اخبار

خطر کم آبی و نهایتاً مرگ در کمین کودکان مبتلا به اسهال

خطر کم آبی و نهایتاً مرگ در کمین کودکان مبتلا به اسهال

یک کارشناس سلامت کودکان معاونت بهداشتی در خصوص نحوه درمان کودکان مبتلا به اسهال در منزل گفت: اسهال از بیماری های شایع در کودکان زیر 5 سال است. کودک مبتلا به اسهال، با از دست دادن آب و املاح بدن در معرض خطر کم آبی و نهایتاً مرگ قرار می گیرد.

 شهلا شاطرآبادی ضمن بیان اینکه توجه به سه قانون در درمان اسهال کودک در منزل مؤثر است قانون اول را دادن مایعات اضافی به کودک مبتلا به اسهال دانست و گفت: درصورتی که کودک مبتلا به اسهال به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می شود باید او را به دفعات بیشتر و در طول روز و شب و به مدت طولانی تر در هر وعده با شیر مادر تغذیه نمود(بیشتر از حد معمول باید به کودک شیر داده شود) و علاوه بر آن، مایعات دیگری مثل محلول او- آر- اس و آب سالم (آب جوشیده خنک شده) برای پیشگیری از کم آبی به کودک داده شود اما چنانچه کودک به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه نمی شود، علاوه بر شیر مصرفی همیشگی،  باید محلول او- آر- اس ،غذاهای آبکی مثل سوپ و دوغ و آب سالم نیز به کو دک داده شود

  وی تاکید کرد برای جلوگیری از تشدید اسهال کودک  از خوراندن هر نوع نوشیدنی صنعتی مثل آب میوه صنعتی و نوشابه به کودک پرهیز شود.

 این کارشناس سلامت کودکان قانون دوم  را ادامه تغذیه برای کودکان کمتر از 6 ماه که هنوز شیر مادر می خورند عنوان کرد وافزود:  باید به دفعات بیشتری شیر مادر داده شود و در صورت شروع غذای کمکی ، به دفعات بیشتر و حجم کمتر تغذیه شود و نیز برای کودکان بالای 6 ماه علاوه بر افزایش تعداد دفعات شیردهی، باید کودک به دفعات بیشتر و کم کم تغذیه شود.                                     

وی استفاده  از غذاهای نرم- متنوع و اشتهارآور و غذایی که کودک دوست دارد و همچنین اضافه کردن یک قاشق مربا خوری روغن زیتون را در هر وعده غذایی از جمله نکات مورد توجه در تغذیه کودک مبتلا به اسهال دانست. 

 این کارشناس سلامت کودکان  با بیان اینکه اگر کودک در زمان اسهال خوب غذا نخورد باید پس از بهتر شدن اشتها و حال کودک، میزان غذای او افزایش داده شود گفت:  مادر باید در کنار کودک نشسته و او را به خوردن تشویق کند  و برای جبران وزن از دست رفته و پیشگیری از سوءتغذیه کودک تا دو هفته پس از بهبودی غذای اضافی به کودک بدهد.

وی همچنین  علاوه بر مایعات غذاهایی مثل کته نرم با ماهیچه یا مرغ را در روند بهبودی کودک بسیار مؤثر دانست.

​وی افزود در مرحله سوم درصورتی که هریک از نشانه های بی اشتهایی ، ضعف ، تب ، بدحالی و یا دیدن خون در مدفوع کودک مشاهده گردید بایستی  هر چه سریعتر به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کرد.

این کارشناس سلامت کودکان درخاتمه درخصوص چگونگی تهیه و مقدار مصرف  ORS (او- آر- اس) گفت : یک بسته پودر او- آر- اس باید در 4 لیوان آب جوشیده سرد شده حل شود. بهتر است محلول ORS تهیه شده در یخچال نگهداری شود و به صورت خنک شده هر چقدر کودک میل داشته باشد، به او داده شود و نیز بایستی روزانه محلول تازه او- ار- اس تهیه و محلول باقی مانده از روز قبل دور ریخته شود.این محلول با هیچ ماده دیگری از جمله آب لیمو، آب میوه و .... نباید مخلوط شود. همچنین مقدار ORS توصیه شده را پس از هر بار دفع مدفوع آبکی برای کودکان کمتر از 2 سال: 100-50 میلی لیتر پس از هر بار مدفوع وبرای کودکان 2 سال و بیشتر 200-100 میلی لیتر پس از هر بار مدفوع عنوان کرد.

 

۲۵ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۵:۱۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید