اخبار

شیر مادر کلید توسعه پایدار

شیر مادر کلید توسعه پایدار

بهناز کاملی کارشناس برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر (دهم لغایت شانزدهم مرداد ماه )گفت : تغذیه با شیر مادر به عنوان یک حق مسلم و مهم برای کودک در دین اسلام به رسمیت شناخته شده و پیرامون آن احکام و توصیه های مهمی بیان شده و این حق کودک بدان جهت است که شیر مادر کامل ترین و سالم ترین غذا برای کودک بوده و رشد جسمی و پرورش عاطفی و روحی طفل را به بهترین صورت فراهم می کند.

وی افزود نقطه شروع طلایی برای سالم زیستن 1000 روز اول زندگی یعنی از شروع بارداری تا پایان 2 سالگی (270 روز بارداری، 730 روز اول عمر) است دوره ای که کودکان بیشترین تأثیرپذیری را از محرک های محیط اطراف خود دارند که آنها را در بزرگسالی در معرض بیماری های مربوط به چاقی مفرط، دیابت، فشار خون بالا قرار می دهند.

کاملی در ادامه گفت: تغذیه 1000 روز اول سرنوشت ساز است که به طور مستقیم روی سلامتی بزرگسالی و پیری تأثیر خواهد گذاشت و برای پیشگیری از مشکلات آینده ضروری است. براساس منابع علمی جهان خانواده ها باید روی کودکی فرزندانشان سرمایه گذاری کنند و بدانند بیشترین تأثیرات در روند رشد یک فرد در کودکی او تعیین می شود.

این کارشناس با تأکید ویژه به این دوران یعنی از دوره لقاح تا پایان 2 سالگی گفت: می توان خیلی از مسائلی که در آینده کودک را درگیر می کند مانند چاقی ، دیابت وسرطانها را از میان برداشت.  60 % رشد مغز تا پایان یک سالگی و 70% آن تا 2 سالگی انجام می شود و به ترتیب 80% رشد مغز به سن 3 سالگی و 98% تا 100% رشد مغز تا پایان هشت سالگی می باشد و این نشان دهنده اهمیت بسیار زیاد این دوران طلایی است.

وی در خاتمه عنوان کرد انتخاب شعار هفته جهانی تغذیه با شیر مادر با تمرکز با اهداف توسعه پایدار استقرار گردیده و ضرورت آگاهی به جامعه و محکم کردن برنامه تغذیه با شیر مادر به عنوان یک عامل کلیدی در توسعه پایدار، تنظیم و تقویت انواع اقدامات لازم در تمام سطوح را مطرح می کند.

 

۱۱ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۴۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید