اخبار

نقش فیزیوتراپی در زندگی ماشینی امروز

نقش فیزیوتراپی در زندگی ماشینی امروز

دکتر محمدباقر  شمسی  دکترای تخصصی فیزیوتراپی و عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: فیزیوتراپی به عنوان یکی از رشته های علوم پزشکی که با استفاده از مداخلات فیزیکی دردرمان اختلالات حرکتی و مشکلات دستگاه عضلانی – اسکلتی مؤثر می باشد نقش پر رنگی در ارتقای سطح سلامت جامعه امروز ما دارد....

 وی به تغییر الگوی زندگی ماشینی و استفاده روزافزون از دستگاه های رایانه ،تلفن های همراه و تبلت و تغییر مشاغل از کارهای فیزیکی به کارهای مجازی و پشت میز نشینی به مدت طولانی اشاره کرد  و بی تحرکی را عامل شیوع بسیاری از بیماریهایی دانست و گفت :  از جمله این بیماری ها می توان به   اختلالات عضلانی - اسکلتی مانند دردهای کمر و گردن، گرفتگی های عضلانی، سندرمهای گیرافتادن اعصاب محیطی مانند سندرم کانال کارپ در مچ دست و گیرافتادن اعصاب شبکه بازویی در گردن و التهاب های موضعی بافتهای نرم مانند بیماری آرنج تنیس بازان اشاره کرد..


این عضو هیات علمی دانشگاه  تغییر قوس های طبیعی ستون فقرات و مشکلاتی چون افزایش قوز ناحیه پشتی (کیفوز)و قوس کمری (لوردوز)، ایجاد قوس جانبی (اسکولیوز)، افتادگی شانه ها و وضعیت غلط سر را از عوارض کم شدن تحرک انسانها و متعاقباً ضعف عضلات بدن دانست و بیان کرد این عوارض فقط با فیزیوتراپی و تمرینات اصلاحی بدن حل می شود.

 وی همچنین افزود: کمردردها و گردن دردهای ناشی از فتق دیسک های بین مهره ای از مشکلات مهمی هستند که اکثراً با درمانهای صحیح فیزیوتراپی وبدون نیاز به جراحی قابل بهبود هستند.

دکتر شمسی اظهار داشت : متأسفانه در بسیاری موارد مسیر درمان این مشکلات به درستی انتخاب نمی شود و صرفاً از داروهای مسکن و ضد التهاب در رفع علائم بیماری استفاده می شود درحالیکه با انجام فیزیوتراپی صحیح و در واقع با اصلاح فیزیکی مشکل می توان درد را از ریشه  از بین برد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کمردردها یا دردهای ناحیه لگن ناشی از اختلال فیزیکی در ساختار بافتهای این ناحیه هستند گفت: مواردی چون کوتاهی عضله همسترینگ در پشت ران (در کارمندان و افرادی که به مدت طولانی در یک جا می نشینند) یا ضعف عضلات شکم (که باعث افزایش قوس کمر میگردد) و نیز گرفتگی عضله پیریفورمیس در ناحیه باسن (در افرادی که به مدت طولانی در یک جا می نشینند که باعث فشار بر روی عصب سیاتیک و ایجاد علایم درد تیرکشنده و خواب رفتن پاها دقیقاً شبیه مشکلات ناشی از فتق دیسک بین مهره ای می شود) همه و همه نمونه هایی هستند که جز با درمان فیزیکی و استفاده از تمرینات ورزشی اصلاحی و اصلاح ساختار به هم ریخته با سایر روشها قابل درمان نیست و استفاده از دارو فقط باعث از بین بردن علایم و گمراهی بیشتر بیمار می گردد.


وی آرتروز زانو را نیز یکی دیگر ازمشکلات قرن اخیر  دانست که به علت استفاده زیاد از پله و عدم تحرک و ضعف عضلات هر روز بیشتر از قبل گریبان سالمندان جامعه را می گیرد و فیزیوتراپی به همراه روش های ساده تمرینی در تقویت عضلات زانو  می تواند زندگی بیماران بسیاری را دگرگون کرده و غبارهای ناامیدی از داشتن توان راه رفتن را از ذهن آنان دور کند..

دکتر شمسی همچنین اظهار داشت: نکته مهمی که باید متذکر شد نقش مدالیته های فیزیکی خصوصاً پدیده های جدیدی چون تحریکات الکتریکی ، لیزر ، مغناطیس درمانی و ... است که عموماً به عنوان درمان علامتی در کاهش درد و التهاب و رفع علایم بسیارمؤثر هستند ولی نباید به عنوان همه درمان تلقی گردیده و صرفا به آنها بسنده شود.

متأسفانه برخی بیماران به دلیل تجربه کردن حس خوب کاهش درد در اثر استفاده از این دستگاه ها (اصطلاحا برق گذاشتن) از درمان اصلی  غافل می شوند اما در واقع در انجام یک فیزیوتراپی اصولی با معاینه علمی و استفاده از یافته های پاراکلینیکی پس از تشخیص بیماری و طراحی طرح درمان، با استفاده از تکنیکهای درمانی (الکتروتراپی،  تمرینات ورزشی اصلاحی، مانی پولاسیون یا درمانهای دستی و مانورهای خاص بر روی بدن بیمار) و رعایت اصول بهداشت فیزیکی توسط بیمار می توان مشکل را به صورت کامل درمان کرد .

 

۵ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید