اخبار

بیماری هپاتیت C طی سه ماه ریشه کن می شود

بیماری هپاتیت C طی سه ماه ریشه کن می شود

دکتر بابک صیاد رئیس مرکز تحقیقات بیماریهای کبد و هپاتیت به مناسبت روز جهانی هپاتیت گفت : هفتم مرداد ماه بعنوان روز جهانی هپاتیت یکی از اولویت های بسیار مهم در میان 15 اولویت روزهای جهانی است و این موضوع نشان دهنده اهمیت این بیماری است.

وی با تأکید بر اینکه هپاتیت B و C از معضلات بسیار مهم جامعه محسوب می شوند گفت: هپاتیت B و C با 500 میلیون نفر جمعیت بار زیادی را به دوش جامعه تحمیل می کند.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه 180 میلیون نفر به هپاتیت C مبتلا هستند که سالیانه 10 میلیون نفر به این آمار اضافه می گردد و این درحالی است که هرساله 300 نفر به علت سرطان کبدناشی از هپاتیت B جان خود را از دست می دهند به همین خاطر کشورهای مختلف هفتم مرداد ماه را روز جهانی هپاتیت با شعار « ریشه کنی هپاتیت های B و C تا سال 2003 میلادی» معرفی کردند و ایران نیز به این کمپین پیوست.

دکتر صیاد ضمن بیان اینکه درحال حاضر 5% مبتلایان از ابتلای خود به این بیماری بی اطلاع هستند و کمتر از 1% به درمانهای مؤثر هپاتیت دسترسی دارند  گفت: درحال حاضر 39 کشور جهان خون های اهدایی را غربالگری نمی کنند اما خوشبختانه در کشور ما خونها کنترل شده و غربالگری شده است .

وی اظهار داشت: بیماران مبتلا به هپاتیتB در ایران حدود 800 هزارنفر و میزان شیوع هپاتیتC تقریباً 4/. درصد برآورد شده که در سال 1384 در کرمانشاه به میزان 87/. درصد بوده است و این درحالی است که آمار هپاتیت C در ایران 4/. درصد و حدود 200 هزار نفر می باشد.

دکتر صیاد گفت: اکنون کشور ما  توانسته در میان کشورهای منطقه خاورمیانه  این امکان را برای مردم خود فراهم آورد که بیماری هپاتیت C را به صورت قطعی درمان کند و مردم ما نیز این شایستگی را دارند.

وی در ادامه عنوان کرد:  از نیمه  مردادماه امسال بیماران مبتلا به هپاتیت C می توانند تنها با مصرف روزانه  یک قرص در مدت زمان 3 ماه  از این بیماری به طور قطعی رهایی بابند و این درحالی است که تا به امروز درمان ها بسیار هزینه بر و گران بوده اما منبعد با هزینه بسیار کم و با پوشش بیمه ای این دارو در اختیار مردم قرار می گیرد .

وی ضمن دعوت از بیماران مبتلا به هپاتیت C برای پیگیری درمان جدی و قطعی خود گفت: به کلیه افرادی که قبل از سال1375 خون و یا محصولات خونی دریافت کرده اند ، جانبازان جنگ تحمیلی ، کسانی که نارسایی کلیه دارند و دیالیز می شوند،بیماران هموفیلی یا تالاسمی ، افراد معتاد به مواد مخدر تزریقی و کلیه کسانی که در خانواده بیمار مبتلا به هپاتیت C دارند این نوید  را می دهیم که نگران نباشند از آزمایش و تشخیص بیماری خود نترسند زیرا که بیماری آنان تنها در مدت 3 ماه قابل درمان است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه انتقال خونی ، انتقال از مادر به نوزاد،(ورتیکال یا عمودی) ، استفاده از خون و محصولات خونی ، تماس جنسی ، استفاده از ابزارهای مشترک مانند سوزن و تیغ در آرایشگاه ها ، و همچنین مراجعه به آرایشگاه های بدون مجوز و بدون نظارت مراکز بهداشتی درمانی را از جمله راه های ابتلا به این بیماری دانست و گفت:خوشبختانه تزریق واکسن برای90% از نوزادان تازه متولد شده و همچنین اعلام آمادگی مراکز بهداشتی درمانی برای تزریق واکسن به افرادی که به نحوی با این بیماران ارتباط  نزدیک دارند باعث روند نزولی این بیماری گردیده .

دکترصیاد همچنین از برنامه وزارت بهداشت در اجرای یک دوره واکسیناسیون برای افراد زیر 40 سال در یک دعوت عمومی خبر داد.

وی گفت: استان ما جزء استانهایی است که در این زمینه خوب کارکرده و با راه اندازی مرکز تحقیقات بیماریهای کبد در بیمارستان امام رضا (ع) با نیروهای متخصص و فوق تخصص در این زمینه توانسته  است یک کار آکادمیک انجام دهد.

 

 

 




 

۶ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۴:۴۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید