اخبار

بیمارستان معتضدی کرمانشاه، مرکزی پیشرو در درمان ناباروری در غرب کشور

بیمارستان معتضدی کرمانشاه، مرکزی پیشرو در درمان ناباروری در غرب کشور
کرمانشاه- ایرنا- مرکز تحقیقات و درمان ناباروری بیمارستان معتضدی کرمانشاه در راستای سیاست های کلی جمعیت، ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب و برنامه های دولت، تمام خدمات مورد نیاز به زوج های نابارور استان های غرب کشور را با استفاده از امکانات و تجهیزات مدرن و پیشرفته ارایه می دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت سال 93 با عنایت به اهمیّت مقوله جمعیّت در اقتدار ملّی؛ و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیّت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیّت و نرخ باروری در سال های گذشته، سیاست های کلی جمعیّت را ابلاغ فرمودند. 

ارتقا پویایی، بالندگی و جوانی جمعیّت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی و رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج، حمایت از زوج های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد و اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه ای هزینه های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذی ربط، سه بند از 14 بند ابلاغی است که اشاره مستقیم به افزایش جمعیت و باروری دارد.
دولت تدبیر و امید نیز در راستای تحقق سیاست های کلی جمعیت که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد از شهریور ماه امسال خدمات تشخیصی و درمانی ناباروری را زیرپوشش وزارت بهداشت قرار داد و این وزارتخانه 85 درصد هزینه های آن را در مراکز دولتی می پردازد.
به گفته معاون درمان وزیر بهداشت و درمان 2 میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که در قالب برنامه این وزارتخانه 85 درصد هزینه های تشخیصی - درمانی ناباروری این افراد را پرداخت می کند.
آقاجانی اضافه کرد: مثلا به ازای یک عمل (IVF) آی وی اف 17 میلیون ریال یارانه می دهیم و حدود سه میلیون ریال را هم بیماران پرداخت می کنند این در حالیست که در گذشته کل هزینه را مردم می دادند. 
وی اظهار کرد: البته این تعرفه دولتی است یعنی اگر به مرکز دولتی یا خصوصی طرف قرارداد با دانشگاه مراجعه شود این هزینه به زوج ها پرداخت می شود و هر خدمت نیز تا سه نوبت تحت پوشش قرار می گیرد.
خدمات مربوط به ناباروری در غرب کشور در مرکز تحقیقات و درمان ناباروری بیمارستان معتضدی کرمانشاه ارایه می شود که برای اطلاع مردم از نحوه فعالیت این مرکز با رییس و جمعی از مدیران این بیمارستان به گفت و گو نشستیم تا با معرفی این مرکز مردم را در جریان چگونگی ارایه خدمات آن قرار دهیم.
این بیمارستان تخصصی زنان که در مجموع حدود 300 نفر پرسنل دارد حدود 95 درصد از پرسنل آن را بانوان تشکیل می دهند.
دکتر منیرعلیزاده که به تازگی به عنوان رییس بیمارستان معتضدی کرمانشاه که تنها بیمارستان تک تخصصی زنان و زایمان استان است؛ منصوب شده با اشاره به قدمت 60 ساله این بیمارستان می گوید: این بیمارستان 91 تخت مصوب دارد که اکنون 80 تخت آن فعال است و مرکز ناباروری هم در ساختمانی با متراژ 600 مترمربع سال 74 فعالیت خود را شروع کرده و در سال 89 با تجهیز به مدرن ترین و پیشرفته ترین امکانات و تجهیزات روز به مراجعه کنندگان منطقه غرب کشور خدمات مربوط به ناباروری را ارایه می دهد.
او با اشاره به اینکه از ابتدای فعالیت این مرکز تاکنون 12 هزار پرونده ناباروری تشکیل شده است؛ افزود: براساس نتایج و تحقیقات علم پزشکی میزان موفقیت در زوج های نابارور بین 20 تا 25 درصد است که این مرکز هم در همین حد توانسته به موفقیت باروری زوج های مراجعه کننده به تناسب شرایط هرکدام از آنها در یک روند درمانی کمک کند.
وی با قدردانی از نگاه و رویکرد دولت تدبیر و امید و وزارت بهداشت به مقوله ناباروری و حمایت از زوج های نابارور گفت: دولت در راستای اجرای طرح ارتقای نظام سلامت 85 درصد از هزینه درمان ناباروری را پرداخت می کند و تنها 15 درصد این هزینه بر عهده زوج ها است.
وی گفت: از سال 93 بنیاد برکت برای یکسری از زوج های بی بضاعت که بیشتر ساکن روستاها بودند یکسری تخفیف ها اعمال می کردند اما در این طرح جدید 85 درصد هزینه ها را دولت می دهد.
او هزینه ها را به تناسب شرایط هر زوج متغییر دانست و گفت: با توجه به اینکه درمان زوج های ناباروری در یک فرآیند و بعد از چندین آزمایش و نمونه برداری انجام می شود از این رو هزینه ها میلیونی است و نمی توان رقم دقیقی برای این فرآیند اعلام کرد اما در گذشته که دولت برای این بخش تخفیف هایی قائل نمی شد، زوج های نابارور متحمل هزینه های بالایی می شدند.
به گفته او تمام اعمال ART ای آرتی، میکرو، IVF آی و اف، انتقال جنین فریزری و IUI آی یو آی در مرکز تحقیقات و درمان ناباروری بیمارستان معتضدی کرمانشاه انجام می شود.
وی نرخ زاد و ولد را یکی از شاخص های توسعه جوامع دانست و افزود: حمایت دولت از زوج های نابارور با هدف کاهش مشکلات روحی و روانی خانواده ها و همچنین افزایش نرخ جمعیت، برقراری دسترسی عادلانه به درمان ناباروری، کاهش پرداخت از جیب مردم برای درمان ناباروری و بهبود کیفیت ارایه خدمات انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه اکنون 13 نفر پرسنل متخصص، پرستار، ماما و کادر اداری در مرکز تحقیقات و درمان ناباروری بیمارستان معتضدی مشغول به کار هستند از توسعه فضای فیزیکی این مرکز از 600 متر فعلی به هزار متر خبر داد و گفت: با پرداخت 85 درصدی هزینه های باروری از سوی دولت، مراجعه به این مرکز نیز به تبع افزایش می یابد و از این رو توسعه مرکز به ویژه بخش های آزمایشگاه، پرسنل و تجهیزات و امکانات در دستور کار قرار گرفته است.
او به شرایطی که وزارت بهداشت برای استفاده از تخفیف های 85 درصدی هزینه های درمان باروری در نظر گرفته نیز اشاره کرد و افزود: زوج هایی می توانند از این تخفیف ها استفاده کنند که تاکنون بچه دار نشده اند، کمتر از 42 سال داشته باشند و یکی از زوج ها تابعیت ایرانی داشته باشد.
به گفته دکتر علیزاده زوج ها برای به دنیا آوردن بچه ثانویه نمی توانند از تخفیف های این طرح استفاده کنند.
وی با بیان اینکه بیمارستان معتضدی مجوز پذیرش بیماران خارجی را در قالب طرح توریسم درمانی از وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اخذ کرده است نیز گفت: به بیماران خارجی در تمام بخش های بیمارستان از جمله مرکز باروری خدمات ارایه می دهیم اما هزینه های درمانی باروری برای بیماران خارجی به صورت آزاد و بدون هرگونه تخفیفی محاسبه می شود.
رییس بیمارستان معتضدی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه به زوج هایی که بعد از یکسال بچه دار نشوند در اصطلاح علم پزشکی نابارور می گویند، گفت: مراحل درمان زوج های نابارور بستگی به شرایط آنها تا زمان باروری ادامه می یابد و در صورتی که پزشکان به این نتیجه برسند که زوج ها بارور نمی شوند روند درمان را متوقف می کنند.
دکتر علیزاده همچنین ساعت کار مرکز تحقیقات و درمان ناباروری بیمارستان معتضدی کرمانشاه را غیر از روزهای تعطیل ساعت 8 تا 14 ذکر کرد.

** برگزاری کلاس های آموزشی برای مادران باردار
مدیر خدمات پرستاری بیمارستان معتضدی کرمانشاه نیز که در این گفت و گو شرکت داشت؛ مرکز تحقیقات و درمان ناباروری بیمارستان معتضدی کرمانشاه را یکی از مجهزترین و پیشرفته ترین مراکز کشور دانست و گفت: در این مرکز از امکانات و تجهیزات روز دنیا استفاده می شود و متخصصان و کادر پزشکی و درمانی مجرب و ماهر به مراجعه کنندگان خدمات ارایه می کنند.
رُزیتا حیدری افزود: اکنون به مراجعه کنندگان استان های غرب کشور خدمات ارایه می کنیم و در نظر داریم مرکز را از نظر فیزیکی و تجهیزات، امکانات و پرسنل توسعه دهیم و برنامه توسعه ای آن نیز به تصویب رسیده است.
او از برگزاری کلاس های آموزشی اختیاری در بیمارستان معتضدی برای مادران باردار نیز به عنوان یکی از برنامه های روتین این بیمارستان تخصصی زنان نام برد و گفت: هر ماه حدود 800 نفر از مادران باردار در کلاس های آموزشی مرتبط با دوران بارداری شرکت می کنند.
او با اشاره به اینکه این کلاس ها غیر از روزهای تعطیل همه روزه در بیمارستان معتضدی برگزار می شود؛ افزود: این کلاس ها توسط کارشناسان مامایی بیمارستان برگزار می شود.
وی در ادامه تکریم ارباب رجوع را نیز در اولویت های مهم و اصلی این بیمارستان ذکر کرد و گفت: تمام تلاش همکاران این بیمارستان ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت به ارباب رجوع است و انتظار داریم مراجعه کنندگان هم قوانین و مقررات حاکم بر مجموعه را در نظر داشته باشند و توقعات و انتظارات خود را با این قوانین منطبق کنند.
او لازمه نتیجه گرفتن در هر پروسه درمانی را صبر دانست و گفت: این موضوع برای درمان زوج های نابارور بیشتر لازم است چرا که پروسه درمان این افراد مقداری زمان بر است و می طلبد مراجعه کنندگان با صبر بیشتر، اجازه دهند همکاران ما در جهت ارائه خدمات مطلوب و بهتر به آنها تلاش کنند.
مدیر خدمات پرستاری بیمارستان معتضدی کرمانشاه در ادامه با اشاره به اینکه برخی از زوج های نابارور در فرآیند درمان صبر و تحمل کمتری دارند و ما هم این موضوع را طبیعی می دانیم افزود: تمام فعالیت های مرکز ناباروری براساس علوم روز پزشکی و با استفاده از مدرن ترین تجهیزات و امکانات و پرسنل متخصص و مجرب انجام می شود و درخواست می کنیم آستانه صبر و تحمل خود را تا رسیدن به نتیجه بالا ببرند و انتظار نداشته باشند باروری در بدو آغاز آزمایشات اتفاق بیافتد.
به گفته او بیمارستان معتضدی کرمانشاه در سال 87 به عنوان بیمارستان دوستدار کودک شناخته شد و چند سال قبل تر نیز این عنوان را برای مادر دریافت کرد.
خانم حیدری زوج های نابارور منطقه غرب کشور را برای ثبت نام و تشکیل پرونده در مرکز تحقیقات و درمان ناباروری بیمارستان معتضدی کرمانشاه دعوت کرد و گفت: با توکل به خداوند و استفاده از متخصصان مجرب و امکانات و تجهیزات مدرن برای نتیجه گرفتن زوج ها در این مرکز تلاش می کنیم.

۱۲ مهر ۱۳۹۵ ۱۱:۵۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید