اخبار

اتصال کرمانشاه به بانک جهانی سلول های بنیادی/ آغاز ثبت نام از اهدا کنندگان

اتصال کرمانشاه به بانک جهانی سلول های بنیادی/ آغاز ثبت نام از اهدا کنندگان
کرمانشاه- ایرنا- کرمانشاه به مرکزیت غرب کشور روز دوشنبه طی مراسمی در بیمارستان امام رضا (ع) این شهر با ثبت نام از علاقه مندان به صورت رسمی به عضویت بانک جهانی سلول های بنیادی درآمد

بانک اهداکنندگان سلول های بنیادی ایران تنها بانک آنتی ژن سازگار نسجی در منطقه خاورمیانه و مدیترانه شرقی است که از شش سال پیش در بیمارستان شریعتی تهران فعالیت می کند و تنها مرکز منطقه برای پیوند سلول های بنیادی از افراد غیرخویشاوند نیز به شمار می رود.
بانک اهداکنندگان سلول های بنیادی ایران در سال 2010 به بانک جهانی سلول های بنیادی پیوست.
پیوند سلول های بنیادی خون ساز یک راه درمانی موثر برای درمان سرطان ها و بیماری های ژنتیکی صعب العلاج است که برای انجام این پیوند لازم است فردی با ژن های مشابه از نظر سیستم خاصی در بدن که اچ ال ای (HLA) یا همان 'سیستم سازگاری نسجی' نامیده می شود به فرد بیمار، سلول بنیادی سالم به بیمار اهدا کند اگرچه احتمال یافتن اهدا کننده در افراد خانواده فرد به علت تشابهات ژنتیکی بیشتر است اما این احتمال 100درصد نیست.
در صورت وجود یک بانک سلول های بنیادی خون ساز این احتمال وجود دارد که از بین افراد غیر خویشاوند نیز یک اهدا کننده مناسب برای فرد بیمار پیدا شود.
باتوجه به پیشرفت روزافزون در زمینه پیوند سلول های بنیاید خونساز در همه جوامع و از جمله ایران تلاش بسیاری صورت گرفته که بانک اهدا کنندگان سلول های بنیادی شکل گیرد و اهدای سلول های بنیادی خونساز یک عمل خداپسندانه است که منجر به نجات جان یک کودک یا فرد مبتلا به بیماری صعب العلاج می شود.
امروز دوشنبه در بخش پیوند مغز و استخوان و سلول های بنیادی بیمارستان امام رضا (ع) کار تست خون گیری از پرسنل بیمارستان به صورت نمادین و با هدف آغاز به کار رسمی این مرکز با حضور خبرنگاران خبرهای های ایرنا و صدا و سیمای مرکز کرمانشاه آغاز شد.
دکتر مهرداد پاینده فوق تخصص خون و سرطان بالغی و پیوند سلول های بنیادی خونساز و رییس بخش پیوند مغز و استخوان بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به اتصال ایران به بانک جهانی اهدای سلول های بنیادی اشاره کرد و گفت: ایران جزو کشورهای برتر دنیا در موضوع سلول های بنیادی است.
او با اعلام اینکه ثبت نام از علاقه مندان به اهدای سلول های بنیادی خونساز را از امروز دوشنبه 15 شهریور در بیماستان امام رضا (ع) شروع کردیم افزود: ثبت نام با پرکردن فرم عضویت و دریافت 3 سی سی خون برای ارزیابی و شناسایی ژنتیک از فرد داوطلب انجام می شود.
او به ثبت اطلاعات اهدا کنندگان سلول های بنیادی در بانک جهانی اشاره کرد و گفت: اطلاعات این افراد که به صورت کاملا تخصصی است به صورت محرمانه نگهداری و ثبت می شود و غیر از تیم پیوند در اختیار هیچ فرد یا سازمانی گذاشته نمی شود.
او از کرمانشاه به عنوان مرکز منطقه غرب کشور در موضوع سلول های بنیادی یاد کرد و گفت: در ایران هر منطقه متشکل از چند استان مرکزی با عنوان پیوند سلول های بنیادی تشکیل می دهند که کرمانشاه در این موضوع استان های همجوار را پوشش می دهد. 
به گفته او تاکنون دو هزار و 500 نفر به عضویت بانک اطلاعاتی سلول های بنیادی کرمانشاه درآمده اند و در قدم اول عضو گیری را از کارکنان علوم پزشکی شروع کرده ایم و به تدریج سایر افراد هم بعد از اعلام فراخوان از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان می توانند عضو این بانک شوند.

** احتمال 80 درصد بهبود بیمار از طریق سلول های بنیادی

دکتر پاینده در ادامه این گفت و گو با بیان اینکه از طریق خونی که در ابتدای عضویت از هر فرد می گیریم نوع ژنتیک او را شناسایی می کنیم گفت: اطلاعات هر فرد در بانک جهانی ثبت می شود و هر فردی در هر جای دنیا به ژنی نیاز داشته باشد می توانیم آن را در اختیارش قرار دهیم. 
او هزینه تست اولیه و تشخیص نوع ژن را هزینه بر و معادل 10 میلیون ریال برای هر فرد اعلام کرد و افزود: دولت در راستای اجرای طرح نظام سلامت در این زمینه سرمایه گذاری کلانی انجام داده است اما این نوع سرمایه گذاری بسیار لازم و مورد نیاز بود و قطعا ثمرات بسیار خوبی برای مردم ما در بر خواهد داشت.
این فوق تخصص خون و سرطان بالغی و پیوند سلول های بنیادی خونساز در ادامه گفت: بعد از ثبت اطلاعات فرد در بانک، هر فردی که نیاز به معالجه از طریق سلول های بنیادی داشته باشد بعد از شناسایی ژن او چک کردن با اطلاعات موجود در بانک از فرد اهدا کننده سلول های بنیادی درخواست کمک می کنیم و بعد از اعلام آمادگی این فرد از او حدود 250 تا 300 سی سی خون می گیریم و از طریق ژن های موجود در خون فرد اهدا کننده، فرد بیمار را معالجه خواهیم کرد.
به گفته دکتر پاینده اگر مراحل بستری و درمان فرد بیمار به درستی انجام شود احتمال بهبودی تا بیش از 80 درصداز طریق پیوند سلول های بنیادی وجود دارد.
او در تشریح دلایل انجام پیوند استخوان یا سلول های بنیادی نیز گفت: برخی از بیماری ها از جمله بیماری های خونی، سرطان ها، روماتیسم و موارد مربوط به نقص ایمنی که از طریق داروهای رایج امکان درمان آنها وجود ندارد که می توان از طریق پیوند استخوان یا سلول های بنیادی بیمار را نجات داد.
به گفته این فوق تخصص خون اگرچه ایران جزو کشورهای پیشرو در حوزه سلول های بنیادین است اما بانک اطلاعاتی جامع و منسجم برای این موضوع در کشور وجود نداشت و امروز با توجه به نیاز و ضرورت وجود این بانک، این طرح عملیاتی شده است.

** نیاز منطقه غرب به حدود 50 هزار اهدا کننده

دکتر پاینده در ادامه سخنان خود به تعداد اهدا کنندگان سلول های بنیادی اشاره کرد و گفت: براساس جمعیت نیاز به سلول های بنیادی هر جامعه امکان پذیر است و براساس جمعیت منطقه غرب کشور که کرمانشاه مرکزیت آن را دارد اگر 50 هزار نفر عضو بانک اهدای سلول های بنیادین در این منطقه داشته باشیم نیازهای منطقه را تامین می کنیم.
او روند عضو گیری را زمان بر و نیاز به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی دانست و افزود: به تدریج روند عضو گیری را از طریق اطلاع رسانی توسط رسانه ها شروع می کنیم.
رئیس بخش پیوند مغز و استخوان و سلول های بنیادی بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه از این مرکز به عنوان مجهزترین مرکز کشور نام برد و گفت: تجهیزات این مرکز جزو مدرن ترین و پیشرفته ترین تجهیزات روز دنیا است که حدود 50 میلیارد ریال برای تجهیز این مرکز هزینه شده است.
او اظهار کرد: ایران به عنوان اولین کشور مطرح در حوزه سلول های بنیادی در دنیا و به خصوص منطقه خاورمیانه از 30 سال قبل فعالیت در این حوزه را آغاز کرد و اکنون از نظر درمان بیماران تالاسمی در سطح خاورمیانه اول هستیم.
او جایگاه ایران در این زمینه را در دنیا ویژه دانست و افزود: باید از نظر عضو گیری و تعداد اهدا کننده سلول های بنیادی هم تقویت شویم و نیازهای درمانی خود را تامین نماییم.
او با اشاره به رشد علم و فن آوری در دنیا گفت: هیچ بیماری در دنیای امروز به دلیل برخی کمبودها و نبودها نباید از بین برود و از این رو تقویت بانک اطلاعاتی برای کمک به زنده مانده بشر است.

** کمک به بیماران هدف تمام اهدا کنندگان

در زمان حضور اکیپ خبری ایرنا و صدا و سیما در بیمارستان امام رضا (ع) تعدادی از پرسنل این بیمارستان برای ثبت نام در بانک اطلاعاتی پیش قدم شدند که هدف خود را از این اقدام کمک به همنوعان اعلام می کردند و می گفتند با این اقدام ما ممکن است برخی از افراد بیمار و نیازمند از مرگ نجات یابند.
خانم کریمی یکی از این اهدا کنندگان، رضای خدا را هدف اصلی کار خود اعلام کرد و گفت: خداوند به ما سلامتی اعطا کرده و ما هم به پاس این نعمت بزرگ برای رضای پروردگار بزرگ هر کاری می کنیم.
آقای ناصری هم از جمله دیگر اهدا کنندگان بود که گفت: خوشحالم زمینه کمک به افراد نیازمند برایم فراهم شده و می توانم از این طریق به افراد نیازمند کمک کنم.
خانم محمدی هم کمک به همنوعان را وظیفه آحاد جامعه می داند و معتقد است کمک تنها مادی نیست و می توان در هر زمینه ای که فرد توان داشته باشد به همنوعان خود کمک کنند. 
خانم قربانی مسوول بخش پیوند استخوان بیمارستان امام رضا (ع) هم به خبرنگار ایرنا گفت: نیاز به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در جهت نهادینه کردن این فرهنگ خداپسندانه در جامعه را داریم و انتظار داریم رسانه ها هم ما را در این جهت یاری کنند.
اکیپ خبری خبرگزاری ایرنا و صدا و سیمای مرکز کرمانشاه با هم با اهدای 3 سی سی از خون خود عضو بانک اطلاعاتی اهدای سلول های بنیادی شدند. 
مرکز آموزش، درمانی و تحقیقاتی 515 تختخوابی امام رضا (ع) در 15 بهمن سال 1384 به صورت رسمی راه اندازی شد که اکنون بیش از 580 تخت فعال دارد و با احتساب بخش های دیالیز، اورژانس و سایر بخش ها این تعداد به بیش از 750 تخت می رسد.

۱۶ شهریور ۱۳۹۵ ۱۰:۴۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید