اخبار

ویتامین D باعث رشد و استحکام دندان و استخوان می شود

ویتامین D باعث رشد و استحکام دندان و استخوان می شود
  یکی از علل اصلی کمبود ویتامین" د " در معرض نور خورشید قرار نگرفتن است زیرا برای ساختن ویتامین "د " لازم است سطح پوست در معرض مستقیم نور خورشید بدون واسطه شیشه و ضد آفتاب قرار بگیرد و بدین منظور لازم است دست ها ، صورت و پاها حداقل دو بار در هفته به مدت 10 تا 20 دقیقه در معرض نور آفتاب باشد . 
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی نیلوفر حیدری کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی گفت : ویتامین " د "یکی از ویتامین های محلول در چربی است که به آن ویتامین آفتاب هم گفته می شود ، زیرا در اثر تابش نور خورشید ویتامین " د " در پوست ساخته می شود .
ویتامین "د "سبب رشد و استحکام دندان و استخوان می شود که این اثر به واسطه نقش ویتامین " د " در جذب کلسیم می باشد در نتیجه کمبود ویتامین "د " به طور غیر مستقیم سبب کمبود کلسیم نیز می گردد . امروزه نقش ویتامین "د " در بروز بسیاری از بیماری های غیر واگیر از جمله دیابت ، بیماری های قلبی- عروقی ، انواع سرطان ها و بیماری ام اس ثابت شده است .
ایشان یاد آور شد از دیگر بیمار های شایع در اثر کمبود ویتامین" د " می توان به راشیتیسم در نوزادان و کودکان ، استئو مالاسی یا نرمی استخوان در بزرگسالان ، و استئو پروز یا پوکی استخوان در بزرگسالان اشاره نمود .
نیلوفر حیدری تاکید کرد به طور کلی ویتامین " د" منبع خوب غذایی نداشته و مهم ترین منبع ساخت ویتامین د همان نور آفتاب است البته روغن کبد ماهی ، ماهی های چرب مثل سالمون ، زرده تخم مرغ و شیر و لبنیات ( به خصوص شیر غنی شده ) از منابع غذایی این ویتامین می باشند .
در کشورما کمبود ویتامین "د" بسیار شایع است .حتی در مناطق گرمسیر و دارای آفتاب چون مردم در ساعات مناسب در مقابل نور آفتاب قرار نمی گیرند.وی در خاتمه گفت یکی از دیگر از راههای مقابله با کمبود ویتامین "د" وصرف مکمل ویتامین "د" به صورت روزانه ویا با استفاده از مکملهای با دوز بالا (مگادوز )به صورت ماهیانه براساس دستوالعملهای  وزارت بهداشت یا تجویز پزشک متخصص میباشد.
۱۰ شهریور ۱۳۹۵ ۱۳:۲۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید