اخبار

هشدار درباره عوارض داروهای لاغری

مصرف داروهای ضد چاقی حتی مورد تایید سازمان‌های بین‌المللی غذا و دارو با عوارضی چون پیری زودرس پوست و بروز مشکلات قلبی، عروقی و انعقادی همراه است.

هشدار درباره عوارض داروهای لاغری

سلامتیران: دبیر انجمن علمی داروسازان ایران گفت: مصرف داروهای ضد چاقی حتی مورد تایید سازمان‌های بین‌المللی غذا و دارو با عوارضی چون پیری زودرس پوست و بروز مشکلات قلبی، عروقی و انعقادی همراه است.

به گزارش سلامتیران، فریبرز فرساد با علام این خبر افزود: مصرف داروهای ضد چاقی با مکانیسم اثر دفاع دست خورده چربی از سلول به دلیل اختلال در روند جذب ویتامین‌های محلول در چربی‌ها، بدن را با مشکلات مختلفی از جمله کمبود ویتامین و املاح مواجه می‌کند.
وی با بیان اینکه در چنین شرایطی ویتامین‌های A و D همرا با چربی‌های دفعی از بدن خارج می‌شود، تاکید کرد: این مسئله تاثیرات سوء از جمله از دست رفتن طراوت، شادابی و درخشش پوست و پیری آن را موجب می‌شود.
این متخصص داروسازی بالینی یادآور شد: بیماران قلبی و عروقی که داروهای ضد انعقاد از جمله وارفارین مصرف می‌کنند در صورت مصرف این گونه داروهای ضد چاقی در پی دفع ویتامین K با مشکلات انعقاد خون مواجه شده که جان آنان را به خطر می‌اندازد.
فرساد با اشاره به اینکه هیچ دارویی بدون عارضه نیست، گفت: به دلیل شیوع روز افزون چاقی، تبلیغات و شایعات درباره داروهای ضد چاقی در دنیا افزایش یافته اما چون سودآور است به عوارض احتمالی و جانبی آن کمتر اشاره می‌شود.
دبیر انجمن علمی داروسازان ایرانی در آستانه برگزاری نهمین همایش این انجمن ادامه داد: تنها در موارد چاقی مرضی که ضریب توده بدنی (‌BMI) از 27 بالاتر باشد می‌توان از طریق تحرک و ورزش در کنار رژیم غذایی مناسب یعنی کاهش حجم غذا و حذف مواد پرکالری از جمله غذاهای فوری و چرب، نوشابه‌های قندی و شیرینی‌ها به اهداف کاهش وزن دست یافت.
وی اضافه کرد: مصرف دارو و جراحی‌های درمانی در موارد چاقی‌های مفرط و آن هم با تجویز پزشک مجاز است.
وی به افراد چاق پیشنهاد کرد تا از شکلات تلخ و چای سبز به عنوان 2 ماده مهم و موثر در کاهش وزن که از سوی سازمان‌های بین‌المللی غذا و دارو توصیه شده است استفاده کنند.
گفتنی است نهمین انجمن علمی داروسازان ایران امسال با همکاری انجمن پوست ایران 30 تیر تا اول مرداد با رویکرد دارو و بیماری‌های پوستی در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.

 


۱۲ تیر ۱۳۸۹ ۰۹:۵۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید