اخبار

این "سرطان" فقط زنانه نیست!

این "سرطان" فقط زنانه نیست!

سحر یزدان پناه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، شایعترین سرطان در بین زنان را سرطان سینه عنوان کرد و افزود: متاسفانه آمار ابتلای این نوع سرطان در بیشتر کشورهای جهان روبه افزایش است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این نوع سرطان 12.2 درصد سرطان‌های استان را به خود اختصاص داده و آمار آن با سرطان پوست تقریبا برابری می‌کند.

یزدان پناه با بیان اینکه به ندرت این نوع سرطان در مردان هم بروز می‌کند، گفت: این باور غلط که سرطان سینه را مختص زنان می‌دانند موجب شده تا در برخی مردان مبتلا این نوع سرطان دیر تشخیص داده شود.

وی سن بالا، سابقه خانوادگی، چاقی و افزایش وزن به ویژه در دوران یائسگی، مصرف چربی و روغن بالا، استعمال سیگار و سایر مواد دخانی و مخدر، استفاده از داروهای هورمونی و ضدبارداری و عدم شیردهی مادران را از جمله عوامل خطر ساز این نوع سرطان عنوان کرد.

یزدان پناه اظهار کرد: با توجه به عوامل خطر این نوع سرطان در صورت کنترل وزن، اصلاح تغذیه، انجام ورزش و قطع مصرف الکل و سیگار به راحتی می‌توان تا حد زیادی از بروز این سرطان پیشگیری کرد.

کارشناس مسئول برنامه سرطان مرکز بهداشت استان کرمانشاه تشخیص به موقع سرطان سینه را عامل موثری در موفقیت درمان آن عنوان کرد و افزود: چنانچه سرطان سینه در مراحل اولیه آن تشخیص داده شود، در 90 درصد موارد قابل درمان است و در مواردی نیاز به برداشتن بافت نیست، اما در صورت تشخیص دیرهنگام به طوری که غدد زیربغل درگیر شده باشند، شانس بقای بیماران پایین می‌آید.

کارشناس مسئول برنامه سرطان مرکز بهداشت استان کرمانشاه تصریح کرد: در همین راستا غربالگری و خود مراقبتی در زمینه سرطان سینه از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین علت نیاز است تا زنان آموزش‌های تشخیصی این نوع سرطان و روش‌های خود مراقبتی را ببینند.

یزدان پناه وجود هر نوع توده در بافت سینه را نشانه بارز سرطان سینه عنوان کرد و افزود: علاوه بر آن خارج شدن بافت سینه از حالت طبیعی و هر نوع تغییر بافت و ترشحات آن مهم بوده و باید به پزشک اطلاع داده شود.

وی با بیان اینکه در تمامی مراکز بهداشت آموزش خودمراقبتی داده می‌شود، گفت: افرادی که در مراکز بهداشتی پرونده خانواده دارند می‌توانند به این مراکز مراجعه کرده و توسط ماما در این مراکز معاینه شده و خودمراقبتی را آموزش ببینند.

کارشناس مسئول برنامه سرطان مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه علاوه بر خودمراقبتی از طریق انجام ماموگرافی هم می‌توان به وجود سرطان سینه پی‌برد، گفت: توصیه ما به زنان بالای 40 سال این است که هر سه سال یکبار برای انجام ماموگرافی اقدام کنند.
۳ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۵۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید