اخبار

با بیمار مبتلا به آلزایمر چگونه رفتار کنیم؟

با بیمار مبتلا به آلزایمر چگونه  رفتار کنیم؟

 با توجه به فرارسیدن روز جهانی آلزایمر ( سی و یکم شهریورماه) دکتر خاموشیان متخصص مغز و اعصاب گفت: این بیماری یک اختلال عملکرد مغز است که باعث ضعف پیشرونده حافظه می گردد که در ابتدا اختلال حافظه محدود به وقایع و آموخته های اخیر ولی بتدریج خاطرات قدیمی هم درگیر می شود و بر روی توانائی های ذهنی و رفتار بیمار نیز تاثیر گذار است که متأسفانه برگشت پذیر نیست.

 وی همچنین اظهارداشت: در مورد فراموشی وزوال عقل یک اصطلاح کلی تر هم وجود دارد بنام دمانس و علل مختلفی می تواند منجر به آن شود که برخی از آنها برگشت پذیرند مانند دمانس ناشی از هیپوتیروئیدی ، عفونتها وتومورمغزی و برخی از آنها برگشت ناپذیرند که شایعترین علت آن آلزایمر می باشد وپس از آن دمانس عروقی و بیماری لووی بادی ازعلل دیگر هستند.

 این متخصص مغز و اعصاب ضمن بیان اینکه افراد بالای 65 سال نسبت به جوانترها بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند، سابقه خانوادگی ، کمبود فعالیت ذهنی و بدنی ، مصرف سیگار و الکل ، بیماری دیابت ، فشار و چربی خون و چاقی را از عوامل مهم دیگر این بیماری دانست.

 دکتر خاموشیان به ضعف حافظه بعنوان شایعترین علامت آلزایمر اشاره کرد و گفت: گم شدن حتی در مکانهای آشنا ، گم کردن وسایل و اشیاء ، گم کردن زمان و وقت ، ضعف در قضاوت ، محاسبه ، تصمیم گیری و اختلال در تمرکزاز جمله علائم این بیماری است.

 وی در ادامه افزود: مشکل در انجام کارهای روزمره و عدم توانائی برنامه ریزی برای انجام کارها ، اختلال در تکلم و نوشتن ، روگردانی از کار و فعالیتهای اجتماعی ، تغییرات خلقی و شخصیتی نیز از جمله علائم بیماری آلزایمر به شمار می روند و در مراحل پیشرفته توهم بینائی و شنوائی ممکن است به علائم بیمار اضافه شود.

 این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: لازم به ذکر است افراد طبیعی نیز گاهی بعضی از چیزها را فراموش می کنند که هر چه سن بالاتر برود میزان آن مختصرأ افزایش می یابد که این فراموشی محدود است و طبیعی محسوب می شود و نباید با آلزایمر اشتباه شود اما به طورکلی هرفرد مبتلا به یک یا چندین علامت از علائم گفته شده باید به متخصص مغز واعصاب ( نورولوژیت ) ارجاع شود تا مورد ارزیابی قرار گیرد که مشخص شود آیا بیمار به آلزایمر مبتلا است یا سایر علل دمانس جهت وی مطرح است.

 وی با اشاره به مؤثر بودن تغذیه مناسب شامل میوه جات و سبزیجات و خشکبار و همچنین استفاده از غذاهای حاوی ویتامین E در پیشگیری از این بیماری  ورزش ، مطالعه ، حل جدول و پازل ، زبان آموزی ، دوری از سیگار و الکل ، کنترل وزن ، کنترل فشار ، چربی خون و استرس را از جمله عوامل پیشگیری این بیماری و دمانس دانست.

 دکتر خاموشیان درخصوص نحوه برخورد با بیماران آلزایمری توصیه کرد: باید افراد خانواده و مراقبان این بیماران ضمن حفظ آرامش درزمان صحبت کردن با بیمار هم سطح آنها قرار گیرند وتماس چشمی خود را با بیمار حفظ کرده  ،شمرده وباصدای آهسته صحبت کنند و اگر متوجه نشد در صورتی که مشکل شنوائی ندارد صدای خود را به هیچ وجه بالاتر نبرند

وی در ادامه افزود: زمان صحبت کردن با بیمار صداهای مزاحم محیط مانند صدای تلویزیون را حذف و او را با اسم صدا کنید،با بیمار مانند یک بزرگسال صحبت کنید و ازجملات ساده ولی به بنحوی که باعث بی احترامی به بیمارنگردد استفاده کنید.

دکتر خاموشیان ضمن تأکید بر خودداری از پرسیدن سوالاتی که نیاز به قدرت حافظه دارد بحث کردن با بیمار را منع کرد و تصریح کرد: شما نمی توانید فرد آلزایمری را متقاعد کنید که کارمورد نظر شما را انجام دهد.

 وی ضمن بیان اینکه بایستی هنگام نزدیک شدن به بیمار این کار را از روبرو انجام دهید تا بیمار شوکه نشود توصیه کرد:زمان ومکان و اشخاصی را برای فرد آلزایمری یادآوری نمائید که این اقدامات می تواند با درست کردن یک تقویم بزرگ دیواری و علامت زدن روزها برروی آن و یا ورق زدن آلبوم خانوادگی و تهیه دفتر یادداشت و یا استفاده از برچسبهای یاد آوری انجام شود ( البته این اقدامات باید به نحوی انجام شود که باعث قوت قلب بیمار گردد و درغیر اینصورت از انجام آنها پرهیز کنید)

 این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه تصدیق و تائید سخنان و احساسات بیمار آلزایمری استرس او را کاهش می دهد. گفت: مثلاً بیمار آلزایمری ممکن است ادعا کند که حالا سال 1360 می باشد نیازی نیست که شما حتما او را مجبور کنید که تاریخ دقیق را بپذیرد و یا در مراحل پیشرفته که بیمار توانائی ارتباط کلامی را از دست می دهد با او ارتباط غیر کلامی برقرار کنید و هیچگاه در ارتباط با بیمار از جملات دستوری مطلق استفاده نکنید .

 وی درپایان ضمن دعوت مراقبان این بیماران به آرامش و خونسردی یادآوری کرد:ضعفهای بیمار را بپذیرید و از بیمار بیش از توانائی او انتظار نداشته باشید ، شخص آلزایمری را با فعالیتهائی که به آنها علاقه دارد و توانائی انجام آنها را دارد مشغول کنید این فعالیتها شامل موسیقی و خانه داری و یاد آوری خاطرات و فعالیتهای هنری بدون نیاز به کلام و ...... باشد همچنین می توانید درمناسبتهای خاص مانند تولد و سالگرد و ازدواج ..... جهت بیمار جشن بگیرید

 

 

 

 

۲۸ شهریور ۱۳۹۵ ۱۵:۲۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید