اخبار

با عضویت در بانک جهانی سلولهای بنیادی نجاتگر یک بیمار سرطانی شوید

با عضویت در بانک جهانی سلولهای بنیادی نجاتگر یک بیمار سرطانی شوید

دکترمهرداد پاینده، فوق تخصص خون و سرطان و عضو هیات علمی دانشگاه گفت: سرطان یک کلاس از بیماری است که رشد سلول در آن خارج از کنترل است و بیش از 100 نوع مختلف آن وجود دارد و موجب وارد شدن آسیب به بدن می شود.

وی همچنین اظهار داشت: زمانی که سلول های بدن آسیب دیدند لنف ها یا توده ای از بافت که تومور نامیده می شود بدون کنترل تقسیم می شود وبه جز در مورد سرطان خون که در آن سرطان توسط تقسیم سلولی غیرطبیعی در جریان خون از اعمال طبیعی خون جلوگیری می کند، تومور می تواند رشد کند و در سیستم گوارشی، عصبی و گردش خون دخالت کند .

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه تومورهایی که دریک نقطه باقی بمانند و رشد محدود را نشان دهند به طور کلی خوش خیم اند وتومورهایی که در یک سلول سرطانی موفق با استفاده از سیستم خون و یاغدد لنفاوی در سراسر بدن حرکت و بافت سالم را از بین می برد و موفق به تقسیم ، رشد و ساخت رگ های خونی جدید  برای تغذیه خودشان می شود بدخیم هستند .

وی با اشاره به اینکه تشخیص زودرس سرطان تا حد زیادی می تواند شانس درمان موفقیت آمیز و بقا را بهبود بخشد گفت: استخراج سلول های سرطانی و بررسی آنها در زیر میکروسکوپ تنها راه مطلق برای تشخیص سرطان است ( نمونه برداری ) اما پزشکان از علائم موجود و تکنیک های تصویر برداری مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن، اسکن MRI ، اسکنPET، اسکن اولتراسوند به طور منظم، به منظور تشخیص محل تومور و اندامی که توسط آن تحت تاثیر قرار گرفته برای تشخیص سرطان استفاده می کنند همچنین به استفاده از آندوسکوپی، برای بررسی اختلالات داخل بدن نیز اشاره کرد.

دکترپاینده ضمن اعلام نگرانی از هجوم ریزگردهای عربی به منطقه ، آلودگی آب ،هوا ، خاک و عوامل محرک سرطانی مانند عفونت ها و یا مسائل میکروبی و عوامل ژنتیکی را از جمله علل  ابتلای انسان به سرطان دانست و اظهارداشت: انتقال میکروب از محیط به افراد عامل ایجاد سرطان معده است که جوان ها را در سنین کم، گرفتار می کند و اکثر مبتلایان هنگام مراجعه به پزشک، دچار سرطان پیشرفته شده اند که درمان آنها محدود است و حتی نمی توانند جراحی کنند.

این فوق تخصص خون و سرطان عدم وجود نظارت بهداشتی بر صنایع غذایی واستاندارد های ضعیف تولید مواد غذایی ،مشکلات اقتصادی، نبود وکمبود امکانات را از دیگر دلایل وضع موجود دانست وگفت: به طور کلی در بین سلول ها  باید توازنی به صورت نرمال باشد، یک سری بمانند و یک سری بمیرند که اگر این توازن ها به هر دلیلی به هم بریزند که معمولأ با محرک های ژنومی در سطح سلول همراه است، موجب فعال شدن یک چرخه اضافی می شود و این چرخه اضافی باعث رشد بیش از حد و غیر قابل کنترل سلول می شود.

دکتر پاینده ضمن بیان هزینه بربودن بیماری سرطان و اینکه گروه زیادی از افراد را درگیر می کند و هزینه های کلانی صرف آن می شود  وضعیت امکانات دانشگاه برای مقابله با این معضل را مورد ارزیابی قرارداد وبا بیان اینکه تخت های بیمارستانی تنها حدود 70 الی 80 درصد از این بیماران را پوشش می دهد از کمبود تخت ICU  و همچنین کمبود کادر درمانی متخصص برای ارائه خدمت شایسته به این بیماران خبرداد.

دکتر پاینده تنها راه درمان قطعی بیماران مبتلا به سرطان خون، تالاسمی ماژور وسایر بیماریهای وخیم خونی را در حال حاضر پیوند سلولهای بنیادی خون ساز به آنها دانست که از مغز استخوان و از بند ناف تهیه می شود .

وی ضمن ابراز خرسندی از اینکه در غرب ایران از شمال غرب تا جنوب غرب ، فقط استان کرمانشاه مرکز پیوند دارد و مسئولیت استان های غربی را نیز عهده دار است گفت: برای این کار دو بانک داریم که بانک بندناف در شرف راه اندازی است ولی بانک سلول های بنیادی چند سالی است که راه اندازی شده و تقویت گردیده است.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه کار پیوند از طریق فردی که از لحاظ ژنتیکی(نه گروه خون) با بیمار مشابه باشد صورت می پذیرد، 30% افراد بیمار از خانواده و فامیل خود فرد مشابه را پیدا می‌کنند ولی 70% دیگر، در خانواده و فامیل فردی با ژنتیک مشابه را پیدا نکرده و می‌بایست از افراد غیرخویشاوند، ژنتیک مشابه را پیدا کنند که درصورت پیدا نکردن گزینه‌ای با چنین ویژگی‌هایی، جان خود را از دست می‌دهند.

وی این امر را مستلزم آن دانست که همه دست به دست هم بدهیم  و برای یاری رساندن به این بیمار ان  با یک اقدام ملی و منطقه ای در کرمانشاه و تنها با گذاشتن نیم ساعت از وقتمان و انجام یک آزمایش ساده خون، عضو این بانک سلول بنیادی شویم زیرا که تعداد افرادی که از لحاظ ژنتیکی در جامعه انسانی باهم مشابه باشند بسیار پایین است و بعلت شرط سازگاری ژنتیکی برای پیوند،ممکن است تنها یک فرد مشابه به یک بیمار و نجاتگر باشد.

 وی با بیان اینکه شیوه اهدا سلول های بنیادی از طریق خون و مشابه اهدای خون است و هیچ ضرری برای بدن ندارد و به سرعت در بدن ساخته و جایگزین می شود گفت: زمان برای این بیماران که عموماً کودک هستند، بسیار حائز اهمیت است وتاخیر در ثبت نام توسط داوطلبان در بانک اهدا سلول بنیادی،باعث از دنیا رفتن بیماران می شود .

دکتر پاینده تأکید کرد: اگر شخص مشابه ژنتیکی در ایران پیدا نشود ،درصورت وجود فرد اهدا کننده خارجی هزینه های کلانی را برای دریافت سلول بنیادی از بانک جهانی برای خانواده فرد نیازمند همراه دارد و در حال حاضر بسیاری از افراد بیمار در ایران و سراسر جهان وجود دارند که در بانک جهانی هم فرد مشابه ژنتیکی را پیدا نکردند و همچنان برای نجات جانشان منتظر هستند تا فرد مشابه ژنتیکی ثبت نام کند.

وی سن بین 18 تا 55 سال و دارای سلامت جسمی، عدم سابقه ابتلا به سرطان، عدم ابتلا به بیماری قلبی شدید،  عدم آلودگی به ویروس HIVوهپاتیت، عدم ابتلا به بیماریهای اتوایمیون (خود ایمنی) و عدم ابتلا به آسم شدید را از جمله شرایط ویژه اهداء کنندگان سلول های بنیادی اعلام کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه درخصوص نحوه اهداء سلول بنیادی گفت: دهنده مناسب پس از پذیرش در بخش پیوند مغز استخوان، بستری و توسط دستگاه جداساز سلول های بنیادی شبیه به اهداء خون کارانجام می شود به گونه ای که خون از یک دست وارد دستگاه شده و پس از جدا سازی سلولهای بنیادی در شرایط استریل از دست دیگر به بدن برگرداننده می شود، این کار 6-3 ساعت طول خواهد کشید و در طی مدت جمع آوری شخص اهداء کننده بر روی تخت دراز خواهید کشید.

وی در خاتمه گفت:متقاضیان  می توانند همه روزه از ساعت 8 الی 14 به آزمایشگاه پیوند مغز استخوان و سلولهای بنیادی که در مجاورت بانک خون بیمارستان امام رضا (ع) است مراجعه نمایند.

دکتر پاینده با شااره به راه اندازی کانال تلگرامی با موضوع سرطان به آدرس: http://telegram.me/md_payandeh  گفت: این کانال با مطالبی ساده و روان و دارای اطلاعات کاربردی با 3500 عضو از کرمانشاه و استانهای دیگر برای بیماران و افرادی که علاقمند به این مطالب هستند، راه اندازی شده است.

 

 

۱۵ شهریور ۱۳۹۵ ۱۵:۲۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید