اخبار

بیماریهای قلبی 40 درصد از علل فوت جوانان در ایران

بیماریهای قلبی 40 درصد از علل فوت جوانان در ایران
 
یک کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی با اشاره به اینکه بیماری های قلبی و عروقی یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در ایران به شمار می رود گفت: نزدیک به 40 درصد از علل فوت جوانان در ایران بیماری های قلبی شناخته شده است.       

دکتر ویدا صنیعی با اشاره به اینکه آخرین یکشنبه سپتامبر  هر ساله بعنوان "روز جهانی قلب" نامگذاری شده ، روز جهانی قلب را امسال  در ایران مصادف با هشتم مهر ماه اعلام کرد.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر آمار مرگ و میر بیماران قلبی و عروقی در دنیا افزایش چشمگیری داشته است تا جائیکه به گزارش فدراسیون جهانی قلب سالانه 1701 میلیون نفر در دنیا به خاطر عارضه قلبی جان خود را از دست می دهند.

این کارشناس مسئول تأکید کرد: علائم بیماری های قلبی در بسیاری از موارد دیر ظاهر می شوند و نداشتن علامت دلیل بر سلامت قلب نیست.

صنیعی با اشاره به اینکه اولین گام برای داشتن قلب سالم ، شناخت عوامل خطری است که قلب را تهدید می کند، استعمال سیگار، فشار خون بالا، میزان کم کلسترول خوب، سابقه خانوادگی بیماری های قلبی زود رس و سن در مردان 45 سال و در زنان 55 سال را از جمله این عوامل خطرزا برای بیماری های قلبی و عروقی دانست.

این کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر همچنین از سیگار بعنوان یکی از مهمترین عوامل بروز حملات قلبی یادکرد و احتمال بروز حمله قلبی در یک فرد سیگاری را تا 70 درصد بیشتر از یک فرد غیر سیگاری اعلام کرد.

وی در پایان داشتن رژیم غذایی سالم، کاهش مصرف کربوهیدرات از جمله نان های چرب و سیب زمینی سرخ شده، چک آپ منظم درصورت وجود سابقه بیماری یا حملات قلبی، انجام فعالیت های ورزشی منظم روزانه 20 تا 30 دقیقه ورزش سبک و پیاده روی، کاهش استرس و خودداری از مصرف نوشیدنی های الکلی و نوشابه های گازدار را از دیگر نکات توصیه شده برای داشتن قلبی سالم دانست.

 

۷ مهر ۱۳۹۵ ۱۰:۴۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید