اخبار

براب انجام رادیولوژی اصرار نکنید!

براب انجام رادیولوژی اصرار نکنید!

نایب رییس انجمن علوم پرتونگاری کرمانشاه با بیان اینکه برخی بیماران برای انجام رادیولوژی اصرار دارند، گفت: این درحالیست که تابش کم اشعه X هم می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان را افزایش دهد.

 

نسرین شرفی در گفت و گو با خبرنگار سرویس «اجتماعی» ایسنا منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه پرتوهای استفاده شده در رادیوتراپی و رادیولوژی قطعا آسیب رسان هستند، گفت: حتی مواجه کوتاه مدت با این پرتوها احتمال ابتلا به بیماری هایی مثل سرطان را زیاد می‌کند.

 

وی تصریح کرد: به همین دلیل افرادی که در محیط های رادیولوژی و رادیوتراپی فعالیت می کنند به هنگام استفاده از پرتو در اتاقی محافظت شده قرار می گیرند.

 

شرفی اظهار کرد: اما به هر حال محیط کار این افراد زیان آور است و به همین علت دستگاهی بر روی لباس و بدن آنها قرار می گیرد که میزان پرتویی که با فرد برخورد کرده را اندازه گیری می کند و درصورتی که زیاد باشد فرد تا مدتی از محل دور می‌شود.

 

نایب رییس انجمن علوم پرتونگاری کرمانشاه اظهار کرد: تنها این مراکز خطرناک نیستند، بلکه کار در پتروشیمی ها و مراکز صنعتی دیگر نیز خطرات اینگونه پرتوها را دارد.

 

شرفی سرطان را یکی از بیماری‌های احتمالی در برخورد با پرتوهای اینچنینی عنوان کرد و افزود: در صورتی که این پرتوها به زنان در سن خاصی از بارداری تابانده شود، احتمال ناهنجاری های ژنتیکی و مادرزادی نیز برای جنین آنها به وجود خواهد آمد.

 

نایب رییس انجمن علوم پرتونگاری کرمانشاه با بیان اینکه پرتوها همه‌جا هستند، گفت: در سه نقطه جهان از جمله رامسر میزان پرتوها بالاست.

 

وی با بیان اینکه پرتوهای موجود در محیط اطراف از نوع گاما هستند، گفت: این پرتوها خطری ندارند زیرا طبیعی هستند، اما میزان آنها در منطقه‌ای مانند رامسر از حد طبیعی بالاست و این در حالیست که میزان بیماری‌هایی مانند سرطان در این منطقه مانند نقاط دیگر کشور است و نشان می‌دهد که مردم به این حد از پرتوها عادت کرده‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: پرتوهای بکار رفته در سونوگرافی نیز از نوع امواج رادیویی بوده که بی خطر هستند.

 

شرفی اظهار کرد: برخلاف پرتوهای گاما پرتوهایی مانند پرتو X که در رادیولوژی مورد استفاده قرار می‌گیرد مصنوعی بوده و زیان آور است و باید مراقبت بیشتری از آن داشت.

 

وی تصریح کرد: پرتوهای X در رادیولوژی یون ساز و سرطان‌زا هستند و عوارض احتمالی دارند که با تابش کم می‌تواند در افراد بروز پیدا کند، بنابراین تا آنجا که ممکن است باید از قرارگیری در برابر این اشعه پیشگیری کرد.

 

شرفی افزود: متاسفانه برخی بیماران اصرار به انجام رادیولوژی دارند و این در حالیست که این اشعه بسیار زیان آور است و در صورتی که پزشک قادر به تشخیص شکستگی یا موارد دیگر نباشد، باید توسط پزشک تجویز شود.

 

نایب رییس انجمن علوم پرتونگاری کرمانشاه در پایان اظهار کرد: در حال حاضر  210 نفر از کارشناسان رادیولوژی و رادیوتراپی و پزشکی هسته‌ای استان در این انجمن عضو  هستند.

۶ شهریور ۱۳۹۵ ۰۹:۲۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید