود مخصوصا در کسانی که از شربت های ضد اسید معده استفاده می کنند چون اسید معده خود یک سد دفاعی در برابر وبا می باشد و با مصرف شربت های ضد اسید معده، افراد بیشتر در معرض ابتلا به وبا هستند.
۱۲ تیر ۱۳۸۹ ۰۸:۵۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید